vrijdag 5 maart 2021

Frappez toujours au phish

We hebben een nieuw wapen in de strijd tegen phishing. Toegegeven, op een schaal van proppenschieter tot kruisraket is het niet meer dan een schaar om het lijntje van de gegevenshengelaar mee door te knippen, maar toch.  Het is weer een stap op weg naar een wereld zonder mensen die op slinkse wijze proberen gegevens te ontfutselen aan argeloze computergebruikers.

Het nieuwe wapen is uiterst goedkoop. We hebben het bij anderen afgekeken. Om het aan te zetten hoefde een beheerder slechts eenmalig een tekstje te kopiëren en ergens een vinkje te zetten. Sinds afgelopen maandag wordt aan alle e-mail, die wij van buiten de eigen organisatie ontvangen, deze melding toegevoegd: [EXTERNE E-MAIL] Dit bericht is afkomstig van een externe afzender. Wees voorzichtig met het openen van linkjes en bijlagen.

Helaas moeten we de gebruiker nog steeds inzetten als schakel in de verdediging tegen criminelen, die proberen om wachtwoorden of andere gevoelige informatie te bemachtigen door mensen op linkjes te laten klikken of bijlagen te laten openen, waardoor ze bijvoorbeeld op de nagemaakte website van een bank of ander bedrijf terechtkomen, of waardoor hun computer besmet raakt met malware die de crimineel kan gebruiken om zichzelf toegang tot die computer te verschaffen. Om de gebruiker niet onvoorbereid ten strijde te laten trekken, steken we nogal wat energie in voorlichting: hoe herken je phishing, wat doe je als het tegenkomt, welke gevolgen kan het hebben, enzovoorts.

En nu dus dat zinnetje. Want zoals de kracht van reclame in de herhaling zit, zo zit ook de kracht van training in de herhaling. Frappez toujours, zeggen de Fransen – blijf aankloppen. Door dat ene zinnetje telkens te presenteren als het gevaar loert, willen we onze collega’s een “oh ja”-momentje bezorgen. Als in: “Oh ja, dit mailtje komt van buiten. Als er een link of een bijlage in zit, dan moet ik me even afvragen of ik er wel op moet klikken. En bij twijfel doe ik even niks.” Elders leggen we uit wat je zelf kunt doen om te bepalen of je met phishing te maken hebt.

Er zijn vragen gekomen over dat zinnetje. Bijvoorbeeld: hoe doe ik dat, een bijlage voorzichtig openen? Maar dat staat er niet (en het kan ook helemaal niet). Nee, de boodschap is: denk na óf je het bestand moet openen. Komt het van een bekende afzender, past het in je contacten met die afzender en is de tekst van het mailtje logisch? Dan is er waarschijnlijk niets aan de hand. Die tweede vraag is belangrijk omdat, als een bedrijf of persoon gehackt is, de hacker ‘echte’ mailtjes kan versturen namens zijn slachtoffer. Kortom, zo luidt het vriendelijke verzoek: laat je niet gek maken, maar als je nattigheid voelt, negeer dat gevoel dan niet maar handel ernaar.

Sommigen maken zich zorgen over ons imago. Ze vrezen dat het onprofessioneel overkomt als ze een extern mailtje beantwoorden en de ander dan ziet dat wij zo’n waarschuwing aan zijn oorspronkelijke mail hebben toegevoegd. Ik zie dat anders: het getuigt van een proactieve houding als een organisatie zijn medewerkers en zichzelf op deze wijze beschermt. Ik vertelde al dat we het idee gejat hebben; dat ging als volgt. Een collega zag een dergelijke waarschuwing in het antwoord op een mailtje dat hij privé naar een bedrijf had gestuurd, vond dat een goed idee en vertelde het aan mij. Mensen, die ons mailen, zullen heus niet denken dat we specifiek hún mail niet vertrouwen. Ze zullen begrijpen dat die waarschuwing aan álle mail wordt toegevoegd en menigeen zal denken: die zijn goed bezig!

Het zou fijn zijn als we onze collega’s niet in de frontlinie van de strijd tegen phishing zouden hoeven te plaatsen. Er bestaan wel degelijk mogelijkheden om phishing (en spam) op technisch niveau een halt toe te roepen. Protocollen als SPF, DKIM en DMARC zijn echter alleen effectief als ze breed worden ingezet. Een organisatie of provider, die ze niet implementeert, laat de deur voor internetcriminelen openstaan – die wandelen als het ware naar binnen en doen alsof ze iemand anders zijn. Met de genoemde protocollen wordt onder andere vastgelegd dat een mailtje, dat beweert dat het afkomstig is van bijvoorbeeld belastingdienst.nl, vanuit specifieke mailservers moet worden verzonden. Als een mailtje met zo’n afzenderadres ergens anders vandaan komt, dan is het af – althans, als aan de kant van de ontvanger daarop wordt gecontroleerd.

Of een bedrijf of provider deze protocollen toepast, kun je gemakkelijk testen op internet.nl. Daar krijg je een mooi (of minder mooi) rapport met uitleg over de mate van beveiliging van een e-maildomein of website.

 

En in de grote boze buitenwereld …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten