vrijdag 12 maart 2021

Bewolkt

Landen met onderdrukkende regimes daargelaten, kent onze moderne digitale wereld geen grenzen. Vanuit Nederland bestel je net zo gemakkelijk iets in China als bij de webwinkel om de hoek, onderwijl luisterend naar een Amerikaanse radiozender. De wereld ligt aan onze voeten en daar maken we volop gebruik van. Diezelfde open wereld maakt echter net zo gemakkelijk gebruik van ons, vaak zonder dat we het beseffen. Of weet jij wat er allemaal van en over jou in de cloud staat?

Eind vorig jaar stelde privacy-expert en hoogleraar Digital security Bart Jacobs dat de voorgenomen migratie van de Radboud Universiteit naar Microsoft 365 (voorheen Office 365) illegaal is. De overstap van on premise (ook wel on prem; opslag binnen de eigen organisatie) naar de Amerikaanse cloud is volgens de professor strijdig met de Europese privacywetgeving, de AVG. Deze Algemene Verordening Gegevensbescherming stelt dat persoonsgegevens van Europeanen alleen binnen de grenzen (!) van de Europese Economische Ruimte (EU plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland) mogen worden opgeslagen, tenzij er zekerheid over bestaat dat de gegevensopslag daarbuiten aan de eisen van de AVG voldoet.

Met deze regels krijgt de VS als het ware een koekje van eigen deeg. Met hun Patriot Act en Freedom Act hebben ze geregeld dat hun inlichtingen- en opsporingsdiensten ruimhartig toegang kunnen krijgen tot gegevens die bij Amerikaanse bedrijven zijn opgeslagen. En de AVG zegt dus dat onze gegevens niet zomaar in Amerika mogen worden opgeslagen. De volgende zet in dit trans-Atlantische schaakspel was het Privacy Shield-verdrag, dat inhield dat Europese persoonsgegevens wél bij een Amerikaans bedrijf mochten worden gestald als dat bedrijf zelf verklaarde dat het aan onze regels voldeed. Dat verdrag is echter door het Europese Hof van Justitie in juli weer van tafel geveegd.

De Nijmeegse hoogleraar zegt dat de privacy van de gebruikers onvoldoende is gewaarborgd. Als zijn universiteit doorgaat met de invoering van Microsoft 365, dan handelt zij daarmee in strijd met de AVG, zo betoogde hij in december in een interview in het universiteitsblad Vox. In januari werd bekend dat de universiteit haar plannen toch doorzet en de geuite bezwaren adresseert in SURF-verband (het universitaire ICT-samenwerkingsverband). SURF wil een aangepast contract met Microsoft afsluiten, maar lijkt zijn kansen bij voorbaat al niet hoog in te schatten. En ach, dan zien we wel  verder, lijken ze te zeggen.

Mijn verhaal gaat niet alleen over een universiteit; wat daar gebeurt is exemplarisch voor een worsteling die zich ook elders voltrekt. Enerzijds willen organisaties het onmiskenbare gemak van de cloud – zoals samenwerken, informatie delen, schaalbaarheid en plaatsonafhankelijkheid – benutten. Anderzijds moeten persoonsgegevens worden beschermd. Zodra je een memo schrijft en daar je naam op zet, bevat het een persoonsgegeven. Een klantenbestand puilt ervan uit. Het is erg moeilijk om ergens géén persoonsgegevens in te hebben staan.

Amerikaanse bedrijven willen de Europese markt niet verliezen en spelen handig in op de AVG door datacenters in Europa te vestigen. Dat alleen is echter niet voldoende: omdat het nog steeds Amerikaanse bedrijven zijn, vallen ook buitenlandse vestigingen onder de Amerikaanse wetgeving, waardoor die bedrijven nog steeds verplicht zijn om op bevel van een Amerikaanse rechter gegevens af te staan. Het vergt dus de nodige juridische constructies om zo’n Europees datacenter helemaal los te weken van de Amerikaanse moeder. En dan nog weet ik niet of je erop kunt vertrouwen dat je gegevens daar ook op termijn veilig zijn voor grijpgrage handen.

Het dilemma, waar wij Europeanen mee worstelen, wordt in feite veroorzaakt doordat all the good stuff uit de VS komt. Ze maken prachtige software die onze zakelijke en privélevens een stuk aangenamer maken. De kwaliteit van hun producten heeft ervoor gezorgd dat het machtige bedrijven werden. Hadden we maar net zo’n volwassen software-industrie in Europa…

Ik hoorde net op de radio dat de Autoriteit Persoonsgegevens het zo druk heeft, dat een nu ingediende klacht pas over een half jaar wordt opgepakt. Het wordt hoog tijd dat de AP toegerust wordt om haar taak serieus te kunnen uitvoeren en waar nodig haar tanden te kunnen laten zien. En misschien kunnen ze dan ook nog proactief adviseren bij ingewikkelde kwesties als het toepassen van Microsoft 365 en andere grote cloudapplicaties.

 

En in de grote boze buitenwereld …

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten