vrijdag 19 maart 2021

Context is alles

Deze blog zou beter door een socioloog of zo geschreven kunnen worden. Althans, het eerste stuk. Ik heb er even geen bij de hand, dus ik ga het toch maar zelf proberen. Maar houd bij het lezen in het achterhoofd dat ik tijdelijk buiten mijn eigen expertise treed. Zoals het een goede schoenmaker betaamt, keer ik daarna terug naar mijn leest.

Wij gaan iedere dag een stukje wandelen, ter compensatie van het niet naar kantoor fietsen. Daarbij komen we veel collega-wandelaars tegen (en af en toe zelfs een wandelende collega). Als we andere voetgangers tegenkomen vallen er twee dingen op. Ten eerste: bijna iedereen groet elkaar. Niet iedereen – jonge mensen lijken niet te durven en sommige mensen kijken stoïcijns voor zich uit, al dan niet verzonken in hun eigen gedachten of loopritme. Ten tweede: men maakt ruim baan voor elkaar. Langs onze route ligt een stoep en een fietspad. Steevast wijkt één van beide partijen uit naar het fietspad. Soms ligt er een strook gras tussen beide paden en zelfs dan neemt men de moeite om – liefst via een verbindingspaadje, maar desnoods dwars over het gras – de afstandsregel in acht te nemen. Op sommige plaatsen is er geen uitwijkmogelijkheid. Dan gaan koppels achter elkaar en zo ver mogelijk rechts lopen, om de afstand toch zo groot mogelijk te maken. Al deze manoeuvres worden tientallen meters voor het rendez-vous ingezet, om maar duidelijk te maken dat men zijn best doet om bij elkaar uit de buurt te blijven.

Hoe anders was dat (zeker tijdens de eerste coronagolf) in de supermarkt. Toen waren veel mensen zo op hun boodschappenlijstje gefocust, dat afstands- en fatsoensregels vaak het onderspit delfden. Als je er iets van zei, dan kon je soms een stom antwoord krijgen. Elkaar groeten en de ruimte geven waren dan bepaald niet aan de orde. Tegenwoordig schijnt dergelijk gedrag veel minder vaak voor te komen (tenminste, in onze plaatselijke supermarkten – ik heb geen zicht op wat er in de rest van het land gebeurt, je komt tegenwoordig nergens meer hè).

Dat brengt me bij de stelling in de titel van deze blog: context is alles. De wandelaar wandelt in zijn vrije tijd en daardoor in een goede, of op z’n minst neutrale, bui (ik kom zelden woest uit hun ogen kijkende wandelaars tegen). De boodschapper daarentegen is op missie, loopt niet uit liefhebberij maar uit noodzaak door de supermarkt, is misschien getergd omdat-ie een ingrediënt voor het avondeten was vergeten en daarvoor speciaal terug moest komen. De context van de wandelaar nodigt veel meer uit tot voorkomend gedrag dan die van de shopper. Ik heb nog een tweede contextverschil in mijn verhaal naar binnen gesjoemeld: tijd. Het beschreven wandelgedrag speelt in het heden, het winkelgedrag is van een jaartje geleden. Voor de goede orde: ik weet niet of wandelaars destijds ook al zo coronabewust waren en of mensen in wijken buiten de mijne elkaar nog steeds de koppen inslaan in de supermarkt.

Kunnen we de constatering, dat context er toe doet, gebruiken om onze informatiebeveiliging te verbeteren? We doen ons werk tegenwoordig in een andere context dan we tot een jaar geleden gewend waren. Qua apparatuur die we thuis gebruiken maakt het niet uit: je laptop en de zakelijke toepassingen op je mobiele toestellen zijn thuis net zo veilig te gebruiken als op kantoor; ze zorgen zelf voor een goed beveiligde verbinding en zijn daarbij niet afhankelijk van de beveiliging van jouw wifinetwerk. We weten allemaal dat online vergaderen moeizamer verloopt dan in een echte vergaderzaal, maar de meeste dingen die je in zo’n zaal zou bespreken, kun je ook met een gerust hart in de virtuele zaal aankaarten. Voel je de slag die ik om de arm houd? Die is er voor de écht gevoelige zaken. Vaak is je gezonde verstand op dit punt een goede raadgever.

Ik zou me kunnen voorstellen dat thuiswerken tot meer whatsappen heeft geleid, omdat collega’s elkaar minder vaak en ook anders spreken. Dat is wel een punt om bij stil te staan. In een volgende blog zal ik stilstaan bij de wijze waarop berichtenapps zoals WhatsApp van invloed kunnen zijn op de veiligheid en de privacy van onze communicatie. Voor nu volsta ik met het vermoeden, dat de veranderde context gevolgen voor deze aspecten kan hebben. Organisaties doen er goed aan om daarover na te denken.

Momenteel haal je het waarschijnlijk niet in je hoofd om met je laptop in de tuin te gaan zitten werken, maar als de tijd rijp is, moet je je wel afvragen wie er dan allemaal kan horen wat je bespreekt. En als je nu bij een raam aan de straatkant zit, kunnen passanten dan op je scherm gluren? Op kantoor hoef je over die dingen niet na te denken (hoewel, bij sommige bedrijven staan de beeldschermen op de begane grond toch echt naar de ramen gericht), maar in de context van het thuiswerken moet je maar nog eens bewust aandacht schenken aan clear desk, clear screen en, eh, clear garden?

 

En in de grote boze buitenwereld …

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten