Als je groen licht hebt, dan heeft het kruisende verkeer rood. Ik had ooit een speelgoed-verkeerslicht waar dat op bijzonder eenvoudige technische wijze was geborgd: het bestond uit een enkele balkvormige armatuur op een paal, met naar alle vier de kanten een rood, oranje en groen glaasje. Aan twee tegenoverliggende kanten zaten die glaasjes in de verkeerde volgorde: groen boven, rood onder. Binnenin de armatuur zaten drie lampjes. Als het bovenste lampje brandde, dan hadden noord en zuid rood en oost en west groen. Oranje hadden ze allemaal tegelijk. Kon niet fout gaan. Maar in Apeldoorn mag je er niet op vertrouwen dat als jij groen hebt het kruisende verkeer stilstaat. Er hangt in de hele stad nergens een roodlicht-camera en daar gedragen automobilisten zich ook naar – er wordt zelfs door donkerrood gereden. De waarde van het sein ‘veilig’ is dus relatief; je moet altijd even checken of het ook echt veilig is.
Sta me nog één observatie uit het verkeer toe voordat ik bij het echte
onderwerp van deze blog kom. We zijn eraan gewend dat verkeer van rechts op een
gelijkwaardig kruispunt (zonder borden of verkeerslichten) voorrang heeft. Maar
tot mei 2001 hadden fietsers geen voorrang op auto’s: er werd onderscheid
gemaakt tussen langzaam verkeer en snelverkeer en voertuigen uit die eerste
categorie moesten de anderen voor laten gaan. Langzaam verkeer was in de wet
gedefinieerd als alles wat niet hard genoeg kon om de snelweg op te mogen. Toen
de wet veranderde, was het in het begin natuurlijk een beetje link om als
fietser te veronderstellen dat die automobilist, die van links kwam, daar ook
van op de hoogte was.
En zo hebben we er ook jarenlang op gehamerd dat je op het internet goed
moet opletten of je een slotje naast de adresbalk ziet. Slotje betekende
veilig, geen slotje was (misschien) onveilig. Achter dat slotje gaat een
digitaal certificaat schuil, dat twee dingen doet: het identificeert een
website (vergelijkbaar met een paspoort) en het zorgt voor een beveiligde
verbinding tussen jouw browser en de website, zodat anderen niet kunnen
meekijken naar wat er over de lijn gaat (bijvoorbeeld de adres- en betaalgegevens
die je bij een webshop invult).
Zo’n slotje is er in verschillende varianten. Als je een certificaat op
een website wilt hebben, dan moet je aantonen dat het desbetreffende domein
(xyz.nl, abc.com enzovoorts) op jouw naam geregistreerd is. Net zoals je bij de
gemeente alleen een paspoort voor jezelf kunt aanvragen, zo kun jij ook geen
certificaat aanvragen voor rivm.nl, want dat domein staat niet op jouw naam. Bij
een luxere variant worden daarnaast de bedrijfsgegevens gecontroleerd bij de
Kamer van Koophandel: jij wilt een certificaat voor mijnbedrijf.nl, maar bestaat
dat bedrijf ook echt? Bij de certificaten die de overheid gebruikt (onder het PKIoverheid-stelsel),
komt de leverancier naar je toe voor een face
to face-controle, waarbij hij je identiteitsbewijs controleert en checkt of
dat ook echt jouw document is. En je moet aantonen dat jij gemachtigd bent om
namens jouw overheidsorganisatie certificaten te bestellen.
Maar nu komt het. Stel, jij registreert het domein ikbeneenboef.nl op
jouw naam. En je bestelt een eenvoudig certificaat voor dat domein. Dat
certificaat wordt keurig geleverd – het domein is immers van jou. Er prijkt nu
een mooi slotje op jouw website. Vervolgens gebruik je die website voor
criminele activiteiten. Je lokt mensen naar die site – phishing! – en laat ze
daar persoonlijke gegevens invullen, of je serveert malware. Bezoekers wanen
zich veilig, want ze zien dat slotje en denken dat ze zich geen zorgen hoeven
te maken.
Maar net zoals verkeersregels veranderen en ‘groen’ niet per se
hetzelfde is als ‘veilig’, zo is ook internetveiligheid in beweging en is de
waarde van het slotje betrekkelijk. Criminelen doen namelijk tegenwoordig
precies wat ik in de vorige alinea beschreef: driekwart van alle phishingsites heeft
keurig een certificaat (bron: ENISA). Het is een kleine investering en
criminelen hebben geleerd dat het loont om betrouwbaar over te komen.
Een rood verkeerslicht betekent dat je sowieso moet stoppen en groen
betekent dat je kunt rijden als het veilig is, en zo betekent de
afwezigheid van een slotje dat je daar beter wegblijft (en in ieder geval geen moet
gegevens invullen, want de verbinding is niet beveiligd) en de áánwezigheid
ervan dat je kunt doorgaan, mits je ervan overtuigd bent dat je op een
legitieme site bent. Ben je daar echter terechtgekomen door op een link in een
mogelijk verdacht mailtje te klikken, dan is het slotje in de browser geen
reden om opgelucht te denken dat het mailtje ‘dus toch’ oké was.
En in de grote boze buitenwereld …
staat een virtueel toetsenbord ook al niet meer garant voor niet kunnen afluisteren.
bestaat er goede hoop dat de volgende Amerikaanse regering cybersecurity serieus zal nemen.
kun je je Android-toestel nog wat veiliger maken met deze tips.
komen er waarschijnlijk zwaardere straffen voor WhatsApp-fraude en phishing.
investeert de politie weer eens in het bijspijkeren van agenten op het gebied van cybersecurity.
·
Geen opmerkingen:
Een reactie posten