vrijdag 18 december 2020

Kerstcadeau

Kerstmis is voor mij traditioneel de tijd van de ‘grote cadeaus’. Dat was vroeger thuis in Limburg al zo, waar de mensen in groten getale meeliften met het Weihnachten van de oosterburen en Sinterklaas een ondergeschikte rol heeft. Dat is nu in mijn gezin nog steeds zo, want mijn vrouw komt uit dezelfde contreien als ik en de kinderen weten niet beter. Misschien zijn jullie ook nog cadeaus aan het inslaan (opschieten!). Voor het geval er een smartphone op iemands verlanglijstje staat, heb ik hier wat tips.

Een poos geleden schreef ik dat mijn eigen telefoon aan vervanging toe was, omdat hij geen updates meer kreeg. Ik stond voor een dilemma: ga ik een toestel, dat nog prima werkt, wegdoen, of neem ik nog een tijdje voor lief dat zo’n belangrijk stuk gereedschap geen beveiligingsupdates meer krijgt? Het dilemma had twee oorzaken: enerzijds waren daar de fabrikanten van Android-toestellen, die de meeste toestellen slechts twee jaar ondersteuning bieden (vanaf de introductiedatum, niet vanaf jouw aankoopdatum!), anderzijds voel ik weerstand tegen het vervangen van spullen die nog goed werken én nog voldoende bij de tijd zijn (dat laatste hoort er wel echt bij; ik ben niet zo conservatief als onze premier, die pas onlangs zijn oude tv heeft vervangen door een plat toestel).

Als je een smartphone wilt die lang meegaat, dan heb je drie opties*: een iPhone, een flagship van een Android-fabrikant en toestellen die op Android One draaien. Laat me, omwille van de overzichtelijkheid, de wereld eerst in twee kampen verdelen, omdat het daar toch voor vrijwel iedereen mee begint: iOS en Android. iOS, het besturingssysteem voor iPhones, krijgt duidelijk het langst ondersteuning. Zelfs bepaalde toestellen uit 2015 worden nog voorzien van iOS 14, de meest recente versie. We hebben het dan niet alleen over beveiligingsupdates, maar over volledige updates van het besturingssysteem; je krijgt er dus ook nieuwe functionaliteit bij. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

De Androidwereld is een stuk minder toekomstbestendig, zoals ik al zei. Koop je vandaag een toestel dat in 2019 is geïntroduceerd, dan houden de beveiligingsupdates in de meeste gevallen in de loop van volgend jaar al op. In de tussentijd krijg je (hopelijk) één keer een update van je besturingssysteem. Je toestel blijft het nog gewoon doen hoor, maar fouten in Android, die van invloed zijn op de beveiliging van je toestel, worden niet meer hersteld. Ja, dat is inderdaad waar beveiligingsupdates om draaien: het herstellen van fouten. Het is dus niet zo dat stoute hackers iets hebben gedaan waardoor je toestel kwetsbaar wordt, nee – het is de fabrikant van Android die steken heeft laten vallen, die op enig moment aan het licht komen en hersteld moeten worden. Gebeurt dat niet, dan komen die stoute hackers wél om de hoek kijken, want dan gaan ze mogelijk misbruik maken van zo’n kwetsbaarheid. Dat is op smartphones (inclusief iPhones) niet anders dan op andere computers.

Wil je een Android-smartphone die langer dan twee jaar meegaat, dan kom je uit bij de beste – en dus duurste – modellen, de zogenaamde flagships. Die gaan dan bijvoorbeeld maar liefst drie Android-generaties mee (je krijgt na aankoop twee keer een volledige update). De ‘levensduur’ verschilt overigens per fabrikant en daarbinnen per type toestel, pin me dus niet vast op het genoemde aantal jaren. Steeds meer fabrikanten beloven om steeds meer toestellen steeds langer te blijven ondersteunen, waarbij de kwaliteit van de informatieverstrekking overigens nog wel van fabrikant tot fabrikant verschilt. En o ja, dan is er ook nog grijze import. Als de webshop jouw toestel uit een ander Europees land heeft gehaald omdat het daar goedkoper is of hier niet door de fabrikant op de markt wordt gebracht, dan maakt dat het ook lastig om uit te zoeken hoe lang dat toestel updates krijgt (vooral bij fabrikanten waarbij je eerst op land en dan pas op toestel moet zoeken). Grijze import herken je vaak aan de afwezigheid van Nederlandse tekst in het handleidinkje dat in de doos zit.

En dan is er nog Android One. Een verwarrende naam, want One heeft niets te maken met de versie van het besturingssysteem. Het is de aanduiding voor een kale Android-versie, waar toestelfabrikanten niet nog een eigen schil (skin) omheen bouwen en die niet wordt vergezeld door allerlei apps die je meestal toch maar in de weg zitten. Omdat Android One zo dicht mogelijk tegen de originele Android van Google aan blijft zitten, kunnen beveiligingsupdates snel nadat Google ze uitbrengt naar jouw telefoon komen, en ook net zo vaak. En je krijgt ze minimaal drie jaar, zo luidt de belofte. Persoonlijk verkies ik Android boven iOS, en dan vind ik in Android One een mooie aanwinst voor levensduur en beveiliging.

* Ik weet dat er nog allerlei alternatieve Android-versies bestaan, maar die heb ik hier buiten beschouwing gelaten.

De komende twee weken verschijnt er geen Security (b)log.

  

En in de grote boze buitenwereld …

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten