vrijdag 8 januari 2021

Lege doos

Eindelijk wist ik iets om voor m’n lief onder de kerstboom te leggen. Met een paar muisklikken was het besteld en even later kwam de bevestiging. Het pakje zou de volgende dag bezorgd worden.

En inderdaad kwam de volgende avond de pakjesboot langs, zoals we dat bij ons liefkozend noemen. Ik raapte het pakje, dat de vrolijke bezorger coronaproof op de deurmat had gelegd, op, zwaaide naar de bezorger, die alweer in zijn bestelbus zat, en keek geschrokken of mijn naam wel op het pakje stond. Dit doosje kon namelijk onmogelijk mijn bestelling bevatten – daar was het te dun en te licht voor. Mijn naam stond er wel degelijk op, en de afzender was het bedrijf waarvan ik een pakje verwachtte.

De doos was nagenoeg leeg. Er zat alleen een wikkel in waar het bestelde product in had kunnen zitten, en een kortingsbon voor een volgende bestelling. Ik was niet bang dat ik was opgelicht, want ik had mijn bestelling bij een bekend, in Nederland gevestigd bedrijf geplaatst. Ik ging ze meteen bellen. Mijn verhaal werd welwillend aangehoord en mij werd verzekerd dat ze “de klant op zijn woord geloven”. Er werd gevraagd of ik foto’s van de verpakking kon opsturen. En ook van die kortingsbon, want ze stuurden nooit kortingsbonnen mee. Heel vreemd. Ze zochten zelf via de track & trace-code het gewicht van het pakje op. Dat was 140 gram: het gewicht van hetgeen ik had ontvangen, zonder de gewenste inhoud.

De volgende dag kwam er al een mailtje dat ze het opnieuw gingen proberen. Deze keer kwam het niet vanuit een of ander centraal magazijn. Nee, het werd per fietskoerier vanuit hun plaatselijke winkel verzonden en dat ging goed, waardoor kon ik het cadeau netjes onder de kerstboom leggen.

De vraag blijft natuurlijk: waar ging het mis? Het lege pakje was intact, dus de bezorger valt af als actor. Dan moet er bij het inpakken iets gebeurd zijn. Ik kan twee dingen bedenken. Eén: de inpakker realiseerde zich dat de doos te klein was, wilde een grotere regelen, werd door iets of iemand afgeleid en plakte per ongeluk de lege doos dicht. Twee: de inpakker heeft het product achterovergedrukt. Maar waarom dan een lege doos opsturen? Misschien is het logistieke proces van dat bedrijf wel zo ingericht dat anders gesignaleerd zou worden dat een bepaalde bestelling nog niet was verzonden. Bij scenario 1 blijft overigens de vraag waar het product, dat niet in de doos bleek te passen, is gebleven. Ergens achter gevallen?

Deze keer is het goed afgelopen en kerstmis was gered. Nou ja, dat klinkt dramatischer dan het was: het ging om een aardigheidje voor erbij, een extraatje. Dat maakte het voor de leverancier ook vrij gemakkelijk om mij ter wille te zijn. Maar wat als zoiets bij een kostbaar product gebeurt? Als je een beetje googelt, dan kom je er al gauw achter dat pakjes wel vaker leeg aankomen, maar in de beschreven gevallen is er eigenlijk altijd sprake van een beschadigde verpakking. Ik lees dat het juridisch zo is dat het risico bij de verzender ligt tot het moment dat de ontvanger de zending in bezit heeft gekregen. Maar ja, als je een intact pakketje krijgt, dan ga je dat niet in het bijzijn van de bezorger openen om te controleren of er wel iets in zit.

Gelukkig had ik zaken gedaan met een bonafide bedrijf dat bovendien mijn verhaal geloofde. Maar helaas is het internet net als het echte leven: er zijn ook malafide bedrijven, en mensen die – soms terecht – achterdochtig zijn; op winkeliersfora tref je berichten aan van handelaren die zich afvragen hoe ze met dergelijke situaties moeten omgaan.

Als je zelf iets wilt bestellen bij een bedrijf dat je nog niet kent, is het raadzaam om de reputatie van dat bedrijf te checken. Bijvoorbeeld op de website van de politie, via de knop Controleer verkopergegevens. Daar kun je websites, telefoonnummers, bankrekeningnummers en e-mailadressen controleren. Daarnaast kun je googelen op bijvoorbeeld bedrijfsnaam ervaringen of bedrijfsnaam reviews. Op die manier kwam ik er onlangs achter dat ik dat leuke T-shirt, waar ik steeds reclame voor kreeg, maar beter niet kon bestellen: slechte kwaliteit, bedrijf amper bereikbaar, waardeloos retourbeleid. Maak gebruik van je controlemogelijkheden om teleurstelling te voorkomen.

 

En in de grote boze buitenwereld …

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten