donderdag 28 november 2019

Phishing 2.0


Beste mensen, het is tijd om het over phishing 2.0 te hebben. Er zijn namelijk nog veel gewiekstere methodes om je te misleiden dan waar de meesten van jullie tot nu toe van hebben gehoord. In deze Security (b)log ga ik het dus niet hebben over relatief eenvoudig te herkennen vormen van phishing waar je tegenwoordig ook in de algemene media over wordt bijgepraat. Nee, we gaan het hier over de hogeschool van het phishen hebben, met uitleg van het bijbehorende visserslatijn.

Bij de eerste truc komen nog geen moeilijke woorden kijken, en ik heb hem hier ook wel eerder genoemd. Vooruit, als opwarmertje: zie je verschil tussen google.nl en googIe.nl? Het verschil openbaart zich in een lettertype met schreven, zoals het goede oude Courier: dan staat er google.nl en googIe.nl. In een schreefloze letter zie je niet of nauwelijks het verschil tussen een kleine L en een grote i. En zo kan dus iemand, die dat tweede domein geregistreerd heeft, je naar zijn natuurgetrouw nagebouwde site lokken en je daar informatie ontfutselen of je besmetten met malware – dat zijn altijd de twee belangrijkste tussendoelen van phishers, op weg naar hun hoofddoel: rijkdom.

Homogliefen (ook wel homografen) heb ik ook al eens kort genoemd. Dat zijn letters uit andere schriftsoorten, die lijken op letters uit het ons zo vertrouwde Latijnse schrift. Zo lijkt de Cyrillische letter a als twee druppels water op zijn Latijnse collega. Maar omdat hij door computers anders gecodeerd wordt (U+0430 versus U+0061, met de U van Unicode), beland je toch ergens heel anders dan je verwacht. Als gebruiker sta je hier tamelijk machteloos tegenover; anders dan in het eerste trucje valt hier niets aan te zien. Maar er zijn ook homogliefen die alleen sterk op onze letters lijken, maar toch een beetje afwijken. Uit naam van een bekend sportmerk werd dit sms’je verzonden: “Adidas donne 2500 paire de chaussures gratuites pour célébrer son 69 anniversaire, obtenir vos chaussures gratuites à hxxp://www.adıdas.de/chaussures” (URL door mij onklaar gemaakt). Zie je het? Het puntje op de i ontbreekt. Die letter wordt in het Turkse alfabet gebruikt en heeft uiteraard een heel andere code dan de ‘gewone’ i. Ook het verschil tussen i, ì en í kun je gemakkelijk over het hoofd zien. Browserfabrikanten hebben maatregelen genomen om dit soort aanvallen te onderscheppen, maar die zijn nog niet volledig waterdicht. Daarnaast is er beleid dat het registreren van verdachte internetdomeinen verbiedt.

Het Engelse woord voor kraken (als in: een woning kraken) is to squat. En de typo kennen we allemaal: een typfout. Voeg die woorden samen en je krijgt typosquatting, het ‘kraken’ van websites. Dit is dan weer een truc die je gemakkelijk kunt detecteren – áls je je ogen maar openhoudt. Voorbeelden van typosquatting zijn belastingsdienst, belastindienst en belastingdiens. De typosquatter hoopt dat mensen een typfout maken en daardoor op zijn site terechtkomen in plaats van op de bedoelde site.

De laatste tijd sturen phishers graag mailtjes die niet uit tekst, maar uit een plaatje bestaan. Het plaatje ziet eruit als een gewoon mailtje – pas als je erop klikt zou je kunnen opvallen dat het hele mailtje ‘oplicht’. Door het plaatje omzeilen de boeven filters die op verdachte tekst scannen, al zijn de betere phishing-scanners inmiddels in staat om teksten in plaatjes te herkennen. Nadat iemand mij de tip gaf om mijn mailprogramma zo in te stellen dat plaatjes niet meer automatisch worden opgehaald, zijn dergelijke mailtjes radicaal uit mijn inbox verdreven.

Tegenwoordig worden ook bestanden in bijvoorbeeld Dropbox en Google Docs gebruikt om phishing-URL’s te verspreiden. Dat wekt minder wantrouwen, want met het mailtje, dat je naar zo’n bestand verwijst, is niets aan de hand, en ook is de plek waar het bestand staat voor veel mensen vertrouwd.

Misschien zie je deze trucjes nu nog niet in je mailbox. Maar net zoals spammers steeds iets nieuws verzinnen om hun reclame toch in jouw mailbox te krijgen, zo zullen criminelen nieuwe listen verzinnen als de oude niet meer voldoende vruchten afwerpen. Wees voorbereid en blijf alert. En gebruik tweefactorauthenticatie overal waar dat kan, zodat een gephisht wachtwoord niet genoeg is om in een account in te breken.

Heel soms is er ook een andere reden dan hebzucht om nepsites te bouwen en mensen erheen te lokken. In 2011 registreerde iemand een domein waarvan de naam leek op die van een Amerikaans tv-station. Bij wijze van 1-aprilgrap berichtte de nepsite over het voornemen van de gouverneur van Idaho om de verkoop van muziek van Justin Bieber te verbieden.

En in de grote boze buitenwereld …


... neemt de schade door phishing nog steeds toe.

... geeft dit artikel maar liefst zeventien cybertips voor de reiziger.

... vond de Autoriteit Persoonsgegevens het geen goed idee dat supermarktpersoneel een bijna-blootfoto moest opsturen om de maat voor hun bedrijfskleding te bepalen.

... besmette geavanceerde ransomware wereldwijd vele systemen, ook in Nederland.

... zijn ook beveiligingsbedrijven niet immuun voor dergelijke aanvallen.

... blijft het moeilijk om DigiD te vervangen door iets beters – en niet omdat DigiD zo goed is.

... is deze cartoon een waardige opvolger van die met het bijschrift “On the internet, nobody knows you’re a dog”, die eveneens in The New Yorker stond (1993).

... maakt de vader van het world wide web zich ernstige zorgen over zijn kindje.

... kun je ook als individu het reddingsplan voor het web ondertekenen.

... wordt virtualisatieplatform Docker aangevallen.

... windt deze wiskunde-columniste zich op over de eisen die aan wachtwoorden worden gesteld.

... is juice jacking geen groot risico meer, zegt de bedenker ervan.

... is het cruciaal om te weten waar je cyberuitdagingen liggen. Daar is nu een kompas voor.

... is er weer een test van virusscanners voor Windows geweest. Er zijn veel winnaars.

... plunderen digitale boeven je portemonnee.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten