vrijdag 15 november 2019

Kedeng kedeng


Er loopt een spoorlijn door de Siciliaanse plaats Fiumefreddo (“Koude Rivier”). Aan weerskanten van die spoorlijn lopen twee wegen: aan de ene kant een drukke provinciale weg, aan de andere kant een rustige lokale. Italië is ingericht voor auto’s, niet voor fietsers of voetgangers. Als je met de auto rijdt, dan heb je weinig last van zo’n spoorlijn. Maar voor langzaam verkeer kan het een uitdaging zijn om zonder een al te grote omweg aan de overkant van het spoor te komen.

Als we op vakantie gaan, dan stippel ik van tevoren een hardlooproute uit. Daar waar de kaart onduidelijk wordt, schakel ik over op satellietbeelden. Op die manier kom ik er meestal wel uit. De beelden toonden, vlakbij het hotel, een voetgangersbrug over het spoor. Nog geen vijftig meter verderop stond er nog eentje. Verder was noch in noordelijke, noch in zuidelijke richting een dergelijke constructie te ontwaren binnen een straal van kilometers. Vreemd.

Ter plaatse liep ik richting brug nummer één. Het weggetje erheen was afgesloten met een ketting. Nou, dan ga ik wel naar brug nummer twee, dacht ik. De brug was gemaakt met van die metalen roosters. Door de opening van de onderste treden groeide onkruid. Ach ja, Italianen zijn geen voetgangers, realiseerde ik me. Maar mij bracht die brug keurig naar de overkant. Ik kwam uit op een betegeld plateautje. Maar waar ik een pad naar de provinciale weg verwachtte, lag slechts een brede greppel. Een hek en dichte begroeiing weerhield me ervan die kant op te lopen. Waarheen dan? Ah, ik zag een totaal overwoekerd pad richting brug nummer één. Misschien kon ik daarvandaan wél de weg bereiken. Voorzichtig mijn voeten plaatsend, uitkijkend voor doorns, bereikte ik zo’n zelfde tegelplateau. Met zo’n zelfde hekwerk en eveneens zonder pad naar de weg. Beteuterd beklom ik de brug om terug te keren naar ‘mijn’ kant van het spoor. Daar was ook weer zo’n plateau, op het eerste oog zonder uitweg. Gelukkig zag ik een olifantenpaadje door het dichte struikgewas, dat mij op een geasfalteerde weg bracht – aan de andere kant van die ketting. Daar ben ik toen maar overheen gestapt en ik ben die lokale weg op en neer gaan rennen. Die route naar de overkant van de spoorlijn was overigens ook al tweede keus. Toen ik de route, die thuis had voorbereid, met de auto ging verkennen, stuitte ik op een hoog hekwerk dat de hele weg afsloot. Dat kan daar kennelijk zo maar.

Dan ben je dus goed voorbereid, blijkt de werkelijk iets anders voor je in petto te hebben. Een collega had zo’n zelfde situatie meegemaakt, maar dan ICT-gerelateerd. Hij had een nieuwe iPad gekregen, en daarbij de keuze of hij hem zelf ging inrichten of met begeleiding. Hij koos voor dat laatste en zag de werkelijkheid al meteen op pagina twee afwijken van de installatiehandleiding. Had hij gekozen voor doe-het-zelven, dan was hij op dat punt waarschijnlijk met z’n handen in het haar komen te zitten. De installateur kon de klus – dankzij inhoudelijke kennis en met de nodige improvisatie – afmaken.

Informatiebeveiligers houden van nature niet zo van improviseren. Improviseren betekent namelijk zelf nadenken, aannames doen en niet meer omkijken als het eenmaal werkt. Terwijl “hij doet het!” niet per se hetzelfde hoeft te zijn als “hij doet het en het is veilig”. Maar ja, je werkt improvisatie natuurlijk wel in de hand als de handleiding niet klopt met wat je in het echt voor je ziet. Ik moest met mijn hardlooproute ook improviseren, maar het voelde niet heel fijn om langs een weg zonder stoep te lopen, waar de Italianen al bellend met veel te hoge snelheid overheen jakkeren.

Zeker bij improvisatie geldt: wees je ervan bewust dat je je buiten de gebaande paden begeeft en wees extra alert. Als je merkt dat er vreemde dingen gebeuren, staak die activiteit dan en roep deskundige hulp in. Iedereen kan fouten maken, maar als je bij geconstateerde problemen geen actie onderneemt, dan ben je nalatig – en dat is verwijtbaar.

Hoe zit het nou met die bruggen? Ik heb een theorietje. Een bouwbedrijf heeft steekpenningen aan het gemeentebestuur betaald om opdracht te geven voor de bouw van die twee onzinnige bruggen. Het bedrijf heeft die opdracht natuurlijk binnengehaald en daar lekker aan verdiend. En ach, dat de bouwwerken nergens toe dienen, daar ligt in dat land waarschijnlijk niemand van wakker.

En in de grote boze buitenwereld …


... keek Facebook met je mee – via je camera.

... heet 5G veiliger te zijn dan 4G, maar er zijn (natuurlijk) toch alweer nieuwe kwetsbaarheden gevonden (die dan deels ook nog eens ‘backwards compatible’ blijken te zijn).

... waarschuwen de autoriteiten in Los Angeles voor juice jacking: het besmetten van je telefoon via een openbaar oplaadpunt. De waarschuwing is overigens net zo goed van toepassing op Nederland en de rest van de wereld.

... mag je fabrikanten niet op hun blauwe ogen geloven dat ze een kwetsbaarheid hebben verholpen, ontdekte de Vrije Universiteit.

... heeft diezelfde fabrikant met nog een andere gepubliceerde kwetsbaarheid te kampen.

... heeft een Amerikaanse digitale rechtengroepering een gezichtsherkenningsactie gehouden om op een verbod op gezichtsherkenning voor surveillance-doeleinden aan te dringen.

... is de Tweede Kamer ten prooi gevallen aan een phishing-test. Een makkelijke prooi, vrees ik.

... is publiek-private samenwerking de sleutel tot het wereldwijd bestrijden van cybercrime.

... lanceerde de overheid deze week de Basisscan Cyberweerbaarheid voor ondernemers.

 ... verzamelt Google medische gegevens van miljoenen Amerikanen.

... is het verzamelen van data het echte probleem, niet de bescherming ervan.

... kun je een uur vullen met een presentatie over alleen maar wachtwoorden. Wel een aanrader!

... vraagt een Italiaanse bank geld voor het wijzigen van je wachtwoord en geeft daarbij ook nog heel slechte adviezen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten