Afbeelding via Pixabay |
In de best wel volle trein kwam ik naast een man te zitten die op zijn laptop zat te werken. Een vluchtige blik op het apparaat en de openstaande programma’s identificeerde hem als collega.
Op
een gegeven moment zat hij in een telefoongesprek. Ik luisterde niet actief
mee, maar ik hoorde natuurlijk wel iets. En wat ik hoorde, stemde mij zeer
tevreden. Om te beginnen sprak hij zachtjes, en in korte zinnen. Het was
eigenlijk vooral luisteren en af en toe kort reageren. Ik hoorde hem geen
informatie geven. Keurig, collega!
Hoe
anders is de ervaring van een collega, die in de wachtkamer van de tandarts zat.
Nou ja, wachtkamer: in een hoekje van de receptie stonden wat stoelen. Achter
de balie zaten twee assistentes. De ene, Toos*, zat met enige wanhoop in de
ogen door computerschermen heen te klikken en zei uiteindelijk: “Ik kan de
gegevens van mevrouw Dekker niet vinden in TND.” Haar collega Cindy vroeg naar
de geboortedatum van mevrouw Dekker. “Aha,” zei Cindy, “ze is van 1999 en
daarom staat ze nog niet in TND. Wat is haar telefoonnummer, dan bel ik haar
wel even.” Toos las het telefoonnummer op en Cindy ging bellen.
“Goedemorgen
mevrouw Dekker, met Cindy, assistente van tandarts Kroon. Ik heb even wat
gegevens van u nodig om uw behandeling in ons systeem op te nemen. Wat zijn uw
voorletters? ABG? Mooi. En uw BSN? Ja natuurlijk, ik wacht wel even. (…) Ah,
daar bent u weer. Ja, ik schrijf mee. 1-1-2-7 5-5 9-5-0? Dank u wel. En als
laatste heb ik nog uw adres nodig. De Beugel 5? 8462 DR? Mooi zo, dan heb ik
alles compleet. Zullen we maar meteen de eerste afspraak voor uw wortelkanaalbehandeling
maken? Kunt u vrijdag om 9 uur? Prima. Als ik dan nog uw e-mailadres mag, dan
stuur ik u een bevestiging. marlies@dekker.com? Prima, dan zien we u overmorgen.
Prettige dag nog!”
Onze
collega kon zijn oren haast niet geloven. Hij had nu een compleet setje
persoonsgegevens van iemand en hij wist wanneer mevrouw Dekker niet thuis zou
zijn. Door de informatie over haar behandeling wist hij bovendien dat ze wel
even een poosje weg zou blijven.
“Ha,
handig, met deze informatie kan ik identiteitsfraude plegen.” Of: “Mooi, dan
leg ik mijn inbrekersgereedschap alvast klaar.” Ik geef toe dat de kans, dat de
onbedoeld gedeelde informatie toevallig terechtkomt in de oren van een cyber-
of fysieke crimineel niet zo heel groot is. Maar dan nog: iedereen voelt aan
z’n water dat wat hier gebeurde gewoon niet hoort. Als dat allemaal hoort, dan
weet je dat ze ook zo omgaan met jouw gegevens. Daar zou jij je ook niet lekker
bij voelen. En stel je eens voor dat onze wachtende collega een kennis van
mevrouw Dekker was. Komt hij haar een week later tegen: “Hé Marlies, hoe gaat
het met je kies?” Dat zou toch raar zijn?
Maar er
is natuurlijk ook een juridisch probleem. De nietsvermoedende, goedbedoelende
tandartsassistentes hebben niet alleen persoonsgegevens, maar zelfs medische
gegevens gelekt. Onder de AVG (de Europese Algemene Verordening
Gegevensbescherming) hebben die de status van bijzondere persoonsgegevens, waar
nog strengere regels voor gelden dan voor gewone persoonsgegevens.
Toos
en Cindy deden gewoon hun werk. Zij kunnen er ook niks aan doen dat tandarts
Kroon een afgescheiden wachtkamer zonde van het geld vond. Het telefoongesprek
elders voeren kon ook niet, want dan kon Cindy de gegevens niet in het systeem
zetten. Datalekken zijn in deze situatie dan ook voorgeprogrammeerd. Zeker als
mensen zich niet bewust zijn van wat er gebeurt. Een datalek zit in een klein
hoekje.
Ik
wil ook nog even kijken wat er aan de andere kant van de lijn gebeurde. Wat als
het helemaal niet de tandartsassistente was die mevrouw Dekker belde, maar
iemand die eropuit was om persoonsgegevens te verzamelen? De kans is natuurlijk
klein dat zo iemand net belt als je met kiespijn rondloopt. Maar als je die
omstandigheid weglaat, dan wordt het een ander verhaal. Als iemand die je niet
kent om gegevens vraagt, zeg dan dat je terugbelt. Bel dan naar het algemene
nummer van het bedrijf en vraag naar de persoon die jou zojuist belde. Als dat
niet kan, vraag dan of ze inderdaad gegevens nodig hadden. Zo voorkom je dat je
zelf je eigen gegevens lekt.
*)
Uiteraard zijn alle persoons- en systeemgegevens aan mijn fantasie ontsproten.
En in de grote boze buitenwereld …
- kun je medische informatie natuurlijk ook gewoon op de rommelmarkt kopen.
- heeft de zorg te maken met cyberdreigingen. Welke dat zijn, staat in hun dreigingsbeeld.
- is het beveiligen van medische gegevens ook elders op de wereld problematisch.
- is ‘hybride oorlogsvoering’ een eufemisme.
- waarschuwt Europol voor kindermisbruik via online communities.
- springen slimme verkeerslichten op groen dankzij jouw telefoon.
- worden Signal-gebruikers aangevallen via valse QR-codes.
- aarzelt de overheid steeds meer als het om public cloud gaat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten