vrijdag 1 september 2023

Virtueel vertrouwen

Afbeelding via Pixabay

Informatiebeveiliging is een kwestie van vertrouwen. Dat klinkt misschien raar, omdat je gewend bent dat we in de digitale wereld juist alles en iedereen moeten wantrouwen (we hanteren zelfs de term ‘zero trust’) en onze beveiliging moeten baseren op wat er allemaal mis kan gaan. Maar uiteindelijk moet je toch vertrouwen op de mensen, procedures en producten die samen je beveiliging vormen. Het is dan sneu als dat vertrouwen beschaamd wordt.

Als je gebruikmaakt van het internet, dan wil je daar geen pottenkijkers bij. Thuis vertrouwen de meesten van ons erop dat onze internetprovider zich netjes gedraagt. Als je buitenshuis bent, dan krijg je echter opeens te maken met allerlei andere partijen die je internettoegang bieden: winkels, restaurants, hotels, vliegvelden, noem maar op.  Je hebt geen flauw idee wie daarachter schuilgaat en of die partijen te vertrouwen zijn. Maar gelukkig is daar een technische oplossing voor, met de naam VPN: Virtual Private Network. Een VPN creëert een beveiligde ‘tunnel’ waar alleen jouw internetverkeer doorheen gaat – vandaar de naam: het lijkt net alsof het internet een besloten netwerk is geworden, speciaal voor jou.

In feite verleg je je vertrouwen van de internetaanbieder naar de leverancier van het VPN. Zonder VPN zou degene, die jou toegang biedt, kunnen meekijken; met VPN zou de VPN-leverancier kunnen meekijken. Omdat die laatste een beveiligingsdienst levert, waar je misschien zelfs voor betaalt, vertrouw je erop dat je internetverkeer bij hen in veilige handen is. Overigens kun je er doorgaans ook voor kiezen om niet de wifi van dat restaurant of hotel te gebruiken, maar je mobiele dataverbinding (4G/5G). Deze zomer gingen we echter op reis buiten Europa. Internetten via je simkaart is dan een kostbare zaak en daarom wilden we flink gebruik kunnen maken van gratis wifi. Daarom heb ik een VPN-abonnement afgesloten voor alle apparaten die we meenamen. Dat heeft perfect gewerkt: geen merkbare vertraging en overal een veilig gevoel. Mijn minder technische gezinsleden hebben er niks van gemerkt en dat is een goed teken.

De ellende begon toen we weer thuis waren. Twee weken geleden merkte ik toevallig op dat het VPN op mijn telefoon uit stond. De bijbehorende app beweerde zelfs dat ik geen abonnement had. Voor de zekerheid even gecheckt: ik had toch echt voor twee jaar betaald. Dus hup, een berichtje naar de VPN-leverancier. Ondanks dat het zondag was, kwam er al snel een bericht terug van het bedrijf: mijn abonnement was geschorst vanwege verdacht gedrag – hun systemen hadden opgemerkt dat via mijn account aan web scraping werd gedaan en dat mag niet van de gebruiksvoorwaarden. Web scraping is het geautomatiseerd ‘leegtrekken’ van websites, om alle informatie die daar staat in één keer naar je toe te halen. Dat is bijvoorbeeld interessant voor een bedrijf dat wil weten wat z’n concurrenten allemaal doen. En misschien haal je op die manier ook nog informatie binnen die eigenlijk niet voor het publiek bedoeld is, zoals een klantenbestand.

Ik was nogal boos over die reactie. Ze hebben mij, als betalende klant, geschorst zonder me daarover te informeren. Bovendien waren onze apparaten niet langer beschermd en ik wist niet eens sinds wanneer. En ik werd valselijk beschuldigd. Ik vroeg om opheldering en liet daarbij duidelijk merken dat ik niet blij was. Deze keer kwam de reactie pas de volgende dag. Daarin werd volledig voorbijgegaan aan mijn misnoegen. Ze wilden niet meer informatie delen over het voorval, want met dat soort informatie zouden kwaadwillenden hun voordeel kunnen doen. Maar ze gaven wel praktische tips. Het wachtwoord van mijn account zou wel gelekt zijn, en ik werd gesommeerd om als de wiedeweerga ook het wachtwoord van mijn e-mail te wijzigen. Ze gaven verder nog tips over sterke wachtwoorden en hoe ik kon checken of mijn account gelekt was (via haveibeenpwned.com, waar ik al jaren sta ingeschreven). Maar vooruit, ze hadden er nog eens naar gekeken en wilden mijn account wel in ere herstellen.

In een nieuw mailtje heb ik nog maar eens opnieuw verteld dat ik niet begrijp dat ze me niet over de schorsing hadden ingelicht. En dat ik snap dat ze geen informatie kunnen delen, maar dat ze zelf toch zouden moeten kunnen zien dat ik niks verkeerds heb gedaan. En oh ja, ik vroeg ook nog voor compensatie voor de tijd dat ze me onbeveiligd door het leven lieten gaan.

Wederom lieten ze me een dag hangen. Toen speet het hen dat ik ontevreden was, en bedankten ze me voor de tijd die ik had genomen om feedback te geven. Verdere informatie wilden ze niet delen. Mijn account was weer geactiveerd, maar als het nog eens gebeurt, dan is het voor altijd over en uit, voegden ze daar dreigend aan toe.

Op Twitter staan berichten van mensen met precies hetzelfde verhaal: na twee maanden werden ze eruit gegooid op verdenking van web scraping. Misschien moeten ze daar in Panama (want daar woont NordVPN) toch maar eens de werking van hun tools bijstellen. In de tussentijd heeft mijn vertrouwen in deze beveiligingsdienst een flinke deuk  opgelopen.

 

En in de grote boze buitenwereld …

 

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten