Afbeelding via flightaware.com (begin en eind van de vlucht ontbreken) |
Binnenkort
begint onze zoon aan zijn opleiding tot verkeersvlieger. Hij had nog een cadeau
van ons tegoed voor het behalen van zijn vwo-diploma en daar hebben we een
luchtig uitje van gemaakt.
Hier zowat
om de hoek ligt vliegveld Teuge (officieel International Airport Teuge, maar
stel je daar niet teveel bij voor). Op Teuge kun je een proefvliegles boeken.
En nou lijkt het misschien wat vreemd om iemand, die volgende maand aan een
professionele pilotenopleiding begint, zo’n amateurvlucht te laten maken, maar
het leek ons allemaal juist leuk om een beetje te kunnen ervaren wat hij straks
gaat meemaken. Probleem was alleen dat we thuis met z’n vieren zijn en de
Cessna 172, waar ze mee vliegen, een vierzitter is. En we wilden toch ook graag
iemand met een afgeronde pilotenopleiding aan boord hebben. Om niemand buiten
de boot te laten vallen, hebben we niet één, maar twee vliegtuigen geregeld. En
in dat tweede vliegtuig zat ik gisteren rechtsvoor.
Dat
was een bijzonder interessante ervaring. Ik heb ervan genoten, en mijn zoon
dubbel en dwars – hij was al supergemotiveerd en dat vuurtje is alleen maar
verder aangewakkerd. Maak ik zou ik niet zijn als ik tijdens dit uitje niet ook
mijn securitybril had opgehad. Zoals je mag verwachten, is veiligheid een
centraal thema in de luchtvaart, en dat is in de kleine luchtvaart niet anders.
Wel wordt het daar anders ingevuld: het is voornamelijk een kwestie van
doe-het-zelven. Er is namelijk geen verkeersleiding. Iedere piloot vertelt via
de radio wat hij gaat doen, zodat ander verkeer daarvan op de hoogte is. En op
het vliegveld luistert ook iemand naar de radio, maar dat is geen officiële
verkeersleider.
Op
weg naar startbaan 08 zette piloot Tommy zijn Cessna uit de jaren zeventig
schuin op de taxibaan, zodat hij goed in de richting waar inkomend verkeer
vandaan zou kunnen komen kon kijken. Er kwam inderdaad een vliegtuig aan, en
Tommy moest zelf inschatten of hij nog voor dat vliegtuig kon starten. Daarbij
moest hij er ook rekening mee houden dat een ander vliegtuig net aan het
starten was. Het paste niet, dus wij moesten even wachten. Eenmaal in de lucht
moest de piloot constant alert zijn op eventueel ander vliegverkeer. Verder is
het allemaal niet zo ingewikkeld – een beetje als autorijden, maar dan 3D,
omdat je ook nog omhoog en omlaag kunt. Bovendien gaat de tijd sneller: het ene
moment vlogen we nog boven paleis Het Loo aan de noordkant van Apeldoorn, een
paar minuten later zaten we al boven onze wijk aan de andere kant van de stad,
waar we een extra rondje vlogen om ons huis te zoeken (wat nog knap lastig
was).
Omdat
er afspraken zijn over de aanvliegroute naar Teuge, is landen best
overzichtelijk. Je komt aanzetten vanuit het zuiden, maakt een bocht naar
links, gevolgd door tweemaal rechts en dan ben je netjes uitgelijnd met
landingsbaan 08 (die gek genoeg een half uurtje geleden nog startbaan was). De
officieuze verkeersleiding vroeg een ander vliegtuig om een wat langere aanloop
te maken omdat er parachutisten gingen springen, maar wij konden direct door.
Tommy schrok even toen hij de rempedalen intrapte, want de wielen van het
vliegtuig blokkeerden. Iets rustiger remmen dan maar, de baan was toch lang
zat. En zo stond iedereen weer veilig aan de grond (nou ja, de dames waren
achterin wel een klein beetje misselijk geworden).
In de
informatiebeveiliging hebben we tot op zekere hoogte wel een soort
verkeersleiding. Die bestaat uit allerlei systemen die bewaken dat we niet in ‘turbulenties’
terechtkomen, bijvoorbeeld op verdachte websites. Weer andere systemen zorgen
voor een veilige ‘vliegroute’ door verbindingen te versleutelen. En de
virusscanner kun je vergelijken met de beveiligingscontroles op het vliegveld (waar
ik laatst over schreef): zoals de virusscanner foute programmatuur
buiten de deur houdt, zo houden die controles foute passagiers aan de grond.
Maar
ja, dat werkt dus allemaal slechts tot op zekere hoogte. Daarboven begint toch
ook bij ons een beetje het doe-het-zelven. Goed opletten wat er allemaal langs
komt vliegen, niet overal willen landen en geen snoepjes aannemen van vreemden.
Jij bent die piloot, die achter z’n toetsenbord of mobiel scherm goed moet
opletten. Daarbij mag je vertrouwen op diverse veiligheidssystemen, maar je
moet ook beseffen dat jouw gedrag medebepalend is voor hoe de vlucht verloopt.
Mocht je een keer onzeker zijn: er zit altijd een copiloot naast je waar je mee
kunt overleggen. Dat kan een teamgenoot, je manager, de servicedesk of een
security officer zijn. Samen zorgen we voor een veilige vlucht door het
digitale luchtruim.
En
zoals de Duitsers zo mooi zeggen als ze net iets geweldigs hebben meegemaakt: nur
fliegen ist schöner (alleen vliegen is leuker). Mijn zoon gaat inderdaad een
fantastisch beroep leren.
En in de grote boze buitenwereld …
- past dit verhaal perfect bij het bovenstaande.
- moet de basisbeveiliging beter op orde zijn.
- heeft de grote luchtvaart (uiteraard) te maken met cybercrime.
- valt ook bij casino’s veel geld te halen.
- heeft de KNVB zich laten afpersen.
- wil het Witte Huis dat ook andere regeringen zich uitspreken tegen het betalen van losgeld bij een ransomware-aanval.
- moet je ook in de officiële app-stores goed opletten dat je de juiste app kiest.
- regent het momenteel kwetsbaarheden in allerlei toepassingen.
- geeft dit informatieblad van de Amerikaanse overheid inzicht in de dreiging van deepfakes.
- heeft betere beveiliging in een gratis product ook een prijs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten