vrijdag 26 mei 2023

Vliegend tapijt

 

Afbeelding via Pixabay

Op een druilerige vrijdagmiddag, zo eentje waar we er de laatste tijd zo veel van hadden, zou het bestelde vloerkleed afgeleverd worden. Een pronkstuk voor zijn nieuwe huis, met een modern motief, maar liefst drie bij vier meter groot. Net iets te groot om zelf in de auto mee te nemen, maar gelukkig wilde Ikea het ook wel thuis bezorgen. En u hoeft de schroefjes deze keer niet na te tellen meneer, en er zit ook geen inbussleutel bij.

Maar in de loop van die middag kwam er een mailtje binnen van “Post”. Onderwerp: problemen met bezorging. Inhoud: “Het door u bestelde product ligt nog in ons distributiecentrum. U dient eerst € 3,95 douanekosten te voldoen. Klik op onderstaande button om de bezorging opnieuw in te plannen.” Het betalen diende via een creditcard te gebeuren. Dat was het punt waarop onze tapijtliefhebber afhaakte – had hij met iDeal kunnen betalen, dan had hij het gedaan, om er maar snel van af te zijn.

Nu echter ging hij Ikea bellen. Daar wisten ze hem te vertellen dat het bericht niet van hen afkomstig was en dat het tapijt gewoon die middag zou worden geleverd. Precies tijdens dat gesprek, waarin overigens aan beide kanten al snel de conclusie was getrokken dat het om phishing moest gaan, kwam nog een keer zo’n mailtje binnen. Deze keer stond er ook een ordernummer in, maar dat kwam niet overeen met het nummer van het bestelde tapijt.

De volgende dag waren beide mailtjes op miraculeuze wijze verdwenen. Een onprettig gevoel bekroop onze Ikea-klant: had soms iemand zijn mail-account gehackt, de bestelling gezien en daar handig op ingespeeld? Of was de winkelketen misschien gehackt, of zat er zelfs een mol bij het Zweedse bedrijf, die bestelgegevens verkocht aan cybercriminelen? We zullen het wel nooit weten – tenzij er een heleboel van dat soort meldingen zijn en de e-mailprovider dan wel de winkel een onderzoek uitvoert en de bevindingen publiceert. Maar bedrijven hebben nog wel eens de neiging om tamelijk introvert te zijn over dat soort dingen.

Ik denk dat geen van deze scenario’s zich heeft afgespeeld. Want zo werkt phishing dus: je hebt iets besteld en precies op het goede moment krijg je een bericht dat prima op die bestelling van toepassing zou kunnen zijn. Had je datzelfde bericht een paar dagen eerder of later ontvangen, dan had je je schouders opgehaald en het genegeerd. Ze schieten met hagel, want dat kost toch niets. En ze raken altijd wel een paar mensen waarvoor hun bericht geheel bij toeval wél betekenis heeft.

Wat waren de rode vlaggen, de signalen dat hier sprake kon of moest zijn van phishing? Om te beginnen de afzender: niet Ikea, ook niet PostNL, maar Post. Ik ken geen pakjesbezorger die zo heet. Vervolgens werd in het hele bericht niet over Ikea gesproken. Terwijl normaliter in communicatie van een bezorgdienst altijd de naam van de afzender wordt genoemd. En hoezo douanekosten? Het tapijt was gewoon in Nederland besteld en er was nooit sprake van geweest dat het rechtstreeks vanuit een tapijtknopend land zou worden verstuurd. En dan natuurlijk nog dat ordernummer, dat niets te maken had met het vloerkleed. Voldoende rode vlaggen, zou ik zeggen.

Nadat ik dit relaas had aangehoord, ging ik vragen stellen. Als eerste: heb je het wachtwoord van je e-mail al gewijzigd? Dat is altijd het eerste wat je doet als je ook maar het geringste vermoeden hebt dat iemand met z’n vingers aan je mail heeft gezeten. Je mailaccount is namelijk je belangrijkste account, omdat vrijwel alle “wachtwoord vergeten”-procedures via je mail gaan. Met andere woorden: wie toegang heeft tot je mail, kan zich toegang verschaffen tot veel andere accounts. Volgende vraag: die beide mailtjes zijn verdwenen, maar heb je de webpagina nog in de browser staan? Dat was niet het geval, maar ze stond nog wel in de browsersgeschiedenis: onlinecamp[.]top. De URL-checker van e.Veritas bestempelt deze site als onveilig, en dat “.top”, het zogenaamde top-level domain (zoals bijvoorbeeld ook .nl en .com) is bijzonder. In de internetadministratie staat als doelgroep “algemeen” en het is geregistreerd op naam van Jiangsu Bangning Science & technology Co. Ltd., een Chinese domain registrar – een bedrijf waarbij je je eigen internetdomein kunt laten registreren. Redelijkerwijs mag je er dus van uitgaan dat een link, die eindigt op .top (met daar achter eventueel nog “/abracadabra/xyz/enz”) je naar een Chinese website brengt. Vraag je af of je daar echt naar toe wilt.

Zoveel moeite om € 3,95 te innen? Nee hoor. De betaling moest plaatsvinden met een creditcard. Als je je gegevens op hun nepsite invult, dan hebben de criminelen je creditcardgegevens, waarmee ze een veelvoud van dat bedrag kunnen laten vervliegen. Gelukkig is dat deze keer niet gelukt en ligt het tapijt er mooi bij.

 

En in de grote boze buitenwereld …

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten