Op 22
oktober 1895 vertrok de trein, die je op de foto ziet, om kwart voor negen ’s
ochtends uit Granville aan de Normandische kust met bestemming Parijs.
Hemelsbreed is dat zo’n driehonderd
kilometer, waar een hedendaagse trein drieënhalf uur over doet. Destijds duurde
de reis een hele dag.
Om
15.55 uur denderde de trein Parijs binnen, maar hij had enkele minuten
vertraging opgelopen. De zeer ervaren machinist, Guillaume-Marie Pellerin,
bedacht dat hij die vertraging deels kon goedmaken door pas op het laatste
moment te remmen. Maar uitgerekend deze keer faalden de remmen en knalde de
trein door het stootblok en de glazen gevel van station Parijs-Montparnasse,
waar hij, zoals de foto toont, in een onwerkelijke positie tot stilstand kwam.
Er viel één dodelijk slachtoffer te betreuren. Marie-Augustine Aguillard was
niet eens een passagier op deze trein – nee, zij zat even op de kiosk van haar
man aan de Place de Rennes te passen; hij was de avondkranten gaan halen. Ze
kwam door vallend puin om het leven.
De
Amerikaan George Westinghouse had zo’n vijfentwintig jaar eerder een rem op
basis van luchtdruk uitgevonden. De rem treedt in werking als de luchtleidingen
leeglopen en gaan pas los als een compressor de leidingen weer onder druk heeft
gezet. Doordat elke wagon zijn eigen rem heeft, is de hele trein beremd. Dat
systeem lijkt inherent veilig: als er iets kapotgaat, dan valt de druk weg en
slaan de remmen aan. Bij deze trein faalde de westinghouserem echter toch, en
de remmen van alleen de locomotief konden de trein niet tijdig tot stilstand
brengen.
Machinist
Pellerin heeft een risico genomen. Heeft hij goed nagedacht over wat er fout
zou kunnen gaan en wat daar de gevolgen van zouden kunnen zijn – juist op deze
plek, een kopstation? De inherent veilige remmen van zijn trein gaven Pellerin
voldoende vertrouwen om wat later dan normaal te remmen. Als hij net iets
verder zou hebben gekeken, dan had hij misschien bedacht dat áls de remmen een
keer zouden falen, dat juist op deze plek rampzalige gevolgen zou kunnen
hebben.
Risico’s
worden vaak uitgedrukt met de eenvoudige formule risico = kans x impact. Vaak rekenen we daarbij
niet met getallen, maar met inschattingen: klein, middel, groot – zowel links
als rechts eventueel nog geflankeerd door ‘zeer’. De formule laat zien dat een
gebeurtenis, waarvan de kans klein is dat ze zich voordoet (westinghouserem
faalt), toch tot een groot risico kan leiden, doordat de te verwachten gevolgen
zeer ernstig zijn (doden en gewonden). De grenzen van de risico’s die je wilt
nemen, worden bepaald door je risicobereidheid, of zoals dat in het Engels zo
mooi heet: je risk appetite. Avontuurlijke mensen hebben een grotere
risicobereidheid dan voorzichtige mensen, en fabrikanten van hippe
technologische producten nemen grotere risico’s dan een overheidsorganisatie,
om maar eens een paar uitersten te noemen.
Je voert
zelf ook iedere dag risicoanalyses uit, bijvoorbeeld als je de weg oversteekt.
Je maakt een inschatting of je het haalt voordat die auto bij je is en daarbij
kijk je vooral naar de afstand en de snelheid van de auto, en hoe goed je ter
been bent. Maar houd je ook rekening met de mogelijkheid dat je struikelt? Heb
je dan nog voldoende tijd om weg te komen, of heeft de automobilist voldoende
reactietijd en is zijn remweg lang genoeg? Over zo’n scenario denken we meestal
niet na, waarschijnlijk omdat het meestal wel goed gaat. En dat was precies het
probleem van Pellerin. Het kostte hem een boete van vijftig frank en twee
maanden voorwaardelijke gevangenisstraf.
Doe
me een lol en kijk goed uit als je straks nog naar buiten gaat.
Volgende
week verschijnt er geen Security (b)log.
En in de grote boze buitenwereld …
- heeft de FBI Russische staatshackers gehackt.
- is dit beveiligingsbedrijf heel open over een aanval op hun systemen.
- vragen de Britten om meer transparantie bij cyberaanvallen.
- lijkt de echtgenoot van Rian van Rijbroek zelf ook behoorlijk in de war te zijn.
- moet je uitkijken voor nep-Windows-updates.
- moet je ook uitkijken voor kwaadaardige QR-codes.
- leidt de opkomst van AI en de mogelijkheid om er op los te klonen misschien wel tot extra rechtsbescherming voor personen.
- experimenteert YouTube met het verbieden van ad blockers.
- kunnen heel wat Nederlanders zich beter beveiligen dan ze nu doen.
- is phishing de voornaamste vorm van cybercrime waar burgers mee te maken hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten