Afbeelding van auteur |
Een
mooie ring met het welbekende Griekse blauwe oog en een armbandje. Dat was de buit van mijn dochter in dat leuke
winkeltje in Neos Marmaras. Bij het pinnen zag de winkeldame dat de betaling
niet was geslaagd. Dan maar contant betalen. Even later was het bedrag toch
zichtbaar in de app van de bank. Dat was het begin van een merkwaardige reeks
van gebeurtenissen.
We
waren nog in de buurt en natuurlijk gingen we terug naar de winkel. De
winkelierster schrok zichtbaar en ging meteen haar beide pinapparaten
raadplegen. Kijk maar, zei ze, niets. Ik zag wat Griekse letters op de displays,
die van alles konden betekenen, maar haar woorden en mimiek waren overtuigend.
Bovendien, zo zagen we toen pas, stond in de ING-app ‘reservering’ bij het
bedrag. We concludeerden dat het dan wel goed zou komen.
Een
dag later stond de transactie nog steeds in de app, maar nu zonder te
toevoeging ‘reservering’ – het geld was nu echt weg. Oei. Wat nu? Ik heb de
bank gebeld en de situatie uitgelegd. De meneer, die mij te woord stond, kon
zien wat er allemaal was gebeurd, maar hij kon er niets aan doen. Ik moest maar
terug naar de winkel en het daar uitleggen en mijn contanten terugvragen. Ja
maar, protesteerde ik, die winkel zit niet bij ons in het dorp, dan moet ik
daar weer helemaal naar toe rijden. Bellen dan? De telefoonkosten zouden wel
eens hoger kunnen uitvallen dan het bedrag waar het om ging. Hoe dan ook, de
ING-meneer kon niets voor mij doen.
Wacht
eens even, zei ik; een banktransactie moet óf slagen, óf falen, maar niet iets
daartussenin. Het kan toch niet zo zijn dat een pinapparaat zegt dat de
betaling is mislukt, en de dat de betaling dan stiekem toch wordt uitgevoerd?
Nee, dat was hij wel met mij eens. Maar hij kon nog steeds niets voor mij doen.
Ik meldde dat ik daar een klacht over wilde indienen en vroeg hem wat daar
vervolgens mee zou gebeuren. Hij kon de klacht alleen noteren en doorgeven,
verder was het buiten zijn zicht.
Wat
te doen? We hebben het over een bedrag van iets meer dan twee tientjes – geld
van mijn tienerdochter, dus relatief veel. Die winkel lag op zo’n twintig
minuten rijden van ons verblijf, dat was wel te doen. En zo togen wij ’s avonds
andermaal die kant op. Gelukkig stond dezelfde dame in de winkel en ze vroeg
meteen bezorgd wat er aan de hand was. Ze haalde haar bazin erbij (uit de
winkel aan de overkant), die me foto’s liet maken van de uitdraaien van de
pinapparaten, waarop te zien was dat er geen transactie met dat bedrag had
plaatsgevonden. Ik mocht ook foto’s maken van haar bank-app, waarop eveneens te
zien was dat er geen bijschrijving van mijn dochter was geweest. Ook de houding
en de behulpzaamheid van deze dame straalden uit dat zij te goeder trouw was.
Dat
was vrijdagavond. Op maandag zou ze meteen haar bank bellen om navraag te doen,
en dan zouden we mailen. Maar op zaterdagochtend, toen we alweer op weg naar
huis waren, zagen we een merkwaardige boeking op de rekening van mijn dochter: ‘terugboeking
betaalautomaat’. Het geld was terug! Maar hoe dan? Heeft zich hier een
geautomatiseerd proces voltrokken, waarbij de Griekse bank en onze ING samen constateerden
dat er een ‘halve’ transactie was? Of is iemand van onze bank naar aanleiding
van mijn klacht aan het werk gegaan? Dat laatste kan ik mij, vooral vanwege het
tijdstip (weekend), nauwelijks voorstellen. Maar ik heb ook (nog?) geen
terugkoppeling op mijn klacht gehad.
In de
informatiebeveiliging praten we veel over het aspect integriteit. In onze
context gaat het dan over de juistheid en volledigheid van gegevens en
processen. Er mag niets onterecht wijzigen en de boel moet compleet zijn. In
bovenstaand relaas is die integriteit geschonden: er was geld van de
bankrekening van mijn dochter verdwenen en dat geld was nergens aangekomen.
Terwijl zo’n transactie binair hoort te zijn: goed of fout. Half kan niet. Ik
hoop dat iemand van de bank mij nog gaat uitleggen hoe dit tóch kon gebeuren.
Of anders misschien iemand uit de bancaire hoek van mijn netwerk (lees je mee,
Oscar?).
Het
blauwe oog, dat op de gekochte sieraden staat, is in Griekenland een symbool om
onheil af te wenden. Dat heeft – uiteindelijk – gewerkt. Niet dat ik bijgelovig
ben hoor.
En in de grote boze buitenwereld …
- worden veel slachtoffers van ransomware opnieuw belaagd.
- doet malware zich voor als ChatGPT.
- is niet alleen de cloud, maar ook AI gewoon de computer van iemand anders.
- kun je vanaf nu gemakkelijker én veiliger inloggen bij Google.
- ontvang je voortaan sneller beveiligingspatches voor je Apple-apparatuur.
- noteerde T-Mobile in de VS het tweede datalek van dit jaar.
- kunnen ook oortjes ook een beveiligingslek hebben.
- blijft de politie actief op TikTok, maar wel op dedicated apparatuur.
- stuurt de Belastingdienst, in de strijd tegen phishing/smishing, nu zelf sms'jes naar ondernemers (uiteraard zonder link).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten