vrijdag 5 september 2025

Kampioenen

 

Foto van auteur

Ik vind dit een geweldig verkeersbord. In andere Europese landen is de waarschuwing voor spelende kinderen een keurige driehoek, net als alle andere borden die ergens voor waarschuwen. Maar in Kroatië hebben ze letterlijk out of the box gedacht.

Dit bord drukt heel krachtig uit waar het om gaat: spelende kinderen zijn onberekenbaar en ze kunnen zo maar de straat op rennen – door de grenzen van hun veilige omgeving heen breken. Het bord is ook nog eens groot en het heeft een opvallende achtergrondkleur. Je treft het in elk dorp en in elke stad aan.

Als je onder het bord door kijkt, dan zie je een voorbeeld van het tegenovergestelde: een bord dat vragen oproept. Het bord verbiedt voertuigen van meer dan vijf ton om hier te rijden; dat is op zich helder. Maar er staat een onderbord bij, dat aangeeft dat het bord alleen geldt voor vrachtwagens. Nu daag ik je uit om een auto te noemen, niet zijnde een vrachtauto, die zwaarder is dan vijfduizend kilogram.

Maar omdat ik toch wat nattigheid voel, heb ik het even bij AI gecheckt: “Zijn er wegvoertuigen, niet zijnde vrachtauto's, die zwaarder zijn dan 5 ton?” En jawel hoor, mijn blik was te nauw: het universum bestaat niet slechts uit gewone personen- en vrachtauto’s, maar er rijden ook frivolere voertuigen over onze wegen: zware SUV’s en pick-up trucks, grote campers, speciale voertuigen (Copilot noemt mobiele medische units, mobiele kantoren en filmproductievoertuigen) en landbouw- en bouwvoertuigen. Dat zijn allemaal geen vrachtwagens, maar ze zijn wel te zwaar voor deze weg. Tenzij dat onderbord erbij staat.

Vervolgens vraag je je natuurlijk af wat dan het eigenlijke probleem is. Kennelijk mag de weg (of gaat het om de brug links op de foto?) niet te zwaar belast worden, maar vormt een grote belasting slechts een probleem als die door een vrachtwagen wordt veroorzaakt. Vroeger zou je over zo’n kwestie een flinke boom hebben opgezet met collega’s, maar ja, thuiswerken hè. Toch maar weer aan AI voorgelegd en wat blijkt: het gewicht zelf – of zoals Copilot het correct noemt: de massa – hoeft niet het probleem te zijn. Misschien wil men de geluidsoverlast beperken of de verkeersveiligheid bevorderen. Andere AI-argumenten laat ik hier achterwege omdat ik ze minder overtuigend vind.

Twee borden, twee totaal verschillende belevingen. Het ene veroorzaakt een wow-effect en was de reden om deze foto te nemen, het andere roept vraagtekens op en viel pas op toen ik de foto tijdens het schrijven van deze blog eens goed. Is dat erg? Ik denk het niet. Ik behoor namelijk niet tot de doelgroep van het tweede bord; mijn rijbewijs gaat maar tot 3,5 ton. Al rijdend zou ik er geen acht op slaan. Het eerste bord daarentegen moet iedere bestuurder aanspreken. Niemand wil een kind onder z’n wielen krijgen.

Zo werkt het ook in de informatiebeveiliging. Sommige dingen zijn voor iedereen belangrijk, zoals goede wachtwoordhygiëne betrachten en op je hoede zijn voor phishing. Het belang van andere zaken hangt af van wie je bent. Een netwerkbeheerder moet uitkijken dat hij niemand ongecontroleerde toegang tot het bedrijfsnetwerk verschaft, terwijl iemand van de financiële administratie moet opletten dat hij geen valse facturen betaalt. Dat betekent dat we onze voorlichting moeten aanpassen aan de doelgroep. Maar helaas zijn de informatiebeveiligers in menige organisatie te druk om hun awareness-activiteiten te differentiëren. En dus blijven we steken in goedbedoelde, maar soms te algemene voorlichting.

Hoe kunnen we dat doorbreken? Als extra mensen in dienst nemen geen optie is, dan kunnen we misschien de hulp inroepen van de doelgroepen zelf. Daar zitten namelijk vaak al mensen die heel behoorlijk op de hoogte zijn van de specifieke risico’s waarmee hun team te maken heeft. Zij willen hun kennis en vaardigheden graag delen met hun directe collega’s. We kunnen hen ondersteunen door ze een zekere status te verlenen. In sommige organisaties noemen ze dit security champions. Ik vind dat wel een mooie titel. Het zijn onze kampioenen in het werkveld. Laten we hen koesteren en helpen.

Word jij onze eerste security champion?

Volgende week verschijnt er vanwege een volle agenda mogelijk geen Security (b)log.

 

En in de grote boze buitenwereld …


Geen opmerkingen:

Een reactie posten