vrijdag 2 februari 2024

Ingrediënten

 

Foto van auteur

Ingrediënten: witte bonen 61%, water, tomatenpuree 16%, suiker, zeezout, natuurazijn, maiszetmeel, natuurlijk kruidenaroma. Aldus het achteretiket van de pot die aan de voorkant ‘witte bonen in tomatensaus’ heet. Past dit product in een zoutarm dieet? Geen idee, want daar hoeft mijn gezondheid zich gelukkig niet druk om te maken. Maar als het ooit wel nodig zou worden, dan wil ik graag op het etiket van welk product dan ook lezen of er zout in zit, en liefst ook nog hoeveel.

Het is puur toeval dat ik net als vorige week wederom in de conserven zit – ik overweeg geen overstap naar die industrie, noch ben ik gevraagd om hun producten te promoten (eet vooral ook verse groente mensen!). Maar ik ben nu eenmaal van de metaforen, en zo’n pot groente blijkt dan een dankbaar object te zijn.

Meestal zal het je een biet wezen wat er behalve witte bonen en tomatensaus nog meer in een pot witte bonen in tomatensaus zit, behalve als je een specifieke reden hebt, zoals een doktersadvies. En dan ben je blij dat het allemaal op het etiket staat.

En wat blijkt nou? Met ICT is het net zo. Zolang alles goed gaat, boeit het niemand welke programmeertaal, welk framework en welke libraries er zijn gebruikt, welke open source-componenten erin zitten of op welk platform het systeem draait. Maar als plotseling begint rond te zoemen dat een bepaald, breed gebruikt ingrediënt een ernstige kwetsbaarheid bevat, dan wil je opeens heel graag weten of dat ingrediënt in jouw systemen voorkomt. Want je wilt zo nodig overstappen op een zoutarm dieet, of je wilt het zeezout vervangen door gewoon keukenzout, of misschien moet je wel – al dan niet tijdelijk – overstappen op sperziebonen.

Wat voor levensmiddelen het etiket is, dat is voor ICT de SBOM: de Software Bill of Materials, de lijst van componenten die in het product zijn verwerkt. Toen in december 2021 bekend werd dat Log4j een ernstige kwetsbaarheid bevatte, was de wereld in rep en roer. Log4j is namelijk zo’n soort zout, dat in heel veel producten wordt gebruikt. Als je op een dag hoort dat er verontreinigd zout is gebruikt, dan wil je als fabrikant meteen weten welke van jouw producten dat zout bevatten, zodat je de juiste producten uit de supermarkten kunt terughalen en je productieproces kunt stoppen totdat je over een lading schoon zout kunt beschikken.

Nou kwam mij ter ore dat de beheerders van sommige systemen ervan uitgaan dat Security wel weet welke componenten in welk product zitten, en bij hen alarm slaat als er iets aan de hand is met zo’n component. Maar zo werkt het natuurlijk niet. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit weet ook niet in welke producten de conservenfabriek zout verwerkt. Ze kunnen alleen alarm slaan als er een slechte batch is geleverd. Het is dan aan de fabrikant om na te gaan in welke producten dat zout kan zijn terechtgekomen en de juiste maatregelen te treffen. Bij ons, in de ICT, is het net zo. Security weet als er iets mis is, maar de beheerder moet weten of zijn systeem daardoor wordt geraakt en of hij in actie moet komen. Natuurlijk zal er bij grote toestanden altijd coördinatie plaatsvinden, maar je blijft wel verantwoordelijk voor je eigen systeem.

Het is de oplettende lezer wellicht opgevallen dat ik het hierboven steeds over systemen en producten heb, terwijl de s in SBOM toch voor software staat. Maar waarom zou je een ingrediëntenlijst beperken tot software? Ook hardwarecomponenten kunnen kwetsbaar zijn, zoals Meltdown en Spectre, allebei kwetsbaarheden in bepaalde CPU’s, in 2018 pijnlijk duidelijk maakten. Je wilt dan natuurlijk wel weten of jij apparatuur hebt waar de kwetsbare processoren in zitten. Nou, gelukkig bestaat ook zoiets als de HBOM: de Hardware Bill of Materials. Liefst zou je daar alle componenten in terug willen zien, tot op het kleinste chipje. Ik weet alleen niet of fabrikanten daar met alle plezier aan willen meewerken, want de concurrenten lezen natuurlijk mee. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn, als je erop aankunt dat de fabrikant zelf zijn BOM’en op orde heeft én daar ook zijn klantenbestand aan heeft gekoppeld én ook de communicatie goed is ingericht. Dat kun je allemaal contractueel afspreken. In je CBOM.

 

En in de grote boze buitenwereld …

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten