vrijdag 16 februari 2024

Pensioen

 

Afbeelding via Pixabay

Ondanks dat ik, bij leven en welzijn – en gelijkblijvende regelgeving – over tien jaar al ruim een half jaar van mijn pensioen hoor te genieten, voel ik me nog steeds zo jong dat ik post van het pensioenfonds emotieloos archiveer. Er heerst een vaag besef dat ik meer interesse voor mijn financiële toekomst zou moeten hebben, maar tegelijkertijd ook berusting; enerzijds vanuit het algemene gevoel dat het bij ons goed geregeld is, anderzijds omdat het nu waarschijnlijk toch te laat is om nog extra maatregelen te treffen, zou ik dat willen.

Een poos geleden sprak ik met een vakgenoot over de betrokkenheid van niet-vakgenoten bij het onderwerp informatiebeveiliging. Of liever: over het gebrek aan betrokkenheid. De ander maakte een treffende vergelijking (bedankt Hugo!): zou je geïnteresseerd naar een pensioenadviseur luisteren, of zou je denken: hier heb je mijn geld, doe er de juiste dingen mee?

Ai, daar heb je me. Ik heb nog nooit met een pensioenadviseur gepraat. Vanaf mijn 25e wordt pensioenpremie op mijn salaris ingehouden en het pensioenfonds laat me regelmatig weten hoe ik ervoor sta. Als ik op de normale leeftijd met pensioen ga krijg ik maandelijks zo-en-zoveel geld, als ik het loodje leg krijgen mijn nabestaanden ook nog wat, dat soort informatie. Ik werp er een vluchtige blik op, denk hooguit: “Zo!” en ga over tot de orde van de dag. Ik zeg dus vrij letterlijk: hier heb je mijn geld, doe er de juiste dingen mee.

Zouden pensioenadviseurs wel eens verzuchten dat de mensen veel te weinig interesse in hun pensioen tonen? Dat het toch in hun eigen belang zou zijn om zich erin te verdiepen en de juiste maatregelen te treffen? En dat maar weinig mensen zo verstandig zijn om zich daar al op jonge leeftijd om te bekommeren? Als ik nu nog een aanvulling op mijn pensioen zou moeten regelen, dan zou dat waarschijnlijk onbetaalbaar zijn. Begin je er echter in je jonge jaren aan, dan kun je je inleg over vele jaren uitsmeren.

Informatiebeveiligers verzuchten in ieder geval wél regelmatig dat de mensen te weinig interesse in hun beveiliging tonen. Ze leven in de vage hoop dat het vast wel min of meer goed geregeld zal zijn. De internetaansluiting thuis kost geld, dan zal de provider toch wel een veilig modem hebben geleverd? En die wifi-koppeling van je vaatwasser, wasdroger en airco van een gerenommeerd merk, dat zit toch ook wel snor? De apps op je telefoon en de websites die je bezoekt hebben allemaal een privacybeleid, dan hoef je je daar toch ook niet druk om te maken? Dat zijn allemaal aannames waarmee we onszelf, áls we er al bij stilstaan, in slaap sussen.

Maar de werkelijkheid is weerbarstiger. Een apparaat is relatief veilig als het de laatste update heeft gehad, waarin de fabrikant de hem bekende fouten heeft hersteld. Heb je die update niet, dan heeft jouw apparaat zwakheden die door aanvallers kunnen worden benut. Op je laptop en je telefoon kun je vrij gemakkelijk regelen dat je steeds over de laatste updates beschikt, door alles automatisch te laten gebeuren. Je moet dan natuurlijk nog wel, als een programma of app je vraagt om iets te doen om de update te effectueren, dat ook echt doen hè.

Ook op het werk komen we nog mensen tegen die denken dat die lui van het securityteam het wel regelen. Tot op zekere hoogte klopt dat ook: we schrijven namelijk op wat je moet doen en laten om de boel veilig te houden. Dat noemen we beleid, standaarden, voorschriften – geef het maar een naam. Daarna is het echter aan degenen die verantwoordelijk zijn voor hun stukje van die boel, om die verantwoordelijkheid óók te nemen voor het aspect informatiebeveiliging (en privacy, en continuity). En dus in een vroeg stadium al na te denken over wat al die regelgeving betekent voor hun werkveld én daar ook echt iets mee te doen.

Ik weet het, dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ook mijn apparaten thuis voelen zich verwaarloosd. Het is namelijk best wel een klus om daar wat aan te doen, waardoor je je gemakkelijk kunt verschuilen achter het argument “nu even niet, kost teveel tijd”. Maar soms moet je die tijd gewoon maken. Weet je wat? Volgende week heb ik vrij, maar we gaan niet weg. Bij deze beloof ik onze slimme apparaten dat ik zal nagaan of er iets te updaten valt (dat is nog maar de vraag) en als dat zo is, dat ik dat dan ook doe.

Het zou zoveel makkelijker zijn als veel meer apparaten een automatische update zouden doen. Dan hoef je ook niet uit te zoeken waar je zo’n update vandaan moet halen en hoe je hem moet installeren. Ik denk dat menige niet-ICT’er vooral voor dat laatste terugschrikt. Het is dus te hopen dat fabrikanten er meer aan gaan doen om ons hierbij te helpen. De Europese Cyber Resilience Act gaat hen daartoe dwingen. We willen security by design: neem het van begin af aan mee en schenk er gedurende de gehele levensduur van het product aandacht aan.

Nu nog pension by design

Volgende week komt er geen verse Security (b)log.

 

En in de grote boze buitenwereld …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten