vrijdag 17 maart 2023

Verantwoordelijkheid

 

Afbeelding via Pixabay

“Ja agent, dit is inderdaad mijn auto, maar dat mijn achterlicht niet werkt is toch echt een fout van de garage. Die hebben ‘m een maand geleden nog helemaal nagekeken!” De meeste redelijke mensen zullen snappen dat ze daar niet mee wegkomen. Die auto is van jou en je bent zelf verantwoordelijk voor de goede werking van alle wettelijk voorgeschreven voorzieningen. Basta.

“Informatiebeveiliging begint met een i, dan is ICT daar dus de eigenaar van!”  Dat heeft dus écht iemand gezegd. Zie je de parallellen met de vorige alinea? In beide gevallen is er sprake van iemand die zich óf onder zijn verantwoordelijkheid uit wil bluffen, of van iemand die niet weet hoe de vork in de steel zit. In beide gevallen is het de hoogste tijd om de besteklade op orde te krijgen.

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar dat woord ‘eigenaarschap’ vandaan komt. Is het ICT-jargon? Is het een soort van eufemisme voor ‘verantwoordelijkheid’? Dat is in ieder geval wel de betekenis die het voor mij heeft: als je ergens eigenaar van bent, dan ben je ervoor verantwoordelijk. En onder die verantwoordelijkheid valt – uiteraard – ook de beveiliging van het desbetreffende ding. We kennen gegevenseigenaren, systeemeigenaren, risico-eigenaren, ja zelfs ons intranet heeft een product owner; je kunt het zo gek niet verzinnen of je kunt iemand ergens eigenaar van maken. Overigens gaat het eigenaarschap dan weer niet zo ver dat je het ding waar je zakelijk gezien eigenaar van bent mee naar huis mag nemen – je bent eigenaar, maar het is niet je eigendom. Heel ingewikkeld allemaal.

Het heeft jaren geduurd voordat het eigenaarschap van gegevens goed was belegd. Als een hete aardappel werd het doorgeschoven. Het woord eigenaar heeft vaak een positieve gevoelswaarde, het woord verantwoordelijkheid impliceert daarentegen een zware last. Zeker als het om het soort gegevens gaat waar wij mee te maken hebben. Maar uiteindelijk kwam het toch goed en worden er nog steeds vorderingen gemaakt op het gebied van verantwoord omgaan met gegevens. Sinds vorig jaar hebben we zelfs datastewards. Dat zijn collega’s die toezien op de juiste omgang met gegevens.

Terug naar het citaat in de tweede alinea. Ik weet niet wie dat heeft gezegd, maar het getuigt van weinig zicht op hoe de hazen lopen. Maar als je het misschien grappig bedoelde eerste gedeelte, “informatiebeveiliging begint met een i”, weglaat, dan blijft iets over wat lange tijd een best wel gangbare opvatting is geweest: de ICT-afdeling is verantwoordelijk voor informatiebeveiliging. En nog steeds zullen er organisaties zijn die zo zijn ingericht, of – erger nog – waarbij het impliciet zo werkt. Dat is erger omdat de verantwoordelijkheden dan niet belegd zijn, maar iedereen er stilzwijgend van uitgaat dat ICT ´er van is’. Maar zelfs als het expliciet zo is ingericht, is het niet goed. Waarom? Zie de eerste alinea. Net zo min als de garage verantwoordelijk is voor de juiste werking van jouw achterlicht, kan de ICT-afdeling verantwoordelijk zijn voor de beveiliging van de systemen van een organisatie. ICT is slechts adviserend, uitvoerend en handhavend: we helpen de business vanuit onze specifieke kennis met het bepalen van de spelregels, we implementeren die regels en zien – namens de business – toe op de naleving ervan.

Ook als je dieper de organisatie in duikt kom je een dergelijke structuur tegen. Ik werk bij de ICT-afdeling van onze organisatie, bij een team dat eindverantwoordelijk is voor de beveiliging van alles wat die ICT-afdeling doet. Het is belangrijk om de term ‘eindverantwoordelijk’ goed te begrijpen; dat is namelijk heel iets anders dan ‘verantwoordelijk’. Die laatste term hoort namelijk bij de managementlijn: iedere manager is verantwoordelijk voor de beveiliging van de spullen hij onder zijn hoede heeft. Vanuit onze eindverantwoordelijkheid zien wij erop toe dat de manager zijn verantwoordelijkheid waarmaakt en helpen we om die toestand te bereiken en te behouden. Daarbij moeten we ons allemaal goed voor ogen houden dat beveiliging geen product is, maar een proces. Met andere woorden: het is nooit af, maar het wordt wel steeds beter.

Gisteren zag ik een mooi, klein voorbeeld van eigenaarschap en verantwoordelijkheid nemen. Ik stond in een drukke trein, toen twee mannen hun zitplaatsen ter beschikking stelden. Ze werkten bij NS en kennelijk geldt daar de regel dat betalende reizigers meer recht op een zitplaats hebben dan personeel. Ze hadden ook kunnen denken: niemand weet dat we bij NS werken, we blijven lekker zitten. Maar dat deden ze niet. Het was ‘hun’ trein, maar ook (op dat moment) hun verantwoordelijkheid om reizigers te faciliteren. Keurig, heren!

 

En in de grote boze buitenwereld …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten