Afbeelding via Pixabay |
“Laten
we een spelletje spelen.” Het jaar was 1983, ik was eerstejaars
informaticastudent en de film War Games voelde als vakliteratuur: we
moesten wel naar deze film over het hacken van de computer van het Pentagon die
de Amerikaanse kernbommen aanstuurt.
<spoiler
alert>
In de
film weet een jeugdige hacker avant la lettre via zijn modem (waar je
destijds de telefoonhoorn in moest drukken) contact te leggen met die
Pentagoncomputer – niet doelbewust, maar gewoon door zijn modem willekeurige
nummers te laten bellen. Zonder het te willen staat hij op het punt om een
nucleaire oorlog te ontketenen, mede doordat de computer het
voorgeprogrammeerde pad volgt. De hacker gaat naarstig op zoek naar een manier
om de computer te stoppen. Uiteindelijk lukt dat met een potje boter, kaas en
eieren: de computer ziet in dat je dat spel, evenals een nucleaire oorlog, niet
kunt winnen. Op het nippertje een happy end.
</spoiler
alert>
Een
simpel spelletje was dus geschikt om een computer iets te leren. Het is ook
algemeen bekend dat mensen spelenderwijs goed leren. Het zal je dan ook niet
verbazen dat spelletjes ook worden gebruikt om mensen iets te leren over
informatiebeveiliging. Al in de vroege jaren negentig hadden we zo’n spel laten
ontwikkelen. Het stond op een 3,5 inch floppy en zat in een CD-doosje – dat was
toen heel hip. Je liet een mannetje door een gebouw lopen om daar allerlei
misstanden aan het licht te brengen. Ik herinner me nog dat wanneer je op de
prullenbak klikte, daar een achteloos weggegooid vertrouwelijk document in
bleek te zitten. Het spel was vermakelijk, grafisch (zij het 2D) maar vooral
ook leerzaam.
Tegenwoordig
hebben we ook weer een spel om het beveiligingsbewustzijn van onze medewerker
een boost te geven: de Online Security Awareness Game (OSAG). Nu ben ik al lang
geen gamer meer, maar om één ding kun je niet heen: dit is geen game. Je moet
kaartjes, waar stellingen of feiten op staan, naar de juiste plek op het scherm
slepen. Vervolgens krijg je de status van Rijksbeschermer. Dat zijn de enige
speelse elementen. Dus, beste makers, wijzig de naam asjeblieft in Online
Security Awareness Programma (OSAP) of zo. Zo, dat moest ik even kwijt.
Los
daarvan hoor ik best wel positieve geluiden over OSAG. Dat heeft misschien wel
te maken met de fasering ervan: eerst hadden we level brons en een tijdje later
zilver. Het verschijnen van zilver was een trigger om weer opnieuw aandacht aan
je informatiebeveiligingsbewustzijn te schenken. Weer even een stapeltje vragen
door en testen hoe goed je op de hoogte bent. Elk level is ook weer in een
aantal stappen verdeeld, zodat je de stof, die je voorafgaand aan een setje
vragen gepresenteerd krijgt, in prettige porties kunt verorberen.
In
level brons leer je bijvoorbeeld over de vertrouwelijkheid van gegevens, de
AVG, datalekken en informatiebeveiligingsincidenten. Maar ook phishing,
wachtwoordhygiëne en fysieke veiligheid komen aan bod. Level zilver completeert
de basiskennis met onderwerpen als het melden van incidenten, specifieke
AVG-onderwerpen en tweefactorauthenticatie. Daar horen vragen bij als: wat
betekent het ‘verwerken’ van gegevens (bijwerken/opslaan/versturen/wissen/alles),
is het getoonde voorbeeld phishing of legitieme mail, is het erg als iemand in
de trein openbare informatie van je laptopscherm kan aflezen?
De
aanduidingen ‘brons’ en ‘zilver’ doen vermoeden dat er ook een level goud zou
kunnen zijn. En jawel hoor, beste collega: als je dit op vrijdag leest, dan
moet je nog even een weekend lang iets anders doen. Lees je dit na het weekend,
dan kun je – als het goed is – meteen aan de slag met level goud! Dat gaat
onder andere over toegangsrechten, fysieke beveiliging en de AVG (je ziet hoe
privacy voor ons is!).
Werk
je niet bij ons? Ach, ook jouw organisatie besteed vast wel op de een of andere
wijze aandacht aan informatiebeveiliging. Ga ernaar op zoek of vraag ernaar.
En in de grote boze buitenwereld …
- mogen nu ook Nederlandse rijksambtenaren niet meer tiktokken op hun werktelefoon.
- lost een verbod op TikTok het probleem niet op.
- kunnen trackers worden gebruikt om iemand te stalken.
- is een ChatGPT-clone van de Stanford-universiteit offline gehaald omdat hij hallucineerde.
- blogt het Britse NCSC over ChatGPT.
- genereert kunstmatige intelligentie ook desinformatie.
- bewaart het knipprogramma van Windows de weggeknipte stukken.
- verliest DigiD zijn monopolie met de invoering van de Wet digitale overheid.
- verwacht ENISA ransomware-aanvallen op de transportsector.
- gaat een commissie de algoritmes, die worden gebruikt bij het ministerie van Financiën, de Belastingdienst, de Douane en de Dienst Toeslagen toetsen op privacy en ethiek.
- stoort de Chinese marine communicatie- en navigatiesystemen van passagiersvliegtuigen.
- bepleit dit (Amerikaanse) artikel terughoudendheid bij het verzamelen van gegevens voor monitoringdoeleinden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten