Afbeelding via Pixabay |
Ik
ben dol op cijfers. Mijn horloge toont mijn hartslag en hoe hard ik ren, de
fietscomputer weet waar en hoe hard ik ga en het weerstation toont niet alleen
de binnen- en buitentemperatuur, maar ook luchtdruk, neerslaghoeveelheid,
luchtvochtigheid en windkracht. In Excel-sheets houd ik mijn sportieve en
financiële prestaties bij. Ter geruststelling: ik laat mij niet regeren door al
deze cijfers (behalve de financiën dan); de cijfers zijn er voor mij – niet
andersom.
Soms
krijg je cijfers voorgeschoteld waar je van schrikt. Zo heb ik sinds een poosje
een tracker blocker op mijn telefoon draaien. Als een willekeurige app of
website een poging doet om mijn gegevens te verzamelen, dan blokkeert deze app
dat. Terwijl mijn telefoon hier ligt en ik er niets mee doe, zie ik de teller
van het aantal geblokkeerde trackingpogingen in de laatste zeven dagen oplopen.
Het zijn er op dit moment 63.849 en ze zijn afkomstig van 31 apps. Snap je wat
ik bedoel met schrikken? Inmiddels zijn het er trouwens al 63.855. Terwijl ik
dus niks doe hè.
Wat
me nog meer verontrust, is het lijstje van apps dat me probeert te tracken. De
Ziggo GO-app is daarbij een van de drukste apps die iets van mij willen weten. Hij
heeft tot nu toe 1.409 pogingen gedaan – en dat is alleen al voor vandaag (het
is net negen uur ’s ochtends geweest). Het punt is alleen: ik gebruik die app
vrijwel nooit, en zeker in de laatste week heb ik hem niet gebruikt. Als ik
doorklik, dan zie ik dat al die pogingen in de Ziggo-app afkomstig zijn van
Adobe. Je weet wel, dat bedrijf van pdf-bestanden en Photoshop. Maar daarnaast
zijn ze ook actief op het vlak van mobile app analytics. Zelf leggen ze
als volgt uit wat ze doen: “Adobe Analytics levert uitvoerige analytics voor
mobiel, web en apps, plus ongekende visualisatie- en rapportagemogelijkheden,
zodat productteams snel en eenvoudig voor optimale interesse op mobiele
apparaten kunnen zorgen. Of het nu gaat om het verbeteren van de retentie of
het verhogen van de conversie, wij bieden de voorspellende inzichten die je
helpen om maximaal rendement op je mobiele investeringen te halen.”
Ziggo
maakt dus gebruik van de diensten van Adobe om z’n klanten te tracken. Maar wat
houdt dat tracken dan allemaal in? Ik zie een lijst van twintig items die ze
graag zouden willen zien. Bijvoorbeeld mijn e-mailadres, postcode,
GPS-coördinaten, allerlei informatie over mijn telefoon en zelfs de oriëntatie
van de telefoon (staand of liggend). Nog zo’n app die ik amper gebruik is
Reddit, en die app heeft, via de diensten van Branch Metrics, vandaag al 431
pogingen op z’n naam. En mijn agenda-app DigiCal, die ik wél vaak gebruik,
heeft “slechts” 243 pogingen gedaan, maar maakt daarbij wel gebruik van de
diensten van twee bedrijven: Google en Facebook. Ik heb zelf geen
Facebook-account, maar Facebook heeft wel een account óver mij. Ze willen maar
liefst 31 items tracken, waaronder het geluidsvolume, mijn geslacht, hoeveel geheugen
mijn telefoon heeft, versnellingsmetergegevens (kennelijk willen ze zien of ik
onderweg ben) en waar ik ben. Google wil daarnaast ook nog weten hoe vol m’n
batterij is. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Nu.nl gebruikt maar liefst vier
trackers, die allemaal grotendeels dezelfde informatie vragen. PostNL bestookt
me met drie trackers en die zijn net zo druk als Ziggo.
En
waarom dit alles? Adobe verklapte het al: via advertenties is veel geld te
verdienen, en hoe gerichter de advertentie, hoe groter de respons. Je moet mij
niet bestoken met advertenties voor luiers, maar voor gadgets. En om te weten
wat ik leuk vind, heb je een zo uitgebreid mogelijk profiel van mij nodig.
Op
mijn telefoon worden al deze trackingpogingen geblokkeerd door een functie in mijn
browser, de DuckDuckGo Private Browser. DuckDuckGo is al bekend als
privacyvriendelijke zoekmachine, maar ze hebben dus ook op zowel Android als
iOS een eigen browser. De bescherming tegen app-trackers verkeert nog in de
testfase. Overigens heeft de browser zelf ook nog wel een paar nukken en dat
maakt hem op dit moment minder geschikt voor bijna-digibeten (echte digibeten
hebben geen smartphone). Er zijn talrijke andere blockers beschikbaar. Zoals
bij alle apps het geval is, moet je uitkijken dat je geen Trojaans paard
binnenhaalt: een app die belooft om je privacy te beschermen en vervolgens zelf
het grootste lek vormt wil je niet hebben. Ik kijk daarvoor altijd even naar
het aantal downloads en de recensies.
Onlangs
blokkeerden trekkers onze snelwegen en vonden politiek en politie het kennelijk
moeilijk om daar tegen op te treden. Op de digitale snelweg heb jij als
gebruiker de mogelijkheid om trackers te blokkeren. Mijn weekteller staat
inmiddels op 64.159 en het voelt goed om al deze pogingen geblokkeerd te
hebben.
En in de grote boze buitenwereld …
- moeten we ons niet blind staren op TikTok, want ook andere apps willen ons tracken.
- mogen Franse ambtenaren helemaal geen ‘recreatieve apps’ meer op hun werktelefoon hebben.
- koopt de FBI tracking-gegevens gewoon bij een bedrijf.
- geven de gelekte Vulkan-files inzicht in de cyberoorlogplannen van Rusland.
- lees je in dit EU-rapport welke cyberdreigingen ons in 2030 te wachten staan.
- is het nooit verstandig om na een datalek te zwijgen.
- moet medische apparatuur nu ook eindelijk deugdelijk beveiligd zijn – althans, in de VS.
- steelt een nep-Tor-browser je bitcoins.
- heeft de Britse politie nepsites opgezet om cybercriminelen te vangen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten