vrijdag 31 maart 2023

Grote getallen

 

Afbeelding via Pixabay

Ik ben dol op cijfers. Mijn horloge toont mijn hartslag en hoe hard ik ren, de fietscomputer weet waar en hoe hard ik ga en het weerstation toont niet alleen de binnen- en buitentemperatuur, maar ook luchtdruk, neerslaghoeveelheid, luchtvochtigheid en windkracht. In Excel-sheets houd ik mijn sportieve en financiële prestaties bij. Ter geruststelling: ik laat mij niet regeren door al deze cijfers (behalve de financiën dan); de cijfers zijn er voor mij – niet andersom.

Soms krijg je cijfers voorgeschoteld waar je van schrikt. Zo heb ik sinds een poosje een tracker blocker op mijn telefoon draaien. Als een willekeurige app of website een poging doet om mijn gegevens te verzamelen, dan blokkeert deze app dat. Terwijl mijn telefoon hier ligt en ik er niets mee doe, zie ik de teller van het aantal geblokkeerde trackingpogingen in de laatste zeven dagen oplopen. Het zijn er op dit moment 63.849 en ze zijn afkomstig van 31 apps. Snap je wat ik bedoel met schrikken? Inmiddels zijn het er trouwens al 63.855. Terwijl ik dus niks doe hè.

Wat me nog meer verontrust, is het lijstje van apps dat me probeert te tracken. De Ziggo GO-app is daarbij een van de drukste apps die iets van mij willen weten. Hij heeft tot nu toe 1.409 pogingen gedaan – en dat is alleen al voor vandaag (het is net negen uur ’s ochtends geweest). Het punt is alleen: ik gebruik die app vrijwel nooit, en zeker in de laatste week heb ik hem niet gebruikt. Als ik doorklik, dan zie ik dat al die pogingen in de Ziggo-app afkomstig zijn van Adobe. Je weet wel, dat bedrijf van pdf-bestanden en Photoshop. Maar daarnaast zijn ze ook actief op het vlak van mobile app analytics. Zelf leggen ze als volgt uit wat ze doen: “Adobe Analytics levert uitvoerige analytics voor mobiel, web en apps, plus ongekende visualisatie- en rapportagemogelijkheden, zodat productteams snel en eenvoudig voor optimale interesse op mobiele apparaten kunnen zorgen. Of het nu gaat om het verbeteren van de retentie of het verhogen van de conversie, wij bieden de voorspellende inzichten die je helpen om maximaal rendement op je mobiele investeringen te halen.”

Ziggo maakt dus gebruik van de diensten van Adobe om z’n klanten te tracken. Maar wat houdt dat tracken dan allemaal in? Ik zie een lijst van twintig items die ze graag zouden willen zien. Bijvoorbeeld mijn e-mailadres, postcode, GPS-coördinaten, allerlei informatie over mijn telefoon en zelfs de oriëntatie van de telefoon (staand of liggend). Nog zo’n app die ik amper gebruik is Reddit, en die app heeft, via de diensten van Branch Metrics, vandaag al 431 pogingen op z’n naam. En mijn agenda-app DigiCal, die ik wél vaak gebruik, heeft “slechts” 243 pogingen gedaan, maar maakt daarbij wel gebruik van de diensten van twee bedrijven: Google en Facebook. Ik heb zelf geen Facebook-account, maar Facebook heeft wel een account óver mij. Ze willen maar liefst 31 items tracken, waaronder het geluidsvolume, mijn geslacht, hoeveel geheugen mijn telefoon heeft, versnellingsmetergegevens (kennelijk willen ze zien of ik onderweg ben) en waar ik ben. Google wil daarnaast ook nog weten hoe vol m’n batterij is. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Nu.nl gebruikt maar liefst vier trackers, die allemaal grotendeels dezelfde informatie vragen. PostNL bestookt me met drie trackers en die zijn net zo druk als Ziggo.

En waarom dit alles? Adobe verklapte het al: via advertenties is veel geld te verdienen, en hoe gerichter de advertentie, hoe groter de respons. Je moet mij niet bestoken met advertenties voor luiers, maar voor gadgets. En om te weten wat ik leuk vind, heb je een zo uitgebreid mogelijk profiel van mij nodig.

Op mijn telefoon worden al deze trackingpogingen geblokkeerd door een functie in mijn browser, de DuckDuckGo Private Browser. DuckDuckGo is al bekend als privacyvriendelijke zoekmachine, maar ze hebben dus ook op zowel Android als iOS een eigen browser. De bescherming tegen app-trackers verkeert nog in de testfase. Overigens heeft de browser zelf ook nog wel een paar nukken en dat maakt hem op dit moment minder geschikt voor bijna-digibeten (echte digibeten hebben geen smartphone). Er zijn talrijke andere blockers beschikbaar. Zoals bij alle apps het geval is, moet je uitkijken dat je geen Trojaans paard binnenhaalt: een app die belooft om je privacy te beschermen en vervolgens zelf het grootste lek vormt wil je niet hebben. Ik kijk daarvoor altijd even naar het aantal downloads en de recensies.

Onlangs blokkeerden trekkers onze snelwegen en vonden politiek en politie het kennelijk moeilijk om daar tegen op te treden. Op de digitale snelweg heb jij als gebruiker de mogelijkheid om trackers te blokkeren. Mijn weekteller staat inmiddels op 64.159 en het voelt goed om al deze pogingen geblokkeerd te hebben.

 

En in de grote boze buitenwereld …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten