Afbeelding via Unsplash |
Een
lezer was in een vicieuze cirkel terechtgekomen en deelde zijn relaas met mij,
met als openingszin: “Mogelijk heb ik een leuke input voor je blog.” Nou, dat
klopt inderdaad. Zijn ervaringen zijn vooral leerzaam en kunnen andere lezers
ervoor behoeden in dezelfde situatie terecht te komen.
De
iPhone van collega Mark de Wals was stuk. Dat is op zichzelf al vervelend
genoeg, maar het was voor Mark nog maar pas het begin van een draaikolk waar
hij zich slechts met moeite uit wist te redden. Die draaikolk werd gek genoeg mede
veroorzaakt door twee uitstekende beveiligingsmaatregelen die Mark had
getroffen: hij gebruikte een password manager en hij paste
tweefactorauthenticatie toe (2FA, ook wel MFA, met de M van multi). Hoe kunnen
deze maatregelen, die ik iedereen van harte aanbeveel, je zo in de nesten
werken? En, belangrijker: hoe blijf je uit de nesten? Lees en huiver, maar
vooral: leer ervan.
Mark
wilde z’n iPhone laten repareren (het ding was overigens niet helemaal dood). Alvorens
het toestel af te geven voerde hij een reset uit. Dat zorgt ervoor dat alle
gegevens, inclusief alle accounts, gewist worden – het is dan alsof het toestel
vers uit de fabriek komt. Wel zo fijn dat je zeker weet dat de reparateur niet
in jouw gegevens kan rondneuzen, nietwaar? Nadeel is natuurlijk wel dat je het
toestel na de reparatie opnieuw moet inrichten. Veel mensen hebben daar een
broertje dood aan; bij menigeen is dat de belangrijkste reden om de aanschaf
van een nieuw toestel uit te stellen totdat het oude toestel écht niet meer mee
kan. Maar aangezien de reparateur in de vaak toegang tot het apparaat zal
moeten hebben, kom je niet om zo’n reset heen.
Toen
het toestel terugkwam, ging Mark er eens voor zitten. Een van de eerste dingen
waar de iPhone om vroeg was het wachtwoord van zijn Apple ID (“Uw Apple ID is
de account waarmee u toegang hebt tot alle Apple voorzieningen en die al uw
apparaten feilloos laat samenwerken.”) Dat wachtwoord zat in Marks password
manager – en die was nog niet toegankelijk omdat het toestel nog niet ingericht
was. Maar geen nood: dankzij de cloud was de wachtwoordkluis ook via de laptop
te benaderen.
Mark
typte zijn wachtwoord in, waarop de iPhone reageerde met: prima, en nu moet je
deze login nog even goedkeuren in je 2FA-app. Ai ai ai, die app zat óók op de
iPhone – en dus onbereikbaar! Voilà een schoolvoorbeeld van een vicieuze
cirkel: om het toestel te starten heb je die app nodig, maar de app draait op
hetzelfde toestel.
Dan
maar een reset aanvragen bij Apple. Daar kwamen een e-mail en een sms-bericht
aan te pas. Gelukkig kon Mark de code uit het sms’je nog wel ontvangen en
uitlezen. Apple laat er om veiligheidsredenen een paar dagen overheen gaan als
je bij hen een reset aanvraagt. Dat waren twee bange dagen, maar toen ontving
Mark een mailtje en een sms’je met verificatiecodes. Daarmee kon hij weer bij
zijn account.
Mark
heeft een paar tips voor ons. De eerste heeft ermee te maken dat hij in dit
toestel geen echte simkaart gebruikt, maar een e-sim – dat staat voor embedded
sim en betekent dat de kaart in het toestel ingebouwd is. Je provider
stuurt dus geen simkaart op, maar maakt gebruik van de e-sim. Wat nu als je een
sms’je moet ontvangen met een verificatiecode, maar geen toegang hebt tot je
telefoon? Een fysieke simkaart kun je dan in een ander toestel stoppen om het
bericht daar te lezen, maar dat kan niet met een e-sim. Als die laatste met een
pincode is beveiligd, dan zie je de ontvangen code niet op het vergrendelscherm
zolang je niet bent ingelogd. Mark had die pincode uitgezet aangezien het
toestel zélf beschermd is en je de e-sim toch niet uit het toestel kunt halen.
De
volgende tip is de belangrijkste: zorg dat je je belangrijkste wachtwoorden
ergens bewaart waar je altijd bij kunt. Marks password manager (LastPass) biedt
de mogelijkheid om wachtwoorden te delen met anderen. Via deze optie kan hij
altijd de wachtwoorden van zijn e-mail en zijn Apple ID achterhalen. En als een
ander gezinslid ook een Apple ID heeft, dan kun je elkaar machtigen om elkaar
te helpen bij het resetten van je wachtwoord.
Android
werkt ook met mailadressen en telefoonnummers voor het herstellen van accounts.
Daarbij geef je een ander e-mailadres op dan het adres dat aan het account
gekoppeld is. Maar pas op dat dat niet een adres is dat alleen maar wordt
gebruikt om de daar binnenkomende mail door te sturen naar je primaire account
– daar kun je in zo’n situatie immers niet bij.
De
ervaringen van Mark leren ons dat het belangrijk is om vooraf maatregelen te
treffen om uit zo’n situatie te ontsnappen. Check dit weekend even of je je
zaakjes orde hebt.
En in de grote boze buitenwereld …
- zijn password managers nog volop in ontwikkeling.
- kon de 2FA-functie van Facebook omzeild worden.
- blokkeert deze kassamalware de contactloos betalen-functie, om vervolgens de gegevens van de betaalpas uit te kunnen lezen.
- verminderde het aantal gevallen van betaalverzoekfraude op Marktplaats fors.
- manipuleren veel webwinkels hun klanten.
- hebben de makers van ChatGPT nu een tool om AI-teksten te herkennen.
- is cybercrimineel tegenwoordig een gewone baan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten