vrijdag 24 september 2021

Hoog in het vaandel



“Wij hebben de veiligheid van klantgegevens hoog in het vaandel staan.” Als je een mailtje ontvangt dat zo begint, dan weet je bij de meeste bedrijven dat ze tot gisteren helemaal niet zo bezig waren met de veiligheid van jouw gegevens. Die zijn namelijk uitgelekt.

Onder informatiebeveiligers doet een grap de ronde: er zijn twee soorten bedrijven – bedrijven, die gehackt zijn, en bedrijven, die niet weten dat ze gehackt zijn. Natuurlijk heeft deze knipoog-uitspraak een serieuze ondertoon: er wordt zoveel gehackt, dat het bijna niet anders kan dan dat op z’n minst iemand geprobeerd heeft om jouw bedrijf te hacken. Net zoals we als individu allemaal kennis hebben gemaakt met phishing.

Je moet er dus als bedrijf op zijn ingesteld dat hackers proberen bij je binnen te dringen. Met welk doel ze dat nastreven, hangt af van de aard van de hacker én van de aard van het bedrijf. Sommige hackers doen het gewoon omdat het kan – zo is het ooit begonnen. Anderen doen het om er geld aan te verdienen of om te spioneren, al dan niet in opdracht van hun regering. Het is dus zaak om je daar in alle redelijkheid tegen te beschermen. In alle redelijkheid, omdat de inspanning in balans moet zijn met het te verwachten geweld: elk bedrijf zou bestand moeten zijn tegen een huis-tuin-en-keukenhack, maar van een klein, onbelangrijk bedrijf kun je moeilijk verwachten dat het weerstand kan bieden tegen statelijke actoren. Die zijn waarschijnlijk ook helemaal niet in zo’n bedrijfje geïnteresseerd.

Tenzij… Ja, tenzij zo’n bedrijfje zaken doet met een bedrijf dat wél interessant is voor een inlichtingendienst. Dan kan dat onbeduidende bedrijf wel eens als springplank worden gebruikt. Bijvoorbeeld door de mailserver te hacken en vervolgens een mailtje naar dat belangrijke bedrijf te sturen, dat er dan uitziet als legitieme mail van het gehackte bedrijf. Als je zelf een belangrijk bedrijf hebt, is het goed om je te realiseren dat je toeleveringsketen als aanvalsroute naar jouw systemen kan worden gebruikt.

Ik dwaal af. Het ging immers om bedrijven die na een hack opeens toeteren hoe belangrijk jouw privacy wel niet voor ze is. Ik word altijd wat kregelig van kruipende zinnetjes als “We value your privacy”. Ja, nu opeens wel hè, denk ik dan, omdat je met de billen bloot moet, omdat de AVG voorschrijft dat je mij erover informeert als een hacker mijn gegevens bij jou heeft gestolen. Had dan beter opgelet!

Als ergens iets misgaat, of als iemand iets stoms doet, dan heb ik – ondanks mijn ergernis over het gebeurde – altijd de neiging om de zaak ook vanuit het perspectief van de ander te bekijken. Ah, je hebt je bord niet in de vaatwasser gezet omdat je dacht dat die vol was? Ja, dan begrijp ik het wel. Maar ja, die aanname had je niet moeten doen, je had het even moeten checken. Oh, je hebt je beveiliging de laatste drie jaar niet gecontroleerd omdat je ervan uitging dat die nog wel goed zou zijn? Ja, vanuit die aanname snap ik het, maar tenzij je de laatste tien jaar afgesneden was van de bewoonde wereld, had je kunnen weten dat cybercrime zich razendsnel ontwikkelt en dat beveiligingsmaatregelen regelmatig moeten worden geëvalueerd en bijgewerkt.

Doe je dat niet, dan ben je nalatig. Niemand kan zich tegenwoordig nog beroepen op “wist-ik-veel”. Een bedrijf heeft allerlei verplichtingen, en het principe van goed huisvaderschap is er daar een van. Ik vertrouw jou mijn gegevens toe, dan wil ik ook dat jij ze een redelijke mate van beveiliging biedt. Redelijk als in: voldoende bescherming tegen de dreigingen die je redelijkerwijs zou moeten kunnen weerstaan.

Laatst kreeg ik zo’n mailtje van een gehackt bedrijf. Het begon met het gebruikelijke jeukzinnetje, maar verderop in het mailtje werd mijn stemming toch iets milder. Ja, mijn NAW-gegevens waren buitgemaakt, maar ze gaven ook aan dat mijn wachtwoord én mijn bankrekeningnummer versleuteld waren opgeslagen en dus geen gevaar liepen. Het versleutelen van wachtwoorden is een open deur, maar dat ook het bankrekeningnummer was versleuteld, betekende dat bij dat bedrijf daadwerkelijk iemand had nagedacht over informatiebeveiliging. Of het een meesterzet was om het rekeningnummer te versleutelen laat ik even in het midden, waar het om gaat is dat er meer is gedaan dan het minimale, en nog wel bij een bedrijf waarvan ik het niet op voorhand had verwacht.

 

En in de grote boze buitenwereld …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten