vrijdag 4 juni 2021

De vermomde bank

In 2011, toen Nederland op het punt stond om afscheid te nemen van de strippenkaart, hackte Brenno de Winter de OV-chipkaart. Het opmerkelijke aan deze hack was de eenvoud ervan, en het feit dat de (toen nog) onderzoeksjournalist er strafrechtelijk voor werd vervolgd. Hem hing een gevangenisstraf van zes jaar boven het hoofd.

Drie jaar eerder hadden Duitse hackers de chip, die nog veel meer toepassingen kent, gekraakt door hem fysiek te ontleden. In datzelfde jaar promoveerde een informaticus in Nijmegen op het klonen van de OV-dagkaart. Brenno kon zijn kaart steeds weer opnieuw van saldo voorzien. Dat kostte hem een investering van slechts drie tientjes, terwijl Translink Systems (het bedrijf achter de OV-chipkaart) beweerde dat de chip hooguit in het laboratorium kon worden gehackt en TNO stelde dat je daarvoor voor zesduizend euro aan apparatuur nodig zou hebben.

Onlangs gaf Brenno een presentatie onder de vlag van de Masterclass IT Security van Nyenrode Business Universiteit. In die presentatie zei hij iets dat bij mij is blijven hangen. Tijdens het verhoor naar aanleiding van drie weken gratis reizen met zijn gehackte kaart had hij tegen zijn ondervragers gezegd: “Ik ben geen zwartrijder, maar een bankrover. Want Translink is geen vervoersbedrijf maar neemt geld aan en verdeelt dat onder de vervoersbedrijven.” Dat vond zijn advocaat niet leuk, maar uiteindelijk gaf het journalistieke belang de doorslag en seponeerde het OM de zaak.

De boodschap van ‘Brenno de bankrover’ was: als je denkt dat je een vervoersbedrijf bent, dan beveilig je jezelf ook alsof je een vervoersbedrijf bent. En niet alsof je een bank bent. Iedereen voelt op z’n klompen aan dat een bank hogere eisen aan informatiebeveiliging stelt dan een andersoortig bedrijf. Doordat Translink zichzelf zag als een kaartjesverkoper, keken ze onvoldoende naar de beveiligingsaspecten van hun kaartjes. Ze hadden kunnen weten dat de chip die daar op zat niet meer veilig was. Voor sommige toepassingen voldeed die chip misschien nog wel, maar de combinatie van het zeer grote aantal gebruikers en de financiële waarde van zo’n kaart maakt de kans, dat iemand ermee gaat knoeien, toch wel erg groot.

Als Translink zich een bank had gevoeld, dan zouden ze veel meer hebben gekeken naar financieel gemotiveerde dreigingen, en zouden ze de kwaliteit van de kaart beter onder de loep hebben genomen. Als je dan tijdens zo’n onderzoek erachter komt dat de chip al door verschillende partijen gefileerd is, dan krab je je eens achter de oren en kijkt of er misschien een robuustere chip op de markt is.

Het verhaal zette mij aan het denken: zouden er nog meer bedrijven zijn, die ‘eigenlijk’ een bank zijn? Ja, concludeerde ik al snel. Neem nou bol.com. Dat bedrijf knip ik even in tweeën: het ene deel heeft een groot magazijn van waaruit het producten naar klanten stuurt. Het andere deel fungeert als bemiddelaar tussen de klant en andere winkels, net als Amazon en AliExpress. En dat deel van bol.com is dus eigenlijk een bank. Ze nemen jouw geld aan en sluizen dat door naar de winkel waar je iets besteld hebt. Stuur je iets retour, dan vloeit het geld de andere kant op. Maar met de goederenstroom bemoeien ze zich niet.

Wat moet je doen als je plots beseft dat je een soort bank bent? Je zult om te beginnen willen weten bij wie het financiële risico ligt. Het is weliswaar jouw geld niet, maar de beide partijen waar jij tussen zit vertrouwen er wel op dat je de transactie in goede banen leidt. Een buitenstaander, bijvoorbeeld een hacker, mag dat proces niet kunnen verstoren. En als dat wel gebeurt, dan gaan de partijen aan weerskanten van de transactie naar jou kijken – beiden willen dat het betaalde geld op de juiste bestemming landt, en desnoods moet dat uit jouw portemonnee komen. Dat werkt ook zo bij echte banken, bijvoorbeeld als aan het licht komt dat iemand boodschappen heeft gedaan met jouw gekloonde creditcard. Bij bol.com trapte onlangs een medewerker in een krakkemikkig nepmailtje waarmee ‘Brabantia’ een nieuw rekeningnummer doorgaf. Er verdween vervolgens 750.000 euro naar deze Spaanse (!) bankrekening. Dit zou niet zijn gebeurd als bol.com zijn processen als een bank had ingericht.

Zoals altijd gaat het ook hier niet om maximale beveiliging, maar om optimale beveiliging: niet teveel, niet te weinig. Bepaal hoeveel risico je wilt nemen en stem daar je beveiligingsmaatregelen op af. En als jouw bedrijf sterk op een bank lijkt, dan moet je daar eens extra kritisch naar kijken.

 

En in de grote boze buitenwereld …

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten