vrijdag 2 oktober 2020

Ja, jij ook

In het rapport Trends in veiligheid 2020 van Capgemini las ik dat 43% van de Nederlanders aangeeft dat ze in de afgelopen twaalf maanden geen slachtoffer van cybercriminaliteit zijn geweest. Ik moest meteen denken aan een wijsheid die al jaren de ronde doet onder informatiebeveiligers. Er zijn twee soorten bedrijven: bedrijven, die al eens gehackt zijn, en bedrijven, die niet weten dat ze al eens gehackt zijn. Ik denk dat je deze stelling ook op individuele burgers kunt toepassen, als je ‘gehackt’ vervangt door ‘in aanraking met cybercrime geweest zijn’.

Ik had in dat rapport graag een definitie van ‘slachtoffer’ gelezen. Ben je al slachtoffer als je spam ontvangt, of ben je pas slachtoffer als je in een phishingmail trapt of ransomware je computer gijzelt? Als ik presentaties geef, vraag ik soms wie er al eens in aanraking is geweest met cybercrime. Als dan niet iedereen de hand opsteekt, dan vraag ik aan de ontkenners of ze werkelijk nog nooit een phishingmailtje hebben ontvangen. En ik heb nog nooit meegemaakt dat die handen dan niet alsnog omhoog gaan. Ik houd de definitie van slachtoffer graag breed.

Zoals iedereen wel eens te maken krijgt met verkeershufters, zo krijgt ook iedereen wel eens te maken met cybercriminelen. En net zoals die wegpiraat het niet op jou persoonlijk heeft voorzien, zo heeft ook de computerboef het doorgaans niet op jou in het bijzonder voorzien – hij schiet gewoon met hagel en hoopt dat een paar van die kogeltjes iets raken, waarbij ‘iets raken’ betekent dat een potentieel slachtoffer toehapt, waardoor hij een écht slachtoffer wordt.

Mijn conclusie heb ik al in de titel verklapt: iedereen komt vroeg of laat in aanraking met computercriminaliteit en de meesten van ons hebben dat al eens meegemaakt. Dat geldt zelfs voor mensen die geen computer, tablet of smartphone hebben: hun gegevens kunnen gecompromitteerd worden door een hack of lek bij een instantie of een bedrijf waar ze mee te maken hebben. In het trendrapport staat dat ouderen (65+) oververtegenwoordigd zijn in de groep ontkenners. In die leeftijdsgroep zullen ook wel de digilozen oververtegenwoordigd zijn (ik weet ook wel dat veel ouderen enthousiaste gebruikers zijn, maar in vergelijking met andere leeftijdsgroepen zijn er ongetwijfeld relatief meer ouderen die geen behoefte hebben aan computerspullen). Ik snap wel dat mensen zonder computer zich veilig wanen, en het is sneu voor hen als het alsnog misgaat terwijl ze daar zelf niets tegen kunnen doen.

Wat kun jij doen om het tij te keren? Om te beginnen: besef dat je gisteren, vandaag en morgen in aanraking was, bent en zult zijn met cybercrime, net zoals je vrijwel dagelijks iemand rare fratsen in het verkeer ziet uithalen. Als je dat eenmaal beseft, dan kun je maatregelen treffen. Vraag je om te beginnen bij ieder mailtje, waarbij je eerste gedachte “Huh?” is, af of er inderdaad iets mis is met dat mailtje. Vreemde afzender, rare tekst in combinatie met een bekende afzender, doet het mailtje erg z’n best om je op een link te laten klikken of een bijlage te laten openen? Denk er dan goed over na wie je de wedstrijd wilt laten winnen: je nieuwsgierigheid of je bescherming. Als je twijfelt en wilt weten of dat mailtje echt van die afzender komt, dan kun je hem of haar bellen, appen of sms’en om dat te vragen. Gezond verstand is een goede raadgever.

En verder: gebruik een virusscanner en houd die up-to-date. In Windows zit er standaard eentje die goed presteert en ook voor Android-toestellen bieden diverse gerenommeerde fabrikanten een app aan (blijf weg bij onbekende namen; er zijn namelijk ook valse apps met heel andere bedoelingen in omloop).

Stel overal waar dat mogelijk is tweefactorauthenticatie (2FA) in, zodat iemand om in te loggen niet genoeg heeft aan alleen maar een wachtwoord. Als je wachtwoord voor een site uitlekt, dan kan alsnog niemand met jouw account inloggen, omdat hij die tweede factor (meestal je telefoon) niet in handen heeft. Maar let op: er zijn ook slimmeriken die je benaderen met het verhaal dat ze een code hebben aangevraagd maar per ongeluk jouw telefoonnummer hebben ingetoetst. Een beveiligingscode die jij ontvangt, geef je nooit af. Zo simpel is dat.

Er zijn nog veel meer tips te geven. Oktober is de Europese cybersecurity-maand, dus je zult er vast nog wel een paar horen. Als we daar met z’n allen wat extra aandacht aan schenken, en daarnaast ook nog de coronamaatregelen naleven en (voor wie het aangaat) stoptober omarmen, dan komen we deze maand op diverse fronten beter uit dan we erin gingen. En o ja, schenk bij je aanpak ook wat aandacht aan kwetsbaardere groepen – leer je kinderen en je ouders hoe ze veilig online kunnen gaan. En geef ze de link naar de Security (b)log.


En in de grote boze buitenwereld …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten