vrijdag 16 oktober 2020

Wachtwoorden bewaren

Pff, ik gebruik op m’n werk nogal wat wachtwoorden. Als ik er daar eentje van vergeet, dan kan ik niet meer werken en moet ik door een moeilijke procedure heen om dat wachtwoord te resetten. Weet je wat? Ik mail een lijstje met al mijn wachtwoorden naar huis. Mocht het dan een keertje misgaan, dan hoef ik alleen even in mijn privémail te kijken en kan ik meteen weer door. Lekker handig!

Het bovenstaande is niet mijn gedachtegang, maar, getuige een recent geval, wel die van sommige mensen. Zoals zo vaak met de beste bedoelingen. Ik kan het er, als informatiebeveiliger, toch niet mee oneens zijn dat iemand de continuïteit van zijn werkzaamheden veiligstelt? Nee, dat laatste is inderdaad een prima initiatief, alleen valt er wel wat af te dingen op de manier waarop sommige mensen daar invulling aan geven. Ik zal je uitleggen waarom de werkwijze uit de eerste alinea géén goed idee is. En natuurlijk wat je in plaats daarvan wél kunt doen.

Eerst maar even afrekenen met de stelling dat het resetten van je wachtwoord moeilijk zou zijn. Omdat wachtwoordresets een aanzienlijke aanslag op de capaciteit van een helpdesk plegen, verzinnen organisaties daar slimme doe-het-zelf-oplossingen voor. Je doet er goed aan om bij jouw eigen organisatie na te gaan wat hiervoor beschikbaar is. En voor privéwachtwoorden geldt dat die in de meeste gevallen eenvoudig te herstellen zijn via de link ‘ik heb mijn wachtwoord vergeten’.

Dan terug naar de eigenlijke kwestie: wachtwoorden mailen is niet oké. Een wachtwoord is een best wel belangrijk ding, dat je toegang geeft tot systemen en gegevens. Zou je de sleutel van je voordeur op een briefkaart willen plakken en per post ergens heen sturen, onder vermelding van het afzenderadres? Dat is namelijk precies wat je doet door wachtwoorden te mailen – ook al vermeld je de bijbehorende accountnaam er niet bij, want dat is geen geheim gegeven en dus te achterhalen, of het nou om een zakelijk user-id gaat of om het e-mailadres waarmee je bij een webshop inlogt.

We beschouwen te beschermen gegevens niet alleen als ze onderweg zijn (het verzenden per mail), maar ook als ze op de bestemming zijn aangekomen (de opslag ervan). Een per e-mail verzonden wachtwoord woont dan op de mailserver van je provider, in de mailfile op je computer en in je mobiel en misschien ook nog ergens op je harde schijf (we zien wel vaker dat wachtwoorden in een Excel-bestand worden gemaild, dat thuis waarschijnlijk in de map ‘Wachtwoorden’ wordt opgeslagen). Al deze plekken zijn er niet voor gemaakt om wachtwoorden te herbergen, omdat iedereen die toegang tot die opslaglocaties heeft, daarmee ook toegang tot je wachtwoordlijstje heeft.

Maar ik kan dat Excel-bestand toch versleutelen door er een wachtwoord op te zetten?, hoor ik je denken. Ja, dat kan, maar ons mailsysteem staat het extern mailen van versleutelde bestanden niet toe (omdat het dan niet kan worden gecontroleerd op bijvoorbeeld virussen). Ik hoop dat je dat niet als tip opvat – wat ik hier zeg is: een wachtwoordlijstje versleuteld mailen kán niet, maar onversleuteld mailen mág niet. Doe je dat wel, dan geef je kwaadwillenden in potentie de sleutel tot ons datacenter, of in ieder geval tot het gedeelte van de informatie waar jij bij kunt. En omdat hackers erg goed zijn in het verwerven van steeds hogere rechten, kan het mailen van wachtwoorden ernstigere gevolgen hebben dan je op het eerste gezicht zou vermoeden.

Maar hoe kun je er dan wél voor zorgen dat je geen wachtwoorden kwijtraakt? Het antwoord daarop heeft verschillende namen: wachtwoordkluis, password manager, password vault – allemaal benamingen voor toepassingen die voor één doel ontworpen zijn: het veilig opbergen van wachtwoorden en ze alleen aan de rechtmatige eigenaar ter beschikking stellen als die erom vraagt. Voor je computer thuis en voor je mobiel kun je kiezen uit tal van producten die, als het even meezit, met elkaar samenwerken: een op je mobiel ingevoerd wachtwoord is dan ook op je computer beschikbaar – en andersom. In mijn ervaring mogen die programma’s nog wel wat doen aan hun gebruikersvriendelijkheid; het gebruik is niet altijd even intuïtief. De meeste password managers hebben nog een belangrijke functie: ze kunnen veel betere wachtwoorden bedenken dan jij en ik. En omdat je die toch niet zelf hoeft te onthouden en in te vullen, mogen ze lekker lang en ingewikkeld zijn (waarbij vooral de lengte er toe doet).

Browsers zoals Chrome, Firefox en Safari bieden ook aan om je wachtwoorden op te slaan als ze zien dat je ergens inlogt. Maar die zijn nog niet zo goed als password managers, die speciaal voor dit doel gebouwd zijn, zo valt uit diverse artikelen hierover op te maken. En omdat ‘goed’ in deze context al gauw over veiligheid gaat, blijf je voorlopig beter nog even weg bij die ingebouwde wachtwoordkluizen.


En in de grote boze buitenwereld …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten