vrijdag 5 juni 2020

Te oud


Mijn smartphone is twee jaar oud. Hij doet het nog prima. Oké, ik moet af en toe een vetrandje wegsnijden, ik heb gemerkt dat het voor de goede werking van het apparaat gunstig is als zo’n tien procent van de opslagruimte vrij blijft. Wordt het geheugen te vol, dan krijgt hij nukken. Dat is redelijk goed te managen door af en toe de bezem erdoor te halen (daar bestaan apps voor) en – mijn meest recente ingreep – de foto’s niet langer op het toestel op te slaan, maar in de cloud. Die boot heb ik, als gediplomeerd cloud-scepticus, lang afgehouden. Ook voor mij geldt echter dat informatiebeveiliging om evenwicht vraagt tussen de eisen die je hebt aan de bescherming van je gegevens enerzijds en je functionele eisen anderzijds. Een belangrijke functionele eis is: hij moet het soepeltjes doen. Wordt dat belemmerd, dan moet daar een oplossing voor komen. En voor die oplossing moet je soms, weloverwogen, water bij wijn doen (Château Securité).

Waar mijn scepsis vandaan komt? Gewoon, van de drie aspecten die iedere informatiebeveiliger met de paplepel krijgt ingegoten: beschikbaarheid, integriteit, vertrouwelijk. BIV in goed Nederlands, of CIA voor de Angelsaksisch georiënteerden onder ons (Confidentiality, Integrity, Availability). Begin ik bij de B, dan vraag ik me af: is mijn fotocollectie beschikbaar als ik haar nodig heb? Door de jaren heen zijn er genoeg voorbeelden te vinden van clouddiensten die down waren, waardoor klanten niet bij hun gegevens konden. Bovendien maakt mijn telefoon, net als de jouwe, gebruik van een ‘gratis’ opslagdienst en heb ik dus weinig te willen. Integriteit gaat over de juistheid en volledigheid van gegevens. Ik ben niet bang dat ‘ze’ eens lekker gaan zitten fotoshoppen, waardoor mijn foto’s niet meer kloppen. Wat wel zou kunnen gebeuren is dat enkele foto’s zoek raken, dan is de collectie dus niet meer volledig. En tja, vertrouwelijkheid. In gebruiksvoorwaarden staat meestal dat de aanbieder van een opslagdienst letterlijk alles met jouw bestanden mag doen. Vervolgens doen ze dat natuurlijk niet, omdat het slecht voor zou uitpakken voor hun business: de meeste klanten houden niet zo van dergelijke openheid. Maar je weet nooit of er een keer een beveiligingsinstellinkje nét verkeerd staat, waardoor zomaar iemand jouw kiekjes kan bekijken.

Maar dat terzijde – ik ging het deze week helemaal niet over de cloud hebben. Het onderwerp van deze blog is nog steeds mijn telefoon, die het – mits ik regelmatig onderhoud pleeg – nog prima doet. Maar nu komt het: hij krijgt geen updates meer. En niet alleen geen Android-updates meer (daar zou ik wel mee kunnen leven), maar ook geen beveiligingsupdates meer. De laatste was van augustus vorig jaar. Oeps. Zo lang geleden al? Hoe kon dat gebeuren? Simpel. Zolang je updates krijgt, zie je daar meldingen over op je telefoon: hé, er staat een nieuwe update voor je klaar. Maar als die stroom opdroogt, dan stuurt de fabrikant van jouw toestel – want die gaat over de updates – je géén bericht dat de koek op is. Je moet dus al bijna zelf op een dag bedenken: hè, ik heb al lang geen updates meer gehad, laat ik eens kijken of ik ze überhaupt nog krijg. Op de website van de fabrikant van mijn toestel staat het klip en klaar: uw toestel wordt niet meer ondersteund.

Ik verkeer nu in gewetensnood. Moet ik een nieuwe telefoon kopen? Alleen maar omdat de mijne geen updates meer krijgt, terwijl hij nog gewoon functioneert? Computers – en dus ook smartphones – waarvan de software niet regelmatig geüpdatet wordt, lopen een verhoogd beveiligingsrisico. Alle software bevat fouten, en sommige van die fouten hebben impact op de beveiliging van het apparaat. Ze kunnen kwetsbaar worden voor aanvallen van buitenaf, waardoor een kwaadwillende inzage in je gegevens kan krijgen, gegevens kan stelen en ze eventueel laten uitlekken, of ‘in je toestel kruipen’ en er alles mee doen wat hij/zij maar wil. Geen prettige gedachte.

Gelukkig heb ik compenserende maatregelen genomen. Niet nu pas hoor, die beveiligingsmaatregelen waren er altijd al. Ik heb een virusscanner draaien. Ja, op mijn telefoon. Er is namelijk ontzettend veel malware voor Android-toestellen in de wereld. En ik heb een VPN-app (Virtual Private Network), die ervoor zorgt dat ik, wanneer ik buiten de deur op een wifi-netwerk zit, over een versleutelde verbinding beschik. Daarbij zij opgemerkt dat een VPN geen absolute beveiliging biedt; het betekent slechts dat je je vertrouwen verlegt van de aanbieder van het wifi-netwerk naar de aanbieder van het VPN.

Misschien lost mijn dilemma zichzelf op. Twee jaar geleden heeft het hele gezin dezelfde telefoon gekocht. Mijn zoon stapte vorig jaar al over op een nieuwer model, vanwege betere camera’s en meer geheugen. Die van mijn dochter crashte onlangs en was alleen via een fabrieksreset weer tot leven te krijgen. En het toestel van mijn vrouw heeft ook wel eens kuren. Waarschijnlijk gaan ze gewoon op tijd kapot en dan moeten we wel nieuwe kopen.

En in de grote boze buitenwereld …


... word ik “op mijn wenken bediend” met deze kwetsbaarheid, waarvoor mijn telefoon geen update zal ontvangen.

... kan ook een achtergrondfoto je Android-toestel laten crashen.

... wordt het bestaan van een VPN ook wel eens misbruikt in phishingmails.

... haakte de actualiteit razendsnel in op de Security (b)log van vorige week. Ook BN’ers worden het slachtoffer van WhatsApp-fraude.

... loopt er een miljardenclaim tegen Google omdat de Chrome-browser gegevens verzamelt terwijl je hem in incognito-modus gebruikt.

... volgen Amerikaanse opsporingsdiensten mobieltjes van verdachten nu vanuit de lucht. Daarbij pikken ze echter ook signalen van veel andere telefoons op.

... is het lastig om te controleren of een corona-telefoontje of -sms’je inderdaad van de GGD afkomstig is. De Britse overheid denkt dat dat wel zal meevallen.

... wordt het in Nederland wettelijk verboden om misbruik te maken van de toekomstige corona-app. Ik ben benieuwd of dat ook misbruik omvat zoals in het vorige artikel is beschreven.

... hadden kwaadwillenden de mogelijkheid om je Apple-account over te nemen.

... werkt TNO aan het quantumproof maken van verbindingen.

... moet je kennelijk naar de rechter stappen als je wilt dat een toezichthouder een oordeel over je velt. In dit geval: VoetbalTV vs. de Autoriteit Persoonsgegevens.

... is de uitdrukking “never waste a good crisis” aan veel mensen niet besteed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten