vrijdag 6 september 2019

Vliegenmepper


Een van de eerste aankopen op onze vakantiebestemming was een vliegenmepper. Het werd er een met variabele reikwijdte: hij heeft een telescopische steel, als een radioantenne. Denkt zo’n vlieg: “Hij kan er toch lekker niet bij”, ben ik ‘m lekker te slim af. Op zich heb ik niets tegen vliegen, maar ze moeten me niet lastigvallen. Zeker niet bij het eten. Onze vliegenmepper heeft heel wat slachtoffers gemaakt.

Zo werden we op een avond belaagd door zeker een dozijn van die vieze, dikke vliegen die waarschijnlijk ook nog gemeen kunnen steken. Ik ben daar toen flink tekeergegaan (er zijn filmbeelden van, maar die zijn alleen voor huiselijk gebruik). Onthoud: Slag bij Livaki, 2019: agressieve vliegen leden zware verliezen tegen Nederlandse toerist met lokale vliegenmepper.

Een andere vakantiescène. Ik lag daar vredig te dobberen op een pool floaty (zeg maar een luchtbed 2.0), had ik de hele tijd wespen om me heen – of misschien waren het wel bijen, want de huiseigenaar, die op de bovenverdieping woonde, was imker. Die insecten waren ook wel irritant, maar er zijn meerdere redenen om hen niet met de vliegenmepper te lijf te gaan: het zijn nuttige beestjes en als ze met z’n allen kwaad op je worden, dan heb je een probleem. Ik had ook net het zoveelste artikel in de vaderlandse pers gelezen over waarom ze in augustus agressief zijn, met tips wat je ertegen kunt doen. Maar ja, daar had ik zo midden in dat zwembad niet veel aan.

En toen kwamen de zwaluwen. Ik had al vaker gezien dat ze laag over het water scheerden om de insecten eruit te vissen. Zouden ze mij komen ontzetten, zodat ik rustig verder kon dobberen? Ze plukten inderdaad insecten uit de lucht, maar niet de mijne.

Ik moest onwillekeurig aan inhuurkrachten denken. Bij grote, complexe, diffuse projecten over zaken waarbij we zelf (nog) onvoldoende kennis van de materie hebben, wordt al gauw geroepen dat we externe hulp nodig hebben. Die mensen zijn dan altijd heel vriendelijk, maken een uiterst deskundige indruk (ze kennen de lesstof op hun duimpje) en zijn al gauw druk in de weer met spreadsheets en zo. Dat kan maanden, ja zelfs jaren zo doorgaan. Al die tijd blijven ze net zo vriendelijk, deskundig en druk als in het begin. Daarmee weten ze ook het management te imponeren.

En dan komt er een dag dat je afscheid van ze neemt, want je kunt nu wel op eigen benen staan. Althans, dat denk je. Want wat blijkt? Je hebt al die tijd aan het handje van die inhuurkracht gelopen en zijn koers gevolgd. Soms had je kritische vragen of opmerkingen, maar daar kwam je altijd samen uit. Had je zelf een goed idee, dan werd dat soepel overgenomen (wellicht ook door de volgende klant van de inhuurkracht...). Maar meepraten en bijsturen is toch heel wat anders dan zelf aan het roer staan. Je weet wat je wilt bereiken, maar je vraagt je opeens af of je wel de goede koers vaart. Kijk je achterom, naar wat je samen met de inhuurkracht allemaal hebt gedaan, dan zie je geen mooi, recht kielzog, maar een zigzaggend schuimspoor. Een enkele keer zie je zelfs dat je een rondje hebt gevaren. Dacht je op een ferry van A naar B te zitten, blijkt het een cruiseboot te zijn geweest.

Ik heb hiervan geleerd dat je een inhuurkracht maar beperkt als leermeester moet gebruiken. Maak eerst jezelf de stof eigen en huur dan pas iemand in. Dat praat makkelijker en stelt je beter in staat om te beoordelen of de inhuurkracht jouw koers vaart. Wat je zojuist hebt gelezen is dus geen aanklacht tegen inhuurkrachten, maar meer een gebruiksaanwijzing.

De zwaluwen waren heel druk, maar niet met mijn probleem. Maar omdat ik die krantenartikelen had gelezen, wist ik wat me te doen stond. ‘s Avonds kwam er een bakje azijn buiten op de eettafel te staan. Dat hield de insecten op afstand.

In verband met een meerdaagse conferentie heb ik volgende week geen  tijd om een Security (b)log te maken.

En in de grote boze buitenwereld …


... zijn vele miljoenen telefoonnummers van Facebook-gebruikers uitgelekt. Die nummers kunnen misbruikt worden om allerlei accounts over te nemen via SIM-swapping-aanvallen.

... is de gemeente Lochem behoorlijk transparant over een flinke hack.

... verdienden criminelen een behoorlijk bedrag door met behulp van kunstmatige intelligentie de stem van de baas van een bedrijf te imiteren.

... was het Twitter-account van de Twitter-baas gehackt.

... kun je in de nasleep van dat incident niet meer tweeten via sms.

... levert jouw deurbel misschien wel beelden aan de politie (in ieder geval in de VS).

... kaatst Huawei de bal terug met de bewering dat ze zijn gehackt door de VS.

... is nu een officiële Nederlandse vertaling van het Traffic Light Protocol beschikbaar, waarmee documenten en e-mails geclassificeerd kunnen worden. (Het TLP komt overigens niet in de plaats van het in het VIR-BI beschreven rubriceringsschema van de Nederlandse overheid, dat de termen Departementaal Vertrouwelijk en Staatsgeheim Confidentieel/Geheim/Zeer Geheim hanteert.)

... heeft een operator van het Satori-botnet zichzelf schuldig verklaard.

... hebben de Russen digitale aanvallen uitgevoerd vanuit... Meppel.

... valt ook je virtuele geld straks onder het toezicht van De Nederlandsche Bank.

... heeft Business Email Compromise (waaronder CEO-fraude) ransomware ingehaald als grootste dreiging.

... heeft een Nederlandse spion in 2007 het Stuxnet-virus bij een Iraanse nucleaire installatie naar binnen gesmokkeld.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten