vrijdag 27 september 2019

In de verkoop


De liefde voor fotografie heb ik van mijn vader meegekregen. Vroeger hadden we thuis dozen vol dia’s, die zo af en toe tevoorschijn werden gehaald om er in een verduisterde kamer via een projector en een projectiescherm naar te kijken. Later, toen de allereerste spiegelreflexcamera in huis kwam (een Asahi Pentax), hobbyde mijn vader veel met allerlei voorzetlenzen om macrofoto’s van bloemen en allerlei voorwerpen te maken. Daarna kwam er nog een Nikon in huis. De digitale fotografie heeft hij alleen meegemaakt met zo’n eenvoudige borstzakcamera. Zijn hoogtijdagen lagen duidelijk in het tijdperk van de analoge – ik noem het graag ‘chemische’ – fotografie.

Mijn moeder wilde wel eens af van die Nikon. En er lag ook nog een antieke Zeiss Ikon, met een klepje aan de voorkant waar een balgobjectief achter zat – een soort harmonica. Geef maar mee, zei ik, we zetten die spullen online en dan zien we wel wat ze opbrengen. Omdat we geen idee hadden van de waarde, gingen we eerst kijken voor welke prijs soortgelijke toestellen te koop stonden. Aha, het ging slechts om een paar tientjes.

Een potentiële koper vroeg om een e-mailadres. Omdat we al een paar vruchteloze contacten achter de rug hadden, gingen we op zijn verzoek in. Even later ontvingen we het volgende mailtje:

Hallo,
Ik wil je artikel kopen als een geschenk voor mijn kind. Mijn kind is in Italië geweest voor school en ik wil dat je het naar Italië stuurt, ik betaal de verzendkosten en ik betaal via een bankoverschrijving. Een belangrijke vraag die ik hoop dat het artikel in goede staat verkeert? Ik heb het volgende nodig om door te gaan met de betaling.👇

Bankgegevens:
vervoerskosten:
Totale overdrachtskosten:
vriendelijke groeten

Ruik je ook dat hier een luchtje aan zit? Om te beginnen het verzoek om via e-mail te communiceren. Marktplaats adviseert om alle communicatie via hun site te laten verlopen, zodat gemaakte afspraken altijd helder zijn. In het mailtje wordt verwezen naar ‘je artikel’. Waarom zo’n algemene aanduiding in plaats van ‘de Nikon-camera’? Wordt hetzelfde mailtje soms ook voor allerlei andere zaken gebruikt? En waarom zo’n irrelevant verhaal over ‘mijn kind’, maar vooral: waarom moeten wij de camera naar Italië sturen? Over de prijs werd trouwens niet gesproken; je kunt het mailtje lezen als: zeg maar wat het moet kosten, ik betaal wel.

Het mailtje bevat geen taalfouten, maar ik vind de stijl wat on-Nederlands: we zeggen meestal niet ‘mijn kind’ maar eerder ‘mijn zoon/dochter’. ‘Ik wil dat je’ en ‘Ik heb het volgende nodig’ klinkt erg dwingend. En ten slotte zijn ‘vervoerskosten’ en ‘overdrachtskosten’ ook wel wat ongebruikelijke termen voor een dergelijke verkoop.

Het duurde dan ook niet lang of we kregen een mailtje van Marktplaats, waarin stond dat we een reactie hadden gekregen van iemand die als onbetrouwbaar te boek stond en wiens account inmiddels geblokkeerd was. Als ik aan fraude denk, dan valt mijn oog al snel op het woord ‘bankgegevens’ in het mailtje. Maar wat kun je met alleen een naam en bankgegevens? Ik vermoed dat na beantwoording van dit mailtje nog een mailtje zou zijn gevolgd met een verzoek om een kopie van een paspoort, zogenaamd nodig om het geld over te maken of om zekerheid te krijgen, want tja, Italië en zo. En dan ligt identiteitsfraude op de loer.

Overigens is de verkoop om een heel andere reden afgeketst dan mijn achterdocht of het mailtje van Marktplaats. In het mailtje stond namelijk ook nog dat het artikel wel in goede staat moest verkeren. Dat konden we niet garanderen (er hadden uitgelekte batterijen in gezeten) en op die mededeling kregen we een wat boze reactie: “Hoe kun je een apparaat dat het niet doet te koop aanbieden!” Een vreemde manier om een einde te maken aan een poging tot oplichting.

Nog even wat tips. Op https://www.veiligbankieren.nl/online-fraude/identiteitsfraude/ geven de banken meer informatie over identiteitsfraude. Ze gaan in op de werkwijze van criminelen, vertellen hoe je je kunt beschermen en zeggen wat je moet doen als je dan toch slachtoffer van identiteitsfraude bent geworden. En op https://www.politie.nl/ klik je op Controleer verkopergegevens om aan de hand van een bankrekeningnummer, e-  mailadres, telefoonnummer of URL na te gaan of een koper of verkoper in het grote boek staat.

Er komt weer een meerdaagse conferentie aan. Daarom zit een Security (b)log er voor volgende week helaas niet in.

En in de grote boze buitenwereld …


... zijn Nederlanders naïef over digitale veiligheid.

... nemen bedrijven tegelijkertijd wel steeds meer beveiligingsmaatregelen.

... is lang niet iedere DoS-aanval een DDoS-aanval.

... heeft het Finse NCSC een gids gepubliceerd over het beschermen van Office365.

... zijn deze adviezen van een jurist over veilige digitale communicatie voor het MKB ook interessant als achtergrondverhaal voor het brede publiek.

... is het wachtwoord van je Chinese beveiligingscamera en babyfoon uitgelekt. Iedereen kan daardoor met je meekijken.

... werken laboratoria aan heel nieuwe biometrische identificatietechnieken, die het makkelijk gaan maken om mensen op afstand te herkennen.

... hoef je niet te gaan hamsteren vanwege een dreigende digitale ontwrichting.

... bestaat er een geheim wapen in de strijd tegen SIM-swapping.

... doen security testers er goed aan om de scope van hun onderzoek heel goed met de opdrachtgever af te stemmen.

... heeft de FBI wat statistieken en tips over business email compromise gepubliceerd.

... heeft Nederland nu een meldpunt voor onveilige IoT-apparaten.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten