vrijdag 23 maart 2018

Facebook onder vuur


Er is iets ingewikkelds aan de hand met Facebook. Dat kreeg ik in de gaten toen het journaal er voor het eerst melding van maakte en ik niet goed snapte wat er precies aan de hand was. Ook latere berichtgeving was complex, en dat kwam onder andere doordat er zoveel partijen bij betrokken zijn en de affaire zich deels afspeelt in de domeinen van spionnen, wetenschappers en politici. Ik ben in artikelen en filmpjes gedoken in een poging een helder beeld te kunnen schetsen van wat er nu echt van belang is voor de doorsnee Facebook-gebruiker. De spionnen laat ik voor nu buiten beschouwing omdat dat gedeelte van het verhaal niet direct betrekking heeft op het privacy-aspect van het verhaal.

Zoals je hopelijk weet, weet Facebook heel veel van jou (zelfs als je, zoals ik, geen actieve gebruiker bent). Facebook begon ooit als een sociaal platform. Het probleem was echter dat daar geen droog brood mee te verdienen valt. Kijk maar naar het Nederlandse alternatief Hyves: dat zette geen vervolgstap en ging ten onder. Facebook transformeerde echter van een sociaal platform in een datafabriek. En net zoals Schiphol meer verdient aan de winkels dan aan het vliegen, zo is de handel in gegevens nu de core business van Facebook en het sociale platform slechts het vehikel dat dit mogelijk maakt.

Het kon niet uitblijven dat anderen daarop afkwamen als motten op het licht. Eén van die mensen was onderzoeker Aleksandr Kogan. Hij bouwde in 2014 een app waarmee Facebook-gebruikers – in het kader van wetenschappelijk onderzoek – een persoonlijkheidstest konden doen. Wat je niet wist als je meedeed, was dat de app behalve jouw informatie ook informatie over jouw Facebook-vrienden oogstte. Dit leverde gegevens over ruim vijftig miljoen mensen op. Tegen de regels van Facebook in overhandigde Kogan deze gegevens aan het Britse bedrijf Cambridge Analytica. Facebook voelt zich bedrogen, terwijl Kogan roept dat hij slechts de zondebok is.

Een week geleden wist je waarschijnlijk nog niet dat bedrijven als Cambridge Analytica überhaupt bestaan. Ze leveren een merkwaardige dienst: het beïnvloeden van mensen. Dat doen ze bijvoorbeeld door eerst gedetailleerde informatie over de doelgroep te verzamelen en vervolgens heel gerichte informatie naar die mensen toe te sturen. Ze spelen daarbij bijvoorbeeld in op angsten die mensen hebben. Ben je bang voor geluidshinder? Dan krijg jij informatie voorgeschoteld waaruit blijkt dat de politieke tegenstander van de partij die Cambridge Analytica heeft ingehuurd de maximumsnelheid op de drukke weg bij jou in de buurt wil verhogen. Zie je het aantal woninginbraken in jouw woonplaats stijgen en ben je bang dat jij ook aan de beurt komt? Facebook toont je een filmpje waarop te zien is dat een bepaalde politieke partij (natuurlijk een klant van Cambridge Analytica) meer blauw op straat wil. Micro-targeting noemt zo’n bedrijf dat: ze maken geen algemeen verkiezingsspotje waar iedereen het mee moet doen, maar ze verzorgen heel specifieke, persoonlijke communicatie (en dat zeggen ze er niet bij). Of, zoals klokkenluider Christopher Wylie het zegt: vroeger stond de politicus op een zeepkist zijn verhaal te vertellen. Tegenwoordig fluistert hij iets in je oor. En in het oor van degene die naast je staat, maar dat kan een compleet ander verhaal zijn. Op die manier heeft Cambridge Analytica verkiezingen in diverse landen, waaronder de VS, beïnvloed. Met de app van Kogan waren ze zelfs in staat om privéberichten te oogsten (al laat Wylie in het midden of dat ook echt gebeurd is).

Oogsten is hier het sleutelwoord. Vorige week schreef ik dat privacy gaat over de controle die je hebt over wat een ander over jou te weten kan komen. Als je iets op een sociaal medium plaatst, dan doe je dat omdat je iets wilt delen met individuen; je denkt er niet bij na dat er een bedrijf is dat jouw en andermans berichten oogst en te gelde maakt of de verkregen informatie zelfs op geraffineerde wijze tegen jou gaat gebruiken. Maar in werkelijkheid vormt alles wat je doet gewoon een product dat een marktwaarde vertegenwoordigt.

Sommigen roepen dat er sprake is geweest van een datalek bij Facebook. Dat is echter niet het geval. Facebook is niet gehackt en ze hebben geen gebruikersgegevens op een vrij toegankelijke plek neergezet. Kogan maakte handig gebruik van de mogelijkheden die Facebook destijds bood – ook al kun je dat verwerpelijk noemen.

Wellicht sta je nu voor een dilemma: moet ik weg bij Facebook nu ik dit allemaal weet? Maar wat moet ik dan, hoor ik je denken – het is zo leuk en handig, iedereen gebruikt het! Je kunt wel overstappen naar alternatieven als Diaspora of Google+, maar zitten je vrienden daar ook? Krijg je ze mee? Waarschijnlijk niet, want ze denken allemaal: iedereen zit op Facebook en ik wil mijn vrienden niet uit het oog verliezen. Net zoals je ook je privé-contacten niet zover krijgt om WhatsApp te verruilen voor het privacy-vriendelijkere Signal. Als een platform eenmaal een overweldigend marktaandeel heeft, dan moet je sterk in je schoenen staan om het de rug toe te keren.
Je zou het een verslaving kunnen noemen. En Facebook en consorten zijn de dealers die in je behoeften voorzien. Als je blijft, zorg er dan wel voor dat je het platform zoveel mogelijk naar je hand zet. Hier onder vind je meer informatie over wat je zelf kunt doen en wat Facebook voor je doet. Ja, je leest het goed: Facebook doet ook iets. Ze willen namelijk je vertrouwen terugwinnen door krachtige maatregelen af te kondigen – en door uit te leggen dat ze zelf eigenlijk ook maar slachtoffer zijn.

En in de grote boze buitenwereld …


... kun je je Facebook-instellingen zodanig aanpassen dat jouw gegevens niet aan andere apps worden doorgegeven.

... heeft Marc Zuckerberg maatregelen aangekondigd om herhaling te voorkomen. In zijn reactie op de gebeurtenissen schetst hij ook een compacte tijdslijn.

... bemoeit de politiek zich natuurlijk ook met de Facebook-affaire.

... steekt de Realistic Facebook Security Simulator de draak met de privacy-instellingen van Facebook.

... zijn jongeren kritisch over de nieuwe inlichtingenwet.

... lekt Siri privéberichten.

... hoor je in een SOC bepaalde zinnen die je op scherp moeten zetten.

... geeft dit artikel een geactualiseerd overzicht van favoriete password-managers.

... gaat Nederland de strijd aan met helpdeskfraudeurs (‘Microsoftbellers’).

... kun je de Bitcoin-blockchain ook handig gebruiken om er bestanden in te verstoppen. Kinderporno bijvoorbeeld, waardoor je opeens strafbaar bent wanneer je die blockchain op je computer hebt staan.

... kunnen fysieke crypto-wallets (voor het veilig opslaan van je bitcoins) natuurlijk ook fouten bevatten.

... gaat Nederland cyberaanvallen vergelden.

... kan minister Blok daar meteen mee aan de slag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten