vrijdag 10 november 2017

Geheime maatregelen

Eens in de zoveel tijd steken wij de zaterdagse grens over en gaan we boodschappen doen in Duitsland. In de plaatselijke megasupermarkt vindt dan altijd een bijzonder ritueel plaats. Als je bij de kassa eindelijk aan de beurt bent, dan staat de caissière even op om een nummer af te lezen van een plaatje dat onderaan elk winkelwagentje is bevestigd. Dat nummer toetst ze vervolgens in op de kassa.

Het officiële verhaal is dat op deze manier het gebruik van de wagentjes wordt gemonitord – dus hoe vaak elk wagentje aan de beurt is. Ik geloof dat niet. Dat hoef je namelijk helemaal niet te monitoren. Daar zijn wiskundige modellen voor. Simulaties. Je hebt n wagentjes die buiten in m rijen staan opgesteld. Je kunt dan prima uitrekenen hoeveel wagentjes er bij een bepaalde drukte (aantal klanten per uur) in gebruik zijn en of er een evenredige verdeling over alle wagentjes is. Daarmee bespaar je tijd en de caissière hoeft die gymoefening niet meer te doen.

Maar wat is dan de echte reden voor het aanbrengen van nummerplaatjes en de bijbehorende personeelsinstructie? Mijn theorie: door naar de onderkant van het wagentje te kijken ziet de caissière automatisch of je niet ‘vergeten’ bent een artikel op de band te leggen. Ze hebben daar namelijk geen hulpmiddelen voor als spiegels of fresnel-lenzen (dat zijn die geribbelde schijfjes die in auto’s vaak worden gebruikt als stoplichtkijker of als achteruitrijhulp voor bestelauto’s en die je elders ook wel bij supermarktkassa’s ziet; je kunt er als het ware een beetje mee om de hoek kijken). Zonder op te staan kunnen ze in die supermarkt niet in je wagentje kijken.

Als mijn theorie klopt, dan is er sprake van een geheime beveiligingsmaatregel. De klant weet niet dat het een controlemaatregel is, maar – en dat is bijzonder – de controleur weet óók niet dat hij deze controlemaatregel uitvoert. De maatregel moet ergens in de hogere echelons van de organisatie bedacht zijn, compleet met de smoes. Waarschijnlijk weet ook de filiaalmanager het niet eens maar is het een vondst van het hoofdkantoor.

Hebben we in de informatiebeveiliging ook zulke kafkaëske maatregelen? Laten wij ergens taak A uitvoeren met de bedoeling dat daardoor ongemerkt taak B wordt uitgevoerd? Ik zit daar nu al een tijdje over na te denken, maar ik weet geen voorbeelden waarbij het management een maatregel heeft bedacht waarvan de uitvoerenden de ware reden niet kennen. Maar misschien hebben ze het mij ook niet verteld.

Wat we wél hebben is wat je bijvangst zou kunnen noemen. De virusscanner ziet al lang niet meer alleen virussen, maar álle malware. Bij wijze van opfrisser: malware = malicious software (en dus is de uitspraak ‘melwèr’, niet het vaak gehoorde ‘môlwèr’), ofwel kwaadaardige programmatuur. De betekenis van ‘kwaadaardig’ hangt af van de context. Zoals een collega onlangs zo mooi mailde: bepaalde tools noemen we hacktool als ze in handen zijn van een kwaadwillende, maar het heet een security assessment tool als een beveiliger ermee werkt. Als iemand in de logging van de malwarescanner opduikt met een password cracker of een network sniffer, om maar eens iets te noemen, dan zie ik dat als een mogelijk beveiligingsincident en maak er werk van. Leg maar eens uit waarom je die spullen hebt.

Een andere vorm van bijvangst vindt regelmatig plaats bij het scannen van mail. Een content scanner ziet erop toe dat we geen mail naar buiten sturen die malware of andere ongewenste inhoud bevat. In bepaalde gevallen kun je er via de content scanner achter komen dat iemand probeert om iets naar buiten te mailen waarvan je je moet afvragen of dat wel verstandig is. Ook dat middel geeft dus handvatten om medewerkers aan te spreken op gedrag dat mogelijk in strijd is met de regels, terwijl dat niet per se de reden is geweest voor de aanschaf van dat middel.

Omdat we slechts zo af en toe naar die Duitse supermarkt gaan, slaan we veel boodschappen in. Daar zitten ook volumineuze zaken als wc-papier en keukenrollen bij. Daarom rijden we niet met één, maar met twee wagentjes door de winkel. Maar we leggen wel alles in één keer op de band. Leidt dat tot stress bij de caissières omdat ze ongetwijfeld slechts één invoerveld voor het nummer van het wagentje hebben? Nee hoor, ze knipperen niet eens met hun ogen, ondanks dat je nog wel eens hoort dat Duitsers gewoonlijk vrij strak in de uitvoering van regels zitten. Voor mij des te meer indicatie dat hier iets anders aan de hand is dan ze ons willen doen geloven.

En in de grote boze buitenwereld …


... zit je altijd een beetje op Facebook, ook al heb je geen account. Met dank aan je vrienden.

... loopt Estland voorop met de digitale samenleving, maar nu hebben ze toch even een fors probleem. En er is een link met een Nederlands bedrijf.

... moet je even je beveiligings- en pricacy-instellingen in iOS 11 checken.

... kun je je naaktfoto’s naar Facebook sturen als je bang bent dat ze uitlekken.

... maken phishers graag gebruik van homografen.

... heeft een Twitter-employee op zijn laatste werkdag het account van Donald Trump uitgezet.

... raakte nog iemand een social media-account kwijt, maar dan door phishing.

... is phishing volgens Google de belangrijkste route om accounts te kapen.

... geeft de wet niets om data.

... hoor je niet zoveel over kwetsbaarheden in Linux, maar nu is er toch iets aan de hand met USB-sticks.

... waarschuwt de politie voor malafide webshops die willen profiteren van de feestdagen.

... willen de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten meer biometrische gegevens van reizigers verzamelen.

... krijgt ‘Hollandse wolkenlucht’ langzaam een heel andere betekenis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten