vrijdag 16 december 2022

Beste manager

 

Afbeelding van auteur

Beste manager, ik heb klachten over u ontvangen. U zou signalen over het niet naleven van beveiligingsvoorschriften wegwuiven, of een redenering verzinnen waarmee het lijkt alsof er wél aan die voorschriften wordt voldaan. Omdat ik mensen graag help bij het waarmaken van hun verantwoordelijk-heden, moesten we het daar maar eens samen over hebben.

U bent niet één specifieke manager en u werkt ook niet bij een specifiek onderdeel van onze grote organisatie. Ook het niveau doet er niet toe: dit verschijnsel kan zich overal in de organisatie op team-, afdelings- en directieniveau voordoen. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat u zich ook buiten mijn eigen organisatie bevindt. Vandaar ook dat ik netjes ‘u’ zeg (bij ons tutoyeren we van laag tot hoog). En verder: wie de schoen past, trekke hem aan.

Het meest misbruikte woord in de informatiebeveiliging is weer eens gevallen: eigenlijk. De manager die de klachten van een medewerker aanhoort en dan zegt dat die “eigenlijk” wel gelijk heeft, maar dat hij er ook niks aan kan doen, of dat het nu eenmaal zo gaat (“als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan”). Er zijn ongetwijfeld ook managers die zeggen dat zij over die afwijking mogen beslissen, omdat ze nu eenmaal manager zijn. Ja, managers zijn er inderdaad om beslissingen te nemen, maar niet álle managers mogen over álle zaken beslissen. En soms gaat iemand op dit moeilijke onderwerp zijn boekje te buiten, mogelijk zonder het zelf in de gaten te hebben. Sta er even bij stil of een bepaald besluit wel binnen uw mandaat past.

Maar de klachten, die mij ter ore komen, zijn helemaal niet zo moeilijk. Die gaan bijvoorbeeld over sleutelkastjes waarvan de sleutel bovenop het kastje ligt, of waarvan de code op een geeltje staat, ergens binnen een straal van een meter van dat kastje. Een fysieke sleutel is inderdaad lastig als je die met meerdere mensen moet delen, maar de code van nummerslot kan iedereen gemakkelijk vastleggen in (verrassing!) zijn password manager. Ik ben geen voorstander van het verplicht wijzigen van wachtwoorden na een bepaalde termijn, maar codes van fysieke sloten moet je juist wel regelmatig aanpassen, omdat afgesleten toetsen anders de code verraden.

Onze interne mail biedt de mogelijkheid om gevoelige berichten te versleutelen. Eén gemakkelijk te plaatsen vinkje zorgt ervoor dat het mailtje en eventuele bijlagen uitsluitend door de geadresseerde(n) kan worden ingezien; gemachtigden zien slechts een wit scherm. Denk eens aan deze optie bij het versturen van bijvoorbeeld persoonsgegevens van klanten of medewerkers, en bedenk daarbij dat de AVG een best wel strenge wet is. Deze tip is natuurlijk voor iedereen, maar van managers verwacht ik dat zij dit uitdragen.

Soms is het handig om in een uitnodiging voor een overleg ook meteen de relevante documenten op te nemen. Geen probleem, zolang die documenten maar geen vertrouwelijke gegevens bevatten. Omdat je agenda toegankelijk is voor alle collega’s, kunnen die ook allemaal de bijlagen lezen. En dan is het erg slordig als een afspraak voor een personeelsgesprek een beoordelingsformulier bevat. Stop vertrouwelijke informatie dus niet in de uitnodiging, maar stuur een separaat mailtje. In de uitnodiging kun je dan iets opnemen als “zie mijn mailtje van 16-12-2022 09:56”.

Je ziet het, vaak zit het ‘m in de kleine dingen waar je als manager best iets mee kunt, zonder grootste daden te hoeven verrichten. Als managers laten zien dat ze beveiliging serieus nemen, dan heeft dat ook effect op hun medewerkers. Neemt de manager het minder serieus, dan zal ook menige medewerker zijn schouders ophalen.

Laten we de managers helpen. Ben je bijvoorbeeld business security officer of datacoördinator (een aan de AVG gelinkte rol) en zie je dat iets niet goed gaat? Spreek het management er dan op aan. Zoek het desnoods hogerop en zorg dat je met een goed onderbouwd verhaal komt. Kortom: neem je taken serieus en zorg ervoor dat het management dat ook doet.

Van onze eigen manager kregen we een kerstbal (bedankt, Ton). Een onbreekbare, zei hij er expliciet bij. Net zo onbreekbaar moeten we ons opstellen bij het naleven van beveiligingsregels – en dat is iets anders dan star. Een andere teammanager bracht een op een conferentie gekregen kerstbal voor mij mee uit het buitenland (bedankt, Robin). Kijk, managers die zelfs ver buiten hun werk nog aan beveiliging denken, die moeten we hebben.

De Security (b)log keert na de kerstvakantie terug.

 

En in de grote boze buitenwereld …

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten