vrijdag 15 juli 2022

Doe jij je huis op slot?

 

Afbeelding via Pixabay

“Oh, ik dacht dat daar een wachtwoord op zat.” Dat was de reactie van een collega die erop werd gewezen dat zijn team niet alleen informatie op een bedenkelijke plek had staan, maar dat die informatie bovendien niet was afgeschermd. En dat terwijl er best wel interessante dingen te lezen waren.

Die bedenkelijke plek was een clouddienst. En het lijkt erop dat een privé-account voor die dienst is gebruikt. Van dit alles zakt mijn broek af tot op mijn gebroken klomp. Laat me uitleggen waarom ik mij zo uitgekleed voel.

Om te beginnen het gebruik van die clouddienst. Mag ik er dan echt niet van uitgaan dat onze ICT’ers weten dat nog steeds geldt: geen cloud, tenzij? En dat dat ‘tenzij’ nogal beperkt is? Ja, er is verandering op komst, en een clouddienst kan erg handig zijn, maar dat betekent nog lang niet dat je op eigen houtje de cloud in mag.

“Ach, hebben we deze dienst niet ingekocht? Geen probleem, we gebruiken mijn privé-account!” Serieus? Kan niet waar zijn, denk ik dan, maar belangrijker: waarom is die gedachte niet opgekomen bij iemand in dat team? Waarom is degene, die dit idee opperde, niet onmiddellijk en verontwaardigd tot de orde geroepen? Ik zal het nog eens zo plat mogelijk uitleggen: voor je werk gebruik je de spullen van de baas (op wat specifieke uitzonderingen na). Als de baas iets niet in het assortiment heeft, dan kun je vragen of het kan worden gekocht, maar je brengt niks mee van thuis.

En dan stond daar ook nog eens informatie die het daglicht niet kan verdragen. Geen businessinformatie gelukkig, maar wel zaken waar bepaalde lieden wel raad mee weten, ten koste van onze informatiebeveiliging.

Maar de zure kers bovenop de geschifte slagroom van dit misbaksel was toch wel die reactie van: “Oh, ik dacht dat daar een wachtwoord op zat.” Zoiets moet je niet dénken, zoiets moet je wéten. Beveiligen gaat niet vanzelf, mensen. Je moet er wel wat aan doen. Niet alleen in foute situaties, zoals hierboven, maar ook in normale situaties. Beveiliging is gemakkelijker als je denkt. Daar staat dus ‘als’, niet  ‘dan’.

Er zijn mensen die hun huis niet op slot doen als ze even een boodschap gaan doen. Die nemen de benaming ‘nachtslot’ letterlijk. Als je een slecht slot hebt, dan zijn inbrekers na 1 tot 2,5 minuten al binnen. Dat kan dus makkelijk overdag. Een goed slot (drie SKG-sterren) verlengt deze tijd tot 3 à 5 minuten en dat is kennelijk lang genoeg om boeven af te schrikken.  Maar ook al sluit je de deur niet af, je trekt haar in ieder geval achter je dicht. En als je twijfelt of je dat hebt gedaan, dan keer je om en ga je kijken. In de digitale wereld gebruiken we onder andere wachtwoorden om onze digitale inboedel te beschermen. Als je niet zeker weet of je de toegang tot een systeem hebt beschermd, dan ga je kijken. Je denkt niet: zal wel.

Herken je jezelf in dit verhaal? Dat betekent nog niet dat dit verhaal daadwerkelijk over jou gaat. Het is al eerder voorgekomen dat iemand dacht dat de Security (b)log over hem ging, terwijl ik mij op een ander (maar wel vrijwel identiek) geval baseerde. Bovendien is dit een blog, waarin ik de vrijheid kan nemen om verhalen aan te dikken, te romantiseren of zelfs helemaal uit mijn duim te zuigen – al doe ik dat laatste zelden.

Wie de schoen past, trekke hem aan.

 

En in de grote boze buitenwereld …

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten