vrijdag 26 november 2021

Cadeautje

 


 “Beste collega, wij willen de vorming van ons nieuwe organisatieonderdeel niet ongemerkt voorbij laten gaan. Daarom bieden we je hierbij een cadeaubon van 5 euro van de HEMA aan voor iets lekkers bij de koffie.”

In de dagelijkse stortvloed aan e-mail zit veel rommel. Mijn eigen zakelijke inbox staat, als ik er niks aan doe, stijf van de mails van bedrijven die iets willen slijten. De laatste tijd worden ze wat brutaler, door het onderwerp te beginnen met ‘Betr.:’ of ‘Re:’, zodat het lijkt alsof ze op jouw mail reageren. Soms hebben ze zelf al eerder gemaild en beginnen ze met: “Ik snap dat je het druk hebt, waardoor je mijn mailtje misschien hebt gemist. Wanneer schikt het om alsnog te bellen?” Dat eerste mailtje had ik heus gezien – en bewust genegeerd, want geen interesse. De mail van veel afzenders laat ik via een filter automatisch afvoeren, maar zo’n filter vergt onderhoud, waardoor ik er vaak voor kies om mailtjes even gauw met de hand weg te kieperen in plaats van de afzender aan het filter toe te voegen. En zo ben ik dan toch weer vaak als de houthakker, die tot diep in de nacht moest doorwerken omdat hij geen tijd nam om zijn bijl te slijpen.

Tussen al die externe e-mails zitten er echter ook een paar die ik wél wil lezen. Van dat adviesbureau bijvoorbeeld, of van een bedrijf dat een rapport aanbiedt dat ook echt interessant belooft te zijn. Je moet dus oppassen dat je niet het kind met het badwater weggooit.

Een mailtje zoals in de intro viel een poosje geleden op de digitale mat van een aantal collega’s. En een deel van die collega’s mieterde ‘m in een hoge boog bij het afval. De een dacht aan spam, de ander aan phishing. Ze namen niet de moeite om even na te vragen of ze inderdaad een cadeautje van de baas hadden ontvangen. Achteraf was het nog een heel gedoe om deze mensen toch aan paar tompoucen of zo te helpen. Want toen ze eenmaal wisten dat die bon echt was, wilden ze hem natuurlijk toch wel heel graag hebben.

Toen corona nog jong was en het thuiswerken onwennig, kreeg je wel eens een doosje thuis met wat lekkers erin. De afzender was een bedrijf waar je misschien nog nooit van had gehoord, maar in het pakje lag een kaart met de groeten en een hart onder de riem van je eigen management. De inhoud at en dronk je smakelijk op. De digitale variant hierop wordt ook vaak door een extern bedrijf verzorgd, en net als bij een pakje staat de naam van dát bedrijf in de afzender. En omdat we er al jaren op hameren dat je alert moet zijn op phishing, betekent de combinatie van een externe afzender en iets verleidelijks voor velen een rode vlag. Weg cadeaubon.

Ik heb er al vaker voor gepleit – en doe het nog maar eens – om dergelijke goedbedoelde acties vergezeld te laten gaan van een andere vorm van communicatie. Dat kan bijvoorbeeld je manager zijn die in het teamoverleg aankondigt dat je de komende week je mail in de gaten moet houden omdat er iets leuks aankomt. Of een bericht op het intranet. Hoe meer details je daarbij geeft, hoe veiliger het wordt. Je wilt natuurlijk geen geslaagde phishing-actie omdat een medewerker dacht dat een vage aankondiging op dát mailtje sloeg. Een aankondiging in de trant van “Donderdag krijg je namens ons management een mail van bedrijf X met het onderwerp ‘Verrassing!’” verklapt bijna niks maar voorkomt wel ongelukken.

Onze tienerdochter ontving deze week een brief van Amazon. Er komt maar nog weinig fysieke post binnen, laat staan voor de kinderen. Nieuwsgierig opende ze de brief. Die bood een gratis proeflidmaatschap voor Amazon Prime. Ik heb uitgelegd dat het geadresseerde reclame was of, zoals we dat in de digitale wereld noemen: spam. “En nu?”, vroeg dochterlief beteuterd. Net als spam behandelen, zei ik: weggooien, tenzij ze je iets bieden wat je graag wilt hebben én waarvoor je wilt betalen (want we weten allemaal waar een gratis proeflidmaatschap toe leidt).

 

En in de grote boze buitenwereld …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten