vrijdag 15 oktober 2021

Nep-phish



Tijdens de onlangs in Den Haag gehouden ONE Conference was phishing natuurlijk een onvermijdelijk onderwerp. De meeste phishing-presentaties gaan over de omvang van het probleem, het geniepige van de criminelen achter deze valse mailtjes en waar wij tegenwoordig overal op moeten letten als we e-mail ontvangen. Maar er was één spreekster die het over een andere boeg gooide.

Fleur van Leusden, chief information security officer (CISO) van de Autoriteit Consument en Markt, sprak haar gehoor toe over nep-phishingmails, die veel organisaties gebruiken om te testen of hun medewerkers wel goed opletten. De security-afdeling stelt dan een mailtje op dat de geadresseerden moet verleiden om op een link te klikken. Doe je dat, dan kom je op een website die in je gezicht schreeuwt: DIT WAS EEN TEST! Van Leusden betoogde dat het niet handig is om dergelijke testmailtjes te versturen. Want het kan ertoe leiden dat medewerkers daarna niet meer aan de bel trekken als ze échte phishing ontvangen, omdat ze denken dat het wel weer zo’n test zal zijn, of omdat ze bang zijn te worden uitgelachen als het geen phishing blijkt te zijn. Het versturen van een nep-phish kan ook het vertrouwen van medewerkers in de beveiligingsorganisatie schaden, terwijl je dat vertrouwen juist moet koesteren – je hebt al die medewerkers hard nodig in de strijd tegen cybercrime en daarvoor heb je een klimaat nodig waarin mensen zich bij je durven te melden als ze toch op zo’n link hebben geklikt. In sommige organisaties moet je zelfs vrezen dat je een slechte beoordeling krijgt als je zakt voor een phishingtest.

Het is ook niet eerlijk. Al die tips die we geven om phishing te herkennen komen niet exclusief in phishingmail voor. Spelfouten? Niks bijzonders, er worden dagelijks talloze mailtjes verstuurd met soms tenenkrommende spelling. Vreemde afzender? Veel bedrijven hebben het versturen van hun spam reclame uitbesteed, waardoor hun eigen naam niet in het afzenderadres voorkomt. Rare link? Heb je wel eens gezien hoe raar sommige valide links er uitzien, bijvoorbeeld als je op ‘wachtwoord vergeten’ hebt geklikt en dan een mailtje krijgt om je wachtwoord te resetten? En zelfs de urgentie, die bijna altijd door phishingmail wordt uitgestraald, komt in de echte wereld ook voor. Zo’n wachtwoordresetlink bijvoorbeeld is vaak ook maar beperkt houdbaar.

Informatiebeveiligers zijn slecht in het verzenden van fake phishing, betoogde Van Leusden. We maken namelijk gebruik van insider information. Als voorbeeld liet ze een testmailtje van een Amerikaans bedrijf zien, waarin werd aangekondigd dat alle medewerkers een ‘holiday bonus’ van $ 650 zouden krijgen omdat het bedrijfsfeest vanwege corona niet kon doorgaan. De verzender van dat mailtje wéét dus dat er normaliter zo’n feest is en denkt daar handig op in te spelen. Maar dat maakt het juist heel moeilijk om het mailtje als phishing te herkennen. Echte phishing gaat over creditcards of zo. Tenzij het spearphishing is, maar die wordt niet – zoals het woord al aangeeft – naar het hele bedrijf gestuurd, maar slechts naar die ene persoon die de crimineel op de korrel heeft. En het is sowieso niet handig om zo’n nep-phish naar iedereen in het bedrijf te sturen, want ook dat maakt detectie moeilijker. Er is niemand die bij de koffieautomaat zegt: “Hè, wat raar, ik heb die mail niet gehad!” Bovendien is de kans groot dat de techniek zo’n mailtje, dat naar de hele organisatie is gezonden, eruit filtert.

Wat je met zo’n phishingtest meet, is niet hoe kwetsbaar de organisatie is voor phishing, aldus Van Leusden, maar hoe goed het beveiligingsteam is in het voor de gek houden van de organisatie. Kortom: het levert je niet op waar het je om te doen was.

En wij? Wij hebben nog geen nepmailtjes verzonden. We hebben wel in de startblokken gestaan: het mailtje, een leuke domeinnaam, de tekst die je te zien krijgt als je op de link in het mailtje klikt – alles ligt op de plank. Ergens hogerop in de organisatie is er toch nog aarzeling om door te zetten. In deze cybersecuritymaand, waarin alles om bewustwording draait, mag je gerust weten dat ook onze organisatie flirt met de mogelijkheid om zo’n phishingtest te doen. Daar hoort namelijk ook bij dat je vooraf vertelt wat je gaat doen. Maar áls we het gaan doen, dan zal ik in ieder geval nog eens kritisch naar het mailtje kijken, om niet in de door Van Leusden geschetste valkuilen te stappen. Je moet een eerlijke kans krijgen om het mailtje als phishing te herkennen.

Ik vertrouw erop dat je net zo alert blijft als je al was, of iets alerter wordt als dat nodig is. Denk in ieder geval nooit: ha leuk, dat zal zo’n testmailtje zijn, ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als ik op die link klik…

Je kunt de presentatie van Fleur van Leusden (en de rest van de ONE Conference) hier terugkijken.

Volgende week verschijnt er geen Security (b)log.

 

In in de grote boze buitenwereld …

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten