vrijdag 21 mei 2021

Marktplaatsfraude

Vierentachtig is hij, en hij had al vaak iets verkocht via Marktplaats. Deze keer had hij een boek te koop. Vier biedingen waren er al gedaan, toen ene Mitchel via WhatsApp vroeg of het boek nog beschikbaar was. Hij bood vijf euro meer dan het hoogste bod en mocht het boek hebben. En dat is jammer, want Mitchel is een crimineel.

Nou kun je geen grote slag slaan met boek dat voor dertig euro van eigenaar zou wisselen. Nee, Mitchel had iets anders in petto. De verkoper vroeg om vooruitbetaling, maar Mitchel toonde zich ietwat achterdochtig en appte (letterlijke tekst, inclusief taalfouten): Nog even een vraagje?! Zou je alvast een post NL label willen aanmaken zodat ik zekerweet dat je het verstuurd. Na ontvangen van het label betaal ik je het volledige bedrag! Je hoeft niks van te voren op te sturen! Je ontvangt dan ook de barcode via de mail die je laat scannen bij post nl! Heb al mijn gegevens al ingevuld! Gevolgd door een link naar pakketjes-verzenden.com/track-and-trace/3S…

Dat vond onze bejaarde verkoper te ingewikkeld. Hij wilde het boek ook wel zonder betaling vooraf opsturen. Een kwestie van vertrouwen, zo schreef hij. Dat vertrouwen was opgebouwd door de vele transacties die hij al had gedaan. Mitchel vond dat lief, maar hield toch de poot stijf – hij wilde met alle plezier uitleggen hoe het werkte. En toen klikte ons slachtoffer toch maar op de link.

Ik kijk nu naar het proces-verbaal waarin de politie dit allemaal heeft vastgelegd. Want twee dagen nadat de bovenstaande conversatie had plaatsgevonden, belde de bank. Er waren verdachte transacties gesignaleerd: twee overschrijvingen van vijfhonderd euro en nog eens twee overschrijvingen van negenhonderd euro. Bovendien was er nog een bestelling van tweehonderd euro gedaan bij Albert Heijn, vermoedelijk voor cadeaubonnen.

Dit is een klassiek voorbeeld van phishing, met duizenden euro’s schade tot gevolg. Waar ging het mis? Tja, die link in het appje hè. “Pakketjes-verzenden.com”, gevolgd door zo’n bekende 3S-code in de link, ziet er best betrouwbaar uit. Maar het was allemaal fake. Het domein pakketjes-verzenden.com bestaat niet eens meer. Op die site moest het slachtoffer zijn verzendlabel betalen via iDeal. Het verhaal vertelt niet hoe dat precies in z’n werk ging, maar ik denk ongeveer als volgt (als iemand het beter weet, dan hoor ik dat graag!).

Het slachtoffer zag een nagemaakt iDeal-scherm, terwijl Mitchel klaar zat bij het echte loginscherm van de bank. De een moest zijn gebruikersnaam en wachtwoord invullen, de ander kon dat meelezen en invullen op de echte site. Met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord kun je tegenwoordig niet meer inloggen bij een bank, want die werken met tweefactorauthenticatie: je moet bijvoorbeeld in de app van de bank bevestigen dat je wilt inloggen. In het geval van de Rabobank, waar we het hier over hebben, kan ook de Rabo Scanner worden gebruikt. Daarmee moet je een soort QR-code scannen, die uit kleurige stippen bestaat. Op het display van het kastje verschijnt dan een code die je op de computer invult. Als Mitchel erin is geslaagd om de kleurcode, die hij gepresenteerd kreeg, door te sturen naar het slachtoffer, dan kon hij vervolgens ook de inlogcode in ontvangst nemen. Ik vermoed dat de kleurcodes een bepaalde geldigheidsduur hebben, het is dus zaak dat de crimineel en zijn slachtoffer haast maken. In het WhatsApp-gesprek zie je dan ook dat Mitchel al binnen een minuut vraagt of het is gelukt.

Hoe bescherm je jezelf tegen dergelijke praktijken? Marktplaats dringt er al jaren op aan om alle communicatie over advertenties via hun site te laten lopen. Op hun site staat letterlijk: “Mensen met slechte bedoelingen willen zo min mogelijk sporen achterlaten en proberen onderling contact buiten Marktplaats te houden, bijvoorbeeld via WhatsApp”. Maar de belangrijkste regel is toch nog steeds: klik niet op linkjes die je op een dergelijke wijze worden aangeboden, al klinkt het verhaal nog zo plausibel en lijkt de persoon aan de andere kant nog zo aardig.

Nog even over dat proces-verbaal. Hoe verder ik daarin vorderde, hoe groter mijn verbijstering werd. Als nog eens iemand roept dat er meer blauw op straat moet, dan stel ik voor om PV’s te vereenvoudigen. Lees maar even mee (ik heb de naam van de bankmedewerker gewijzigd): Ik hoorde de medewerker Dirk Loof van de RABO Bank zeggen dat er 2 (twee) bedragen van 500 (vijfhonderd) euro waren afgeschreven. Ik hoorde de medewerker Dirk Loof van de RABO Bank zeggen dat er 2 (twee) bedragen van 500 (vijfhonderd) euro waren overgemaakt naar een bankrekeningnummer. Ik hoorde de medewerker Dirk Loof van de RABO Bank zeggen dat de bedragen overgemaakt waren onder omschrijving Mitchel BUNQ Bank. Ik hoorde de medewerker Dirk Loof van de RABO Bank zeggen dat… En zo gáát dat maar door in het PV. Dat moet toch veel korter kunnen!

 

En in de grote boze buitenwereld …

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten