vrijdag 5 februari 2021

Digitale avondklok

Bepaalde mensen hebben zich vreselijk opgewonden over de momenteel van kracht zijnde avondklok. Of ze hadden ‘gewoon’ zin om te rellen, supermarkten te plunderen en met de politie te vechten, en zagen in die avondklok een welkome aanleiding. Ik vind daar wat van, maar daar ga ik het hier niet over hebben. Dat idiote gedrag ligt simpelweg té ver van het onderwerp informatiebeveiliging af.

In menig huishouden voltrekt zich al sinds jaren in stilte een drama onder tieners: de digitale avondklok, beter bekend onder de bredere term ‘ouderlijk toezicht’. Voor wie daar niet in thuis is even een korte toelichting. Ouderlijk toezicht biedt ouders controle over wat hun kroost op allerlei apparatuur kan doen. Dat ‘wat’ kan van alles zijn: op een tv kun je bepaalde zenders achter een pincode stoppen, op een spelcomputer kun je leeftijdsrestricties instellen en bepalen hoeveel ‘echt’ geld eventueel mag worden besteed en op een smartphone kun je instellen hoe lang of tot hoe laat de telefoon kan worden gebruikt. Bovendien kun je de smartphone vanaf je eigen telefoon blokkeren – handig als het kind nog iets moet doen maar dat ‘vergeet’ omdat TikTok of Hay Day (“De boot gaat zo vertrekken!”) hem of haar gevangenhoudt.

Je kunt dus instellen wanneer zo’n apparaat op zwart gaat. Heb je dat wel eens geprobeerd? En kwam dat de sfeer in huis ten goede? Grote kans dat je kind er chagrijnig van werd en een gevoelige troefkaart speelde: er dreigt sociaal isolement als jouw kind ‘als enige’ niet meer online mag zijn en de rest vrolijk doorgaat. Je kind schiet dan al gauw in de FOMO-stand: the fear of missing out – de vrees dat je iets mist. Het is een duivels dilemma: aan de ene kant wil je niet dat je kind vierkante ogen krijgt van het urenlang naar een schermpje turen, aan de andere kant wil je z’n sociale leven niet in de weg staan.

Dat laatste kun je niet achteloos wegwuiven. Jezelf op je kamer opsluiten met een game lijkt op het eerste oog een nogal solitaire activiteit, maar die jongelui zitten veelal online te gamen en hebben daarbij contact met hun klasgenoten en vrienden. Tijdens het gamen wordt er gekletst alsof ze bij elkaar op de koffie zijn, en soms worden daarbij zelfs schoolinhoudelijke zaken besproken (“Hoe heb jij die som opgelost?”) – al kan dat al gauw tot protesten leiden van de minder studiebollerige kids die in de party zitten. Anderen zitten gerust een hele avond te videobellen en dat lijkt ook erg op sociaal gedrag, nietwaar?

Natuurlijk is het prettig als er een zeker evenwicht is tussen schermtijd, schooltijd en andere activiteiten. Gelukkig gaat mijn zoon (17) nog graag naar buiten om de skeeleren, skateboarden of een balletje te trappen, en mijn dochter (morgen wordt ze 13) wordt blij van dansen en taarten bakken. Op z’n tijd met het hele gezin een offline spelletje (je weet wel, een bordspel) wordt ook door iedereen gewaardeerd, net als samen naar onze favoriete tv-programma’s kijken.

Is ouderlijk toezicht een beveiligingsmiddel? In gedachten loop ik de aspecten beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid af. Tja, het doet in ieder geval iets met beschikbaarheid, maar niet in de zin zoals we dat doorgaans beschouwen in de informatiebeveiliging: gegevens en processen moeten beschikbaar zijn als je ze nodig hebt. Het doel van die digitale avondklok is juist het creëren van onbeschikbaarheid. En met integriteit en vertrouwelijkheid heeft het ook niks te maken, of je zou het blokkeren van pikante websites onder de noemen integriteit moeten scharen – maar dan gaat het om een ander soort integriteit, niet om het juist en volledig zijn van gegevens.

Dus ja, deze keer heb ik een onderwerp te pakken dat wél een haakje naar de actualiteit heeft, maar niet naar mijn vakgebied. Dat laatste ontwikkelt zich vaak pas tijdens het schrijven van de blog: ik heb een onderwerp waar ik iets mee wil en ik zie al schrijvend wel waar ik uitkom. Deze keer dus niet op mijn vakgebied. Maar dat mag ook wel een keertje hè.

Ik heb nog wel een ideetje over ouderlijk toezicht. Bouw de mogelijkheid in om contactgegevens van ouders op te nemen, of een chatfunctie of zo voor ouders. Dan kun je het er eens samen over hebben: mijn kind zegt dat het voor joker staat als het ‘al zo vroeg’ moet stoppen, maar hoe zit dat eigenlijk bij jullie? Het zou kunnen helpen om te voorkomen dat ouders tegen elkaar worden uitgespeeld.

                                                   

En in de grote boze buitenwereld …

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten