vrijdag 3 juli 2020

False phish


Drie weken geleden heb ik op deze plek een phish gephileerd, ofwel uit de doeken gedaan hoe je vanuit de kant van de gebruiker kon aankijken tegen een specifiek phishingmailtje, dat bij een aantal collega’s was binnengekomen. De conclusie van dat verhaal was: ook al ruikt iemand, die getraind is om phishing te herkennen, meteen lont en vermoedt zelfs de ontvanger van het mailtje dat er iets niet pluis is, dan nog kunnen specifieke omstandigheden ervoor zorgen dat rode vlaggen genegeerd worden.

We zijn constant bezig om gebruikers op te voeden om phishing te herkennen en dat werpt zijn vruchten af. Met enige regelmaat melden mensen zich met de vraag: ik heb een slecht gevoel bij deze mail, heb ik gelijk? Soms komt het echter ook voor dat mensen vraagtekens zetten bij bonafide mailtjes. Dat kun je ze niet kwalijk nemen: we vragen om alert te zijn en dat zijn ze dan ook, en dat brengt noodgedwongen ook false positives met zich mee. En meestal komt dat niet omdat mensen overdreven bang zijn geworden voor mail.

Nee, vaak is de oorzaak dat verzenders van bonafide mailtjes zich niet realiseren dat hun mail kenmerken van malafide mail bevat. Het is dan geen wonder dat mensen daarop aanslaan. Het vaakst maak ik dat mee bij interne mailtjes die je vragen om aan enquête deel te nemen (waarbij je ‘intern’ ruim moet zien). Die enquêtes worden steevast uitgevoerd door externe bedrijven, waardoor je dus een mail van een vaak onbekend bureau ontvangt met daarin een link en de ‘smoes’ dat het om een door jouw organisatie bestelde enquête gaat. Niet vreemd dat mensen dat al gauw verdacht vinden – zeker als ze niet via een ander kanaal vooraf over zo’n enquête geïnformeerd zijn.

Dit is vrij eenvoudig op te lossen met een bericht op de nieuwspagina van het intranet van de organisatie. Als daar een door de redactie geplaatst bericht staat waarin de enquête (of een andere mail die tot actie oproept) wordt aangekondigd, dan moet je er redelijkerwijs van uit kunnen gaan dat het klopt. Een dergelijk bericht moet dan natuurlijk wel ‘dicht bij de mens’ geplaatst worden. Dus bijvoorbeeld op het intranetten van de dochtermaatschappijen, niet (alleen maar) op die van de moedermaatschappij. Want een medewerker kijkt misschien wel dagelijks op ‘zijn eigen’ intranet, maar dat van de moeder staat daarvoor te ver bij hem vandaan. Ik had zelf laatst een geval waarbij ik de aankondiging van een enquête alleen maar vond omdat ik er heel gericht naar zocht.

Dat was een intern voorbeeld, maar ook van buitenaf kun je mailtjes ontvangen die je onterecht doen fronsen. Zo verstuurt Ziggo weliswaar veel klantspecifieke mail (zoals factuurberichten) vanuit het domein ziggo.nl, maar meer algemene mailings, zoals die vermoeiende “Hoe was uw ervaring met ons”-mailtjes die elk zichzelf respecterend bedrijf je stuurt als je hen hebt gebeld, komen dan opeens uit het domein medallia.eu. Ik begrijp dat ze dat soort activiteiten uitbesteden, maar met zo’n mailtje ben je bij mij meteen af: ik ben toch al niet zo’n fan van dat soort enquêtes en ik ga geen moeite doen om te onderzoeken of zo’n mailtje al dan niet legitiem is. Overigens gaat Ziggo hier nog relatief netjes mee om: ze hebben een webpagina “Hoe herken ik e-mail van Ziggo?” waarop zeven e-mailadressen en acht domeinen staan die ze gebruiken. Maar ja, wie gaat daar nou checken of een ontvangen mailtje daadwerkelijk van Ziggo zou kunnen zijn?

De boodschap is hier: als je mail verstuurt en je wilt voorkomen dat de ontvangers aan de echtheid ervan gaan twijfelen, zorg er dan voor dat die mail geen kenmerken van phishing bevat. Verstuur de mail vanuit je eigen domein, begin met een aanhef waarin de naam van de geadresseerde staat (“Geachte heer Borsoi”) en voeg alleen links toe die naar je eigen domein verwijzen (gebruik dus ook geen linkverkorters zoals bitly). Deze tips zijn erop gericht om false positives te voorkomen, maar je kunt het verhaal niet omdraaien: als je een mail ontvangt die aan deze voorwaarden voldoet, dan is dat helaas geen garantie voor de echtheid van de mail. Maar wel een redelijke indicatie.

En in de grote boze buitenwereld …


... moeten beveiligingsprofessionals oppassen voor cyber alert fatigue.

... ontkomt ook de Mac niet aan ransomware.

... heeft het NCSC de Factsheet Ransomware gepubliceerd.

... kon de politie live meelezen met het chatverkeer van criminelen. Met de zo verkregen twintig miljoen berichten kunnen ze de criminaliteit een flinke klap uitdelen.

... heeft Microsoft een gratis Windows-app om per ongeluk weggegooide bestanden te herstellen.

... is het Cybersecuritybeeld Nederland 2020 verschenen.

... verdwijnen zo nu en dan cybercriminelen achter de tralies, zowel in binnen- als buitenland.

... vindt de Autoriteit Persoonsgegevens het geen goed idee om telecomdata te delen met het RIVM.

... is digitale weerbaarheid gebaat bij nieuwe technologieën, maar die zijn alleen zinvol als oude basismaatregelen ook correct worden toegepast.

... waarschuwt de Amerikaanse overheid voor aanvallen via het Tor-netwerk.

... neemt de Onderzoeksraad voor Veiligheid het Citrix-lek onder de loep, dat ervoor zorgde dat veel mensen een half jaar geleden niet thuis konden werken. Het onderzoek is gericht op het vergroten van de weerbaarheid – geen overbodige luxe in een tijdperk waarin thuiswerken juist de norm is.

... worden de rijksoverheid en de vitale sectoren straks verplicht om kritieke lekken te verhelpen.

... stonden er weer eens malafide apps in de Google Play Store.

... wordt er gephisht uit naam van de Inspectie SZW.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten