vrijdag 11 januari 2019

Mijn muis doet raar


Mijn muis deed raar. Heel raar. Als ik met links klikte, deed hij alsof ik rechts klikte: er verscheen bijvoorbeeld een contextmenu. Klikte ik dan met rechts, dan deed hij ook echt rechts. Ik had net een nieuwe laptop gekregen en dacht even dat ik was vergeten om de muisknoppen om te zetten. Ik ben namelijk linkshandig en wat voor de meesten van jullie links is, moet voor mij rechts gebeuren (maar omdat er een soort van universele afspraak schijnt te zijn wat links- dan wel rechts-klikken is, ga ik daar op deze plek maar in mee). Die instelling was echter goed. De klachten werden daarentegen erger: als ik een hand op mijn bureau – náást de muis – legde, dan was dat ook al een rechts-klik. Op een gegeven moment kon ik met een paar zachte vuistslagen op het bureaublad alle tabbladen in een applicatie sluiten.

Ik probeerde een andere muis en een andere USB-poort, maar daar lag het niet aan. Kamergenoten opperden diverse mogelijke oorzaken, maar niets hielp. En toen  kwam het verlossende woord (dankjewel Edwin). Er was geen draadje los – noch bij de muis, noch bij mij – en mijn muis was ook niet door kwade geesten bezeten. Van een computervirus was evenmin sprake. Nee, het was allemaal heel banaal.

Onder het toetsenbord van de laptop zit een touchpad, en daar weer onder zitten muisknoppen. In het deksel, boven het beeldscherm, zit een webcam. Daar heb ik zo’n plastic schuifje, een webcamcover, overheen geplakt. Nog wel eentje met de naam van onze eigen organisatie erop. Om het beeldscherm op de soms hobbelige fietstocht tussen thuis en kantoor te beschermen (ik ben door schade en schande wijs geworden), heb ik, in gesloten toestand, zo’n dun matje tussen toetsenbord en scherm liggen, je kent ze wel. En, niet onbelangrijk in dit verhaal: ik werk altijd met een dichtgeklapte laptop, omdat ik die aansluit op een externe monitor.

Welnu, uit nader onderzoek bleek dat de webcamcover, bij gesloten klep, door het matje heen, een beetje druk uitoefende op de rechter muisknop. En als je dan met de losse muis klikte of de tafel een lichte trilling bezorgde, dan was dat voldoende om de computer in de war te maken.

De oplossing was simpel: ik heb ter hoogte van de muisknoppen een inham in het matje geknipt. Maar stel nu eens dat we de oplossing niet zelf hadden gevonden. Dan zou ik uiteindelijk en ten einde raad toch de helpdesk hebben gebeld: “Mijn muis doet raar, als ik een hand op het bureau leg dan klikt’ie.” Ongeloof en hilariteit zouden dan om voorrang hebben gestreden, stel ik mij zo voor. Uiteindelijk zou er misschien iemand worden langsgestuurd om mijn laptop na te kijken. Die collega zou de laptop openklappen en allerlei dingetjes testen. Maar ja, bij een opengeklapte laptop zou het probleem zich nooit voordoen. De laptop zou omgeruild worden, maar de nieuwe zou dezelfde kuren vertonen. Het zou dus best wel eens een heel lang verhaal kunnen worden.

Als je een probleem analyseert, dan moet je uitgangspunt exact gelijk zijn aan de situatie waarin het probleem zich voordoet. Bij forensisch onderzoek bijvoorbeeld wordt een kopie gemaakt van een gegevensdrager. Daar wordt wéér een kopie van gemaakt en dat is dan het exemplaar dat onder de loep wordt genomen. Daardoor kun je altijd terug naar de oorspronkelijke situatie. Dat kan nodig zijn omdat het te onderzoeken object door het onderzoek kan worden beïnvloed: als je ergens een thermometer in steekt, dan verandert de temperatuur van het te meten object door de temperatuur van de thermometer. Overigens heeft het maken van die kopieën nog een reden: je moet kunnen aantonen dat je niet met de gegevens hebt gerommeld. Zou je de originele gegevensdrager onderzoeken, dan zou dat ongewenste veranderingen in de gegevens tot gevolg kunnen hebben.

Als je onderzoeksopstelling afwijkt van de originele situatie, dan onderzoek je waarschijnlijk iets anders dan het oorspronkelijke probleem, waardoor je óf helemaal geen oplossing vindt, óf misschien een oplossing voor een ander probleem. Ik heb in de loop der jaren geleerd om door te vragen. Vertel me niet welke oplossing je wilt, maar welk probleem je hebt. Deze mantra kun je overal op toepassen, van nukkige laptops tot beveiligingsvraagstukken. En, nu ik er zo over denk: misschien hebben de Brexit-onderhandelaars er ook nog wat aan. You’re welcome.

En in de grote boze buitenwereld …


... heeft de Amerikaanse government shutdown ook gevolgen voor de beveiliging van overheidswebsites, doordat al ruim tachtig beveiligingscertificaten verlopen zijn en er niemand is om ze te vervangen.

... omzeilt deze geautomatiseerde phishing-aanval de bescherming die tweefactorauthenticatie nomaliter biedt.

... vindt phishing ook plaats via valse betaalverzoeken.

... werkt phishing via sms trouwens ook heel goed.

... is phishing via de telefoon gewoon nóg een andere variant op het thema.

... sturen nogal wat Android-apps zonder te vragen informatie naar Facebook.

... verkopen Amerikaanse telecomproviders locatiegegevens van klanten aan premiejagers.

... wordt het tijd om ook security te automatiseren.

... werden in Alaska de typmachines afgestoft na een cyberaanval die een hele gemeente platlegde.

... is ook de blockchain niet helemaal veilig.

... is een hele stoet vooraanstaande Duitsers gedoxt (hun persoonlijke bestanden zijn online gezet).

... hadden nogal wat webwinkels in de kerstvakantie last van verveelde scholieren, die hen gingen DDoS’en. Commentaar op Twitter hierbij van beveiligingsexpert Floor Terra: “Regelmatig komt bij discussies over het inschatten van dreigingen de vraag naar voren "welk voordeel heeft de aanvaller erbij?". Teveel focus op die vraag zorgt dat je risico's onderschat. Soms is het genoeg dat een verveelde puber het kan doen.”

... is je smart-tv helemaal geen tv, maar een computer.

... zit een vergrendelde smartphone niet zo dicht als je denkt.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten