De beide Nederlandse dames keken onwennig naar de incheckcomputer van
het hotel. Die computer, die zes talen sprak maar niet de onze, vormde de
barrière tussen hen en de binnenkant van het hotel; de receptie, die alles
zoveel makkelijker had kunnen maken, was op dit tijdstip van de zondagmiddag nog
niet bemand. Ik had al eens bij hen geïnformeerd of het lukte en daar hadden ze
dapper “ja” op geantwoord. Ik had er belang bij dat het ze binnen niet al
teveel tijd inderdaad zou lukken: wij wilden óók inchecken.
Na een tijdje kreeg ik in de gaten dat het toch niet echt – of beter:
echt niet – lukte. Het euvel was echter vrij simpel te verhelpen: ze hadden
‘Nederland’ in het veld land ingevuld,
maar dat snapte die Duitse computer niet. Ik deed voorzichtig de suggestie om
daar ‘Niederlande’ van te maken en voilà, de procedure liep door. Na betaling
met een bankpas spuugde de computer het felbegeerde papiertje uit waarop de
toegangscode van hun kamer was afgedrukt.
Onze check-in verliep heel wat vlotter, enerzijds omdat we de taal
machtig zijn, anderzijds omdat we al gereserveerd en betaald hadden. Korte tijd
later zaten we dan ook in onze kamer en konden we even wat tutten alvorens de
stad in te trekken. Toen wij onze kamer verlieten, stonden de dames een eindje
verderop voor een gesloten kamerdeur. Keer op keer tikten ze de zescijferige
code in op het toetsenbordje van het slot: tik … tik … tik … tik … tik … tik,
maar ze kregen telkens een rood lampje te zien. Rood is niet goed. Ik kon het
niet meer aanzien en vroeg of ik het eens moest proberen. “Ja, graag!”
Tik-tik-tik-tik-tik-tik – groen licht! Ze hadden er gewoon te lang over gedaan.
Ondertussen had ik een heel dossiertje over deze dames kunnen opbouwen.
Bij de incheckcomputer waren naam en adres zichtbaar en toen ze moesten betalen
had ik gemakkelijk hun pincode kunnen afkijken. Ik wist hun kamernummer en had
ook de toegangscode gezien. En omdat ze hadden gevraagd of ik wist of het hotel
een fietsenstalling had, wist ik ook welke auto de hunne moest zijn.
Als mensen hulp nodig hebben, dan worden ze onvoorzichtig en geven
gemakkelijk informatie prijs. Natuurlijk is de kans niet zo groot dat je in een
buitenlands hotel wordt geholpen door een landgenoot die met zijn gezin
tegelijk met jou arriveert en dan toevallig ook nog crimineel is. Van de andere
kant: gelegenheid maakt de dief. Ik vermoed dat die twee zich er helemaal niet
bewust van waren dat ze allerlei gevoelige informatie op straat gooiden, ze
waren allang blij dat ze geholpen werden.
Criminelen maken graag gebruik van de wetenschap dat mensen die hulp
nodig hebben snel in de meewerkstand zitten. Ze manoeuvreren je zelfs in deze
positie door je aan te praten dat je een probleem hebt. In de fysieke wereld
gebeurt dat bijvoorbeeld bij kaartjesautomaten in metrostations. Ze pikken de
toerist eruit, doen zich voor als iemand van het vervoersbedrijf en helpen je
om die ingewikkelde automaat te bedienen. Ze betalen het kaartje zelfs met hun
eigen pinpas en vragen jou vervolgens om met contanten te betalen. Na afloop
blijk je een goedkoop kinderkaartje in handen te hebben voor de prijs van een
driedaagse gezinskaart.
In de wereld van de ICT – en
daarvoor zit ik hier – zijn de zogenaamde Microsoftbellers handig in het
aanpraten van problemen. Je kent ze wel, die met een Indiaas accent Engels
sprekende dames en heren. Wat is er mooier dan dat er nét op het moment dat je
een probleem blijkt te hebben iemand de helpende hand toesteekt? Zo iemand ga
je toch niet voor het hoofd stoten? Gelukkig zijn deze oplichtingspraktijken
inmiddels redelijk breed; bekend. Je mag er echter gerust van uitgaan dat
inventieve cybercriminelen steeds weer iets nieuws bedenken. Als je nog niet
wist dat je hulp nodig had maar die wordt wel spontaan geboden, wees dan op je
hoede. In andere gevallen: wees dankbaar.
Met mijn receptionele hulpactie liep ik zelf ook wel een risicootje.
Stel dat de kamer van de dames helemaal zou zijn leeggeroofd. Wie zou er dan
verdachte nummer één zijn geweest? Juist. Het is nu bijna twee weken geleden en
ik ben nog niet opgepakt, dus het zal wel goed zijn afgelopen.
En in de grote boze buitenwereld …
... gaan sommige criminelen nog veel verder dan zo’n
Microsoft-telefoontje.
... krijgen Vodafone-klanten een waarschuwing als zij een nummer bellen
dat op de telefoonfraudelijst staat.
... is het te gemakkelijk om een vliegtuig te hacken.
... moet je informatiebeveiliging niet voor de Bühne doen.
... hapt Android gretiger naar onze gegevens dan iOS.
... kan één letter grote gevolgen hebben.
... komt na de AVG de EPV.
... valt er ook aan CPU’s het nodige te hacken.
... helpt C.O.A.C.H. je bij het beter beveiligen van je online leven.
... waarschuwt de FBI banken ervoor dat hackers wereldwijd gecoördineerd
geldautomaten gaan plunderen.
... vind je hier wat aardige tips om je wifi-router te beveiligen.
... pakt een phishingtest nog wel eens verkeerd uit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten