vrijdag 6 juli 2018

Veilige producten


Voor zover ik kan nagaan, was het publiek van de Security (b)log van vorige week groter en diverser dan gemiddeld. De titel was toen ‘Zoekt en men zal u vinden’ en het ging over het feit dat de meest gebruikte zoekmachines méér met je zoekopdracht doen dan alleen maar zoekresultaten opleveren. Jouw zoekopdrachten worden te gelde gemaakt en kunnen daarnaast tot heuse datalekken leiden.

Kennelijk dus een onderwerp dat aanspreekt. Grappig, want dit wisten we stilletjes toch allang? We houden ons alleen soms Oost-Indisch blind, want tja, gebruiksgemak. Pas als je er redelijk gemakkelijk te hanteren alternatieven bij noemt, die bovendien een vergelijkbare gebruikservaring geven, zijn gebruikers – jij en ik – mogelijk bereid om ons los te weken uit onze soms wat roestige gewoontes.

Eerder deze week was ik bij een bijeenkomst waar we probeerden in de toekomst te kijken. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen op security-gebied voor de komende jaren? Ik opperde dat het prima is dat wij als informatie-beveiligers al jaren roepen dat bewustzijn bij de gebruikers – onze zo gekoesterde zwakste schakel – van cruciaal belang is, maar dat het beter beveiligen van ICT-middelen meer zoden aan de dijk zet. Er is nu eenmaal een grens aan wat je de gemiddelde gebruiker kunt leren. Ik heb dat hier al eens eerder genoteerd, maar in deze sessie was het leuk om het instemmende geknik live gade te slaan. In overheidskringen, waar men dit inmiddels ook heeft opgemerkt, wordt gezegd dat we aan de vooravond van het post-awarenesstijdperk staan.

Maar hoe krijg je de industrie zover dat ze intrinsiek veilige hard- en software gaan leveren? Misschien via wetgeving: je mag jouw producten en diensten alleen in de EU – denk groot – aanbieden als ze aantoonbaar een bepaald minimaal beveiligingsniveau hebben. Vroeger bestond het keurmerk Goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen, dat je op schoonmaakmiddelen en zo aantrof. We willen iets dergelijks, maar dan wellicht uitgegeven door ENISA (het beveiligingsagentschap van de EU), werd op die bijeenkomst geopperd.

Eleganter is het natuurlijk als wetgeving overbodig wordt doordat de markt zichzelf reguleert of, nóg mooier, doordat producenten goede beveiliging als unique selling point gaan waarderen: hun producten verkopen beter omdat ze wél goed beveiligd zijn. Dat ‘unique’ moet natuurlijk niet te lang duren; andere producenten moeten met hun onveilige rommel blijven zitten en daardoor óf uit de markt verdwijnen, óf hun producten rap aanpassen. Voorwaarde voor dit mechanisme is natuurlijk wel dat de veilige producten niet of nauwelijks duurder mogen zijn, want de meeste consumenten en – hopelijk in mindere mate – bedrijven zullen security voorlopig nog niet als unique buying reason zien (ze blijven nog even Oost-Indisch blind).

Als lichtend voorbeeld voor dit alles dook vorig jaar een veilige, schappelijk geprijsde gloeilamp van Ikea op, die je met je smartphone kunt bedienen. (Vroeger dachten we ook dat een tv-afstandsbediening alleen voor oude mensen nuttig zou zijn, ik ga me dus maar niet afvragen waarom je een connected lamp zou moeten willen hebben.) Ikea toont met dit verlichtingssysteem (de aanduiding ‘gloeilamp’ doet het product te kort) aan dat het gewoon kán – een veilig, betaalbaar IoT-device maken. Ik heb het even gecheckt, het spul is nog steeds te koop. Alleen jammer dat Ikea zelf geen gewag maakt van de mee-ontworpen beveiliging. Zouden de Zweden hun tijd zó ver vooruit zijn dat ze het niet noemenswaardig vinden, want normaal?

Al in 1993 verscheen in The New Yorker de beroemde cartoon met twee hondjes die voor een beeldscherm zitten en tegen elkaar zeggen: “On the internet, nobody knows you’re a dog.” Er is inmiddels een nieuwe variant: “On the internet of things, nobody knows you’re fridge.” Inderdaad, in deze cartoon zijn de hondjes vervangen door een kloeke koelkast, als symbool voor alle IoT-devices die nu al onderdeel uitmaken van onze digitale wereld.

Ik wil graag met je afspreken dat we, als we spullen kopen die een ip-adres hebben, erop letten of die spullen afdoende beveiligd zijn. En dat we ons niet laten verblinden door alle handige eigenschappen van zo’n apparaat. En voor de fabrikanten onder jullie: maak veilige producten en gebruik dat als verkoopargument!

En in de grote boze buitenwereld …


... kan het stopzetten van je krantenabonnement tijdens je vakantie ook al riskant zijn.

... kun je natuurlijk ook een superjacht hacken.

... waren de USB-ventilatortjes, die journalisten cadeau kregen via de goody bag van de Trump-Kim-top in Singapore, waarschijnlijk geen Trojaanse paarden.

... kunnen sommige app-ontwikkelaars jouw Gmail lezen. En daar heb je zelf toestemming voor gegeven.

... kun je dat meelezen ook gewoon voorkomen.

... wordt cybersecurity een verplicht vak bij ICT-opleidingen in het MBO. Maar waarom alleen daar?

... kan de cloud je veiliger maken, mits je met beide benen stevig op de grond staat.

... trekken populaire games malware aan.

... sturen sommige Samsung-telefoons willekeurige foto’s die jij hebt gemaakt naar willekeurige mensen.

... heeft de staat Californië nu ook AVG-achtige wetgeving.

... bejubelt dit interview Mikko Hyppönen, een van de belangrijkste persoonlijkheden in de informatiebeveiliging.

... reconstrueert dit artikel de cyberaanval die een jaar geleden heel Oekraïne platlegde.

... helpt dit NCSC-document je bij het ontwikkelen van veilige software.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten