woensdag 9 mei 2018

Park & fly


Het parkeerbedrijf waar we in het verleden gebruik van maakten als onze vakantie op Schiphol begon, bestaat niet meer. Ik herinnerde mij echter dat op hun busjes ook nog een andere bedrijfsnaam stond, en dat bedrijf bleek nog steeds te bestaan. Ik herkende zelfs hun logo. En hun tarieven waren een stuk aantrekkelijker dan “parkeren bij Schiphol zélf”, zoals de luchthaven dit noemt. Ik meldde mij dus aan en dacht dat ik klaar was. Ik wist immers ook al waar ik naar toe moest rijden. O wacht, er kwam nog een melding op mijn scherm: ze zouden me twee dagen voor vertrek bellen over de locatie. Nou ja, dacht ik, we hebben al een keer eerder in een andere dan de vertrouwde parkeergarage in Aalsmeer gestaan. We zien wel.

Eén dag voor vertrek had ik nog niets gehoord. En toen ik opnieuw de website inspecteerde, viel me op dat daar geen adresgegevens of andere locatie-aanduidingen op stonden. Alleen een telefoonnummer. Dat ging ik dus maar eens bellen. Ik werd gerustgesteld: klanten werden altijd op de avond voor vertrek gebeld. U hoort nog van ons. En dat gebeurde een paar uur later inderdaad. Een vriendelijke meneer bood zelfs aan om voor hetzelfde bedrag gebruik te maken van valet parking. Je weet wel: je rijdt naar de vertrekhal, geeft je autosleutel af en zij regelen de rest. Als ik een heel oude rammelbak had gehad: misschien. In alle andere gevallen: kansloos.

Geen probleem. “Dan wil ik met u afspreken op de parkeerplaats van McDonald’s. U rijdt dan vijfhonderd meter achter mij aan naar de parkeerlocatie.” Huh? Waarom kreeg ik niet gewoon het adres? Omdat ze daar geen huisnummer hadden, legde de man geduldig uit. Oké, maar hoe zou ik hem dan herkennen? Voor mijn geestesoog verscheen het vertrouwde busje. Maar nee, het antwoord luidde: “Aan de blauwe Jaguar (…) Hallo, bent u daar nog?” Ik was even stilgevallen omdat ik erover nadacht of deze parkeermeneer mij in het ootje wilde nemen en daarna guitig zou zeggen: “We komen natuurlijk met een busje waar duidelijk onze bedrijfsnaam op staat.” Maar nee hoor, hij was bloedserieus. “Onze klanten vinden het leuk om met zo’n auto weggebracht te worden. We hebben ook nog een Bentley.” Ik sputterde dat we met z’n vieren zijn en dat daar een bepaalde hoeveelheid bagage bij hoort. “Geen probleem, dan zorg ik wel voor een extra auto.”

Die avond kon ik de slaap niet vatten. Wat was hier gaande? Eerst valet parking aanbieden voor een belachelijk lage prijs. Nee? Dan maar een ontmoeting op een parkeerplaats, gevolgd door een ritje in een luxe automobiel. En een tweede auto voor de koffers. Wat zou er allemaal met onze bagage kunnen gebeuren gedurende deze tijdelijke scheiding? “Misschien stoppen ze er wel drugs in!”, lag ik te malen. Zouden we zelf ooit wel op de luchthaven aankomen? En stond de auto daar wel veilig? Er hingen camera’s en het was er altijd druk, had die man gezegd. Dat helpt misschien tegen kwaadwillende derden, maar wat als dat bedrijf zelf malafide was?

Tegen middernacht stond ik op en vroeg Google om recensies. De jongste was enkele jaren oud, uit de tijd dat ik dat bedrijf nog kende als kompaan van een ander parkeerbedrijf. Er was geen recente beoordeling te vinden. De website van de politie had geen informatie over de website of het telefoonnummer – op zich een gunstig teken. Maar het voelde gewoon niet goed. Ik hakte de knoop door en mailde dat het niet doorging (je kon tot zes uur van tevoren gratis annuleren en je betaalde sowieso pas achteraf). Vervolgens reserveerde ik voor ruim drie tientjes meer een openluchtplek bij Schiphol zélf.

Ik krijg wel eens mailtjes doorgestuurd met de begeleidende vraag: ik vertrouw dit mailtje niet, wat vind jij ervan? In de meeste gevallen hebben die mensen gelijk. Ze zijn dan zo verstandig geweest om niet te denken dat het wel meevalt en “wat kan er nou helemaal gebeuren?” Net als in de echte wereld – bijvoorbeeld bij zoiets alledaags als het parkeren van je auto – loop je ook in de digitale wereld het risico dat je als een konijn in de koplampen van een snel naderende auto blijft staren. Onthoud daarom het volgende: als je als leek op beveiligingsgebied ergens geen goed gevoel bij hebt, dan heb je waarschijnlijk gelijk en doe je er verstandig aan om niet door te gaan met wat je aan het doen bent. Hetzelfde geldt trouwens voor professionals. Alleen gaan die daarna nog aantonen dat ze inderdaad gelijk hebben, desnoods met behulp van een ISO-norm.

Beste parkeermeneer, mocht u dit lezen en volledig te goeder trouw zijn, dan spijt het mij dat mijn risicoanalyse kennelijk een verkeerde uitslag gaf. Misschien kunt u toekomstige inkomstenderving vermijden door u wat meer in uw potentiële klanten te verplaatsen. De meesten willen maximale zekerheid, toeters noch bellen en een schappelijke prijs. Mocht u daarentegen criminele bedoelingen hebben gehad: lekker puh.

En in de grote boze buitenwereld …


... heeft de Fraudehelpdesk een aardige quiz over het herkennen van valse URL’s. Je kunt het beste eerst hun uitleg lezen.

... zijn we nog lang niet af van DDoS-aanvallen.

... heeft de DDoS-aanval op de site van Brian Krebs in 2016 ruim drie ton gekost. Die kosten waren voor de eigenaren van de onbeveiligde IoT-devices die in het botnet zaten.

... zijn honderden websites wereldwijd besmet met dezelfde coinminer.

... kan de ZooPark-malware zo’n beetje alle informatie uit je Android-telefoon halen. Voorlopig neemt zij alleen geselecteerde doelen in het Midden-Oosten op de korrel.

... liggen sommige wachtwoorden nogal voor de hand.

... werken de Nigeriaanse e-mailscams nog steeds verrassend goed.

... kun je binnenkort met Gmail mailtjes versturen die zichzelf vernietigen.

... lijkt Kaspersky er een traditie van te maken om Star Wars in te zetten voor security awareness. Liefhebbers: let ook op de publicatiedatum van het artikel.

... heeft de AVG nadelige gevolgen voor de bestrijding van cybercrime.

... krijgt Excel ondersteuning voor JavaScript. En dat is slecht nieuws.

... hoor je je wachtwoord gewoon in wachtwoordvelden te kunnen plakken.

... kun je natuurlijk ook je skilift aan internet koppelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten