vrijdag 23 juni 2017

Vliegen

Ik heb wel eens de veiligheid in de luchtvaart ten voorbeeld gesteld aan informatiebeveiliging. In de burgerluchtvaart gaat het bij iedere vlucht om veel mensenlevens en kostbare vliegtuigen. Dat zijn twee redenen die ieder voor zich al genoeg gewicht in de schaal leggen om zwaar in te zetten op beveiliging, zowel in het vliegtuig zelf als in de ondersteuning op de grond. En ook de klanten – de passagiers – begrijpen het belang van veiligheid maar al te goed. Safety zit in de genen van iedereen die met luchtvaart te maken heeft. Informatiebeveiliging is nog niet zo ver.

Maar nu is er iets vreemds gaande in de luchtvaart. Zowel de Amerikaanse als de Britse luchtvaartautoriteiten hebben een verbod ingesteld op het meenemen van elektronica in de cabine van het vliegtuig als je vanuit bepaalde landen in het Midden-Oosten naar de VS of het VK vliegt. Uitbreiding van het verbod voor vluchten van en naar heel Europa is in door de Amerikanen de ijskast gezet – uitdrukkelijk voorlopig. Het gaat daarbij om elektronica groter dan een smartphone, en niet meenemen in de cabine betekent niet meenemen in de handbagage. Je mag die apparatuur wel in het ruim vervoeren – in je ingecheckte koffer dus. Want, zo is de gedachte, ruimbagage wordt veel strenger gecontroleerd dan handbagage waardoor de kans groter is dat een eventuele bom gevonden wordt. Maar je kunt je apparaat ook afgeven bij de gate, waarna alle daar ingezamelde apparaten in een doos gaan die in het ruim wordt gezet, op dezelfde manier waarop ook buggy’s en rolstoelen, die je tot het laatste moment wilt gebruiken, worden ingeladen. En dan geldt het voordeel van de strengere scan dus niet.

Safety reageert op incidenten. Sinds Richard Read in 2001 probeerde American Airlines vlucht 63 van Parijs naar Miami met explosieven in zijn schoenen neer te halen, sta je vaak op je sokken in de rij voor de veiligheidscontrole. En nadat in 2006 een plot werd ontdekt om diverse vliegtuigen te laten neerstorten met behulp van vloeibare explosieven, werden alle flesjes groter dan honderd milliliter uit de cabine verbannen. En nu is men dus bang voor bommen in laptops, tablets en zelfs e-readers.

Waarom is dat niet alleen ontzettend vervelend voor de passagiers, maar ook vreemd? Omdat al die apparaten reeds potentiële explosieven bevatten, namelijk de accu. De lithium-ion-batterijen die tegenwoordig worden toegepast kunnen spontaan ontbranden en exploderen door interne kortsluiting. Een laagje isolerend materiaal van slechts 24 micrometer moet dat voorkomen, maar dat gaat dus wel eens mis. Er zijn genoeg verhalen bekend van  spontaan in de fik vliegende smartphones en laptops.

En nu komt het: als zoiets in de cabine van een vliegtuig gebeurt, “dan gooit de stewardess dat apparaat in een emmer water”(citaat van een piloot). Water is een effectief middel om een kleine lithiumbrand te doven. Maar als zo’n brand in het vrachtruim ontstaat, dan kan niemand erbij om de brand te blussen. En als er dan zo’n hele doos lithiumhoudende apparaten staat die elkaar letterlijk kunnen aansteken, dan kan dat gemakkelijk uitlopen op een allesverwoestende brand. Dat betekent dat deze beveiligingsmaatregel een nieuw risico introduceert. En dat nieuwe risico zou wel eens groter kunnen zijn dan het risico dat men wil bestrijden. Terwijl je ook nog eens vraagtekens moet zetten bij de effectiviteit van de getroffen maatregel.

Wat we ook vinden van deze maatregel, we zullen er vanuit de informatiebeveiliging op moeten inspelen. Kernpunt daarbij is voor ons dat je op vliegreis de fysieke controle over je zakelijke apparatuur verliest. Die apparatuur zou kunnen verdwijnen of ze zou ingezien of zelfs gemanipuleerd kunnen worden. Over die laatste twee hoeven wij ons gelukkig niet zo druk te maken omdat onze apparatuur afdoende beveiligd is. Die beveiliging staat of valt wel met het gedrag van de gebruiker. Een wachtwoordbriefje in je laptoptas was altijd al een dom idee en als je je apparatuur moet afgeven blijft het een dom idee. Overigens kan het je nog wel overkomen dat je na aankomst op je bestemming bij de grenscontrole wordt gevraagd om je apparaat te ontgrendelen. Daar kun je weinig tegen doen: als je weigert, dan wordt je afgevoerd naar een eenzaam kamertje en uiteindelijk geef je je wachtwoord toch wel prijs.

Ondertussen stelt luchtvaartmaatschappij Emirates tablets beschikbaar aan haar passagiers. En daar mag je je eigen USB-stick in steken zodat je toch aan die belangrijke zakelijke documenten kunt werken. Sympathiek, maar vanuit beveiligingsoptiek is het een slecht idee om daar gebruik van te maken. Je weet niet wat zo’n apparaat met je bestanden en met je stick doet. Leun achterover en kijk wat het in-flight entertaiment system te bieden heeft.

 
En in de grote boze buitenwereld …


... heeft Europol vijftig (!) tips gepubliceerd die je helpen te voorkomen dat je het slachtoffer wordt van fraude bij online winkelen.

... moet je even opletten als je gratis wifi aanbiedt.

 ... lees je in het Cybersecuritybeeld Nederland 2017 wat de stand van het land is.

... staat met deze app òf je fiets, òf je telefoon op slot.

... kun je je Functionaris Gegevensbescherming van binnen of van buiten de eigen organisatie halen. Aan beide opties kleven voor- en nadelen.

... moest Honda een autofabriek sluiten vanwege een ransomware-besmetting.

... kan ransomware knap duur uitpakken.

... vindt de Britse politie dat je een potentiële terrorist bent als jet het dark web bezoekt. Wat de auteur hier niet noemt (waarschijnlijk omdat hij het bij zijn publiek bekend veronderstelt) is dat netwerken zoals het Tor-netwerk van oorsprong heel nobele doelen dient, zoals bescherming van mensenrechtenactivisten in landen waar mensenrechten niet vanzelfsprekend zijn.

... wis je op deze manier een Android-toestel voordat je het weg doet.

... wil het Europees Parlement dat cryptografie voor iedereen veilig blijft.

... toont deze wereldbol live virusbesmettingen.

... beschrijft dit artikel hoe je "alle" online-accounts kunt voorzien van tweefactor-authenticatie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten