vrijdag 16 juni 2017

Like a pro

Met de titel van deze blog hengel ik niet naar duimpjes of knuffels voor informatiebeveiligers. Nee, "like" is hier geen gebiedende wijs, maar een voorzetsel. Want de moderne mens moet een bepaalde vaardigheid hebben om en beetje ongeschonden door zijn online dagen te komen: hij moet, zo lang we niet in staat zijn om e-mailen veilig te maken, phishing kunnen herkennen als een professional. Daarom laat ik je in deze blog zien hoe ik met mijn mail omga. En daarbij maak ik geen onderscheid tussen werk en privé – het enige verschil is dat het thuis een veel vettere vangst oplevert. 

Bij een nieuw mailtje kijk ik allereerst naar de afzender: welke naam staat daar en welk mailadres staat erbij. Als daar staat "Albert Heijn <albertheijn@supermarket.ru>", dan is hij meteen al af. Kijk, iedereen kan "Albert Heijn" in z'n mailprogramma invullen als naam. Dat zegt helemaal niets. En "albertheijn" vóór het apenstaartje is ook niet zo moeilijk. Tot zover is er dus nog geen indicatie of het een goed of een fout mailtje is. Maar dan komt het. Kijk even naar de achterkant van het e-mailadres: ".ru". Het laatste stukje van een adres geeft het zogenaamde top level domain (TLD) aan. Vaak is dat de aanduiding van een land, zoals .nl, .be of .ru. Je kent natuurlijk ook adressen die eindigen op .com, .org enzovoorts. Dat zijn generieke TLD's. Maar .ru is de TLD van Rusland. Nu snap je waarom ik het adres meteen diskwalificeerde. Dat zou ik trouwens ook wel gedaan hebben als het adres op .com geëindigd was. Want in een echt mailtje van een bedrijf verwacht je dat de bedrijfsnaam áchter het apenstaartje staat, als in klantenservice@albertheijn.nl (geen idee of dit adres echt bestaat; de supermarkt doet hier dienst als willekeurig voorbeeld). Er zijn overigens wel bedrijven die tegen deze 'regel' zondigen, bijvoorbeeld doordat ze hun mailings door een derde partij laten verzorgen. Daar ben ik nooit zo blij mee. Ik heb wel eens via Twitter bij een bedrijf nagevraagd of een mailtje – waarvan de inhoud op zich plausibel was – echt bij hen vandaan kwam. Dat werd beaamd en men begreep mijn achterdocht niet. Het awarenessprogramma had hun klantenservice kennelijk nog niet bereikt.

Dan het onderwerp van de mail. Als daarin prijzen worden aangekondigd van loterijen waaraan ik nooit heb deelgenomen, of als een naar eigen zeggen lieftallige dame spontaan een relatie met mij wil, dan weet ik het ook wel: foute boel. De onderwerpregel kan veel verklappen over de bedoelingen van de verzender. Dat gezegd hebbende: een uitgekiend onderwerp kan je natuurlijk ook op het verkeerde been zetten. "Uw verbruik" is een logisch onderwerp voor een mailtje dat zogenaamd van je energieleverancier komt. Met andere woorden: gebruik het onderwerp alleen om mail eventueel af te keuren, nooit om goed te keuren.

Als de mail het tot hier heeft overleefd, dan is het tijd om haar te openen. In de meeste gevallen ben ik dan al niet meer bang iets engs aan te treffen, simpelweg omdat het meestal mail is van bekenden. Denk dus niet dat ik ieder mailtje met de grootst mogelijke achterdocht benader. De vorige twee stappen, de check op afzender en onderwerp, kosten slechts een ogenblik en zijn zeer bepalend voor de uitslag. Anders gezegd: het moet gek lopen als een mailtje dat die toets doorstaat alsnog tot fronsende wenkbrauwen leidt door de inhoud. Maar het kán wel. Een mailtje van een vriend die op vakantie is gestrand en om geld vraagt? Een bedrijf waarmee je al zaken doet dat om persoonlijke gegevens vraagt? Wees dan alert. Bedrijven die je al kennen gaan niet nog een keer om dezelfde informatie vragen. En die vriend in geldnood, daar zou ik dan eerst eens op een andere manier contact mee willen leggen, bijvoorbeeld telefonisch of via een appje – alles behalve mail. De kans is groot dat hij gewoon thuis op de bank zit en nog niet wist dat zijn mailaccount gehackt is.

Foute mailtjes bevatten meestal links. ‘Ze’ willen immers iets van je en één van de manieren om dat te bereiken is dat ze je naar hun website lokken. Voor die websites geldt doorgaans hetzelfde als voor e-mailadressen: ze passen niet bij de zogenaamde afzender. Een collega ontving een mailtje "van" Ziggo met daarin een link naar wordpress.glerfilmur.is. Je moet even een klein trucje kennen om daar achter te komen, want in de mail staat natuurlijk dat de link naar Mijn Ziggo gaat. Breng de muiscursor naar de link, maar klik er niet op – laat de cursor slechts erboven zweven. Onderin je browser, in de statusbalk, verschijnt dan het ware adres waar de link naar verwijst. Op een mobiel apparaat, waar je geen muiscursor hebt, tik je lang op de link, waarna een pop-up met het adres verschijnt (een keertje oefenen met een vertrouwde link). Pas als je op die pop-up klikt ga je daadwerkelijk naar de aangegeven site. En dat doe je natuurlijk niet als het foute boel is.

Als foute mailtjes geen link bevatten, dan zit er een bijlage bij. En die bijlage gaat jouw computer besmetten, want er zit een virus in. Net zoals je je kinderen vertelt dat ze geen snoepjes van vreemden mogen aannemen, zo mag je ook geen bestanden van vreemden aannemen.

We doen een voorbeeld. Eerder dit jaar ontving ik een mailtje van Albert Heijn (ja, sorry, nu is het geen willekeurig voorbeeld) met het onderwerp: "Jouw AH bonuskaart met nummer NL-AH24-1209 is vandaag gekozen!" Nu weet ik al uit ervaring dat veel scams (zwendels) zo beginnen. Maar ook het formaat van het kaartnummer trok mijn aandacht omdat het wat kinderlijk aandoet (onderbuikgevoel mag je gerust mee laten wegen). En inderdaad: mijn

echte bonuskaart heeft een  dertiencijferig nummer. Ik had dus al twee indicaties dat het niet klopt. Maar omdat ik ook nog wilde weten hoe het verhaaltje verder ging, opende ik de mail en las het volgende: "Geachte AH Klant," – aha, ze kennen mijn naam niet. Een bedrijf dat mij wél kent zou mij met mijn naam begroeten. Verder: "Over enkele weken is het weer Pasen, wat zijn uw plannen? Zoals elk jaar verrassen wij weer enkele vaste AH-klanten met een leuke prijs. Dit jaar hebben wij 5 AH Cadeaukaarten t.w.v. € 250,- klaar liggen." En ik had er dus zogenaamd eentje gewonnen. Alleen: mijn vrouw had precies hetzelfde mailtje ontvangen. En je hoeft geen statistiekknobbel te hebben om te begrijpen dat het wel zeer toevallig zou zijn als we allebei deze prijs zouden winnen (terwijl wij nooit wat winnen, maar dat is een ander verhaal).

Zo eenvoudig is catch a phish like a pro dus: let op de afzender en het onderwerp, wees kritisch op de inhoud en check de link. En het mooie hiervan is dat het zowel zakelijk als privé werkt. O ja, nog een laatste opmerking. Als je een mailtje wantrouwt, ga het dan niet rondsturen met de vraag wat anderen ervan vinden. Voor je het weet heb je op die manier je familie, je vrienden of je bedrijf in problemen gebracht. Want niet iedereen leest deze blog hè.

En in de grote boze buitenwereld …


... kan een niet herkend fout mailtje je duur komen te staan.

... hebben criminelen weer een nieuw trucje om URL's te verbergen.
(Het eigenlijke artikel begint onder het kopje URL Padding.)

... moet je ook bij apps altijd goed opletten waar je "ja" tegen zegt.

... onderzoekt de Autoriteit Persoonsgegevens of de privacywetgeving zich niet verzet tegen het gebruik van het BSN in het btw-nummer van zzp'ers.

... doet dit filmpje een indringend beroep op fabrikanten van IoT-devices om hun producten goed te beveiligen.

... moesten we maar eens ophouden met dat soort negatieve geluiden, vindt de spreker in het volgende filmpje.

... wordt het belang van goede beveiliging voor industriële systemen nog vaak onderschat. De hier beschreven malware kan hele elektriciteitsnetten platleggen.

... heeft bovenstaand bericht inmiddels ook de Haagse politiek bereikt.

... zou de Amerikaanse overheid geprobeerd hebben om ontwikkelaars van Telegram om te kopen, zodat er een achterdeurtje in deze messaging-app zou komen.

... kan de CIA jouw wifi-router hacken.

... stuur je natuurlijk nooit zomaar een foto van je paspoort op.

... moeten ook eigenaren van een Raspberry Pi uitkijken voor malware.

... is uitgerekend de Chinese versie van Windows 10 ontdaan van Microsoft-spyware (die is namelijk vervangen door spyware van de Chinese overheid).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten