Op een koude winterdag wilde de auto van mijn vrouw niet starten. Accu
leeg. Dat leek gemakkelijk op te lossen: we hebben startkabels en nóg een auto.
Ik bracht die andere auto in positie, wilde de startkabels aansluiten en zag
dat de auto’s nét niet handig genoeg ten opzichte van elkaar stonden. Auto 2
moest dus nog een tikkie worden verplaatst, waarna de kabels comfortabel konden
worden aangesloten. Klaar voor de start. Alleen… doordat auto 2 een paar keer
was gestart en er niet echt mee was gereden, was zijn accu inmiddels ook leeg.
Daar sta je dan. De rijkdom van twee
neus-aan-neus geparkeerde auto’s en toch een plotseling zeer ingeperkte
mobiliteit.
Een hulpdienst optrommelen, was de eerste gedachte. Dat zou zeventig euro kosten, zei de app. En dan heb je eenmalig één auto aan de praat. Een Chinees spreekwoord schoot door mijn hoofd: “Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven.” Ik moest zo’n kastje hebben, een jumpstarter. Nu was het zondagmiddag vier uur, maar de dichtstbijzijnde bouwmarkt was nog een uur open én verkocht die dingen. Ik fietste erheen en scoorde het laatste exemplaar. Dankzij de aardige kassajuffrouw kreeg ik ook nog eens twintig procent korting, ondanks dat ik de daarvoor vereiste actiebon niet op zak had.
Het werkte. We waren weer automobiel, zelfs dubbel uitgevoerd. Die winter zouden we nog vaker gebruikmaken van onze jumpstarter, vooral omdat de ene auto doorgaans slechts korte stukken aflegt en de andere zelden wordt gebruikt. Daarbij bleek trouwens dat die tweede toch niet zo happig was op de jumpstarter – hij werd liever door de andere auto gevoed.
Je hebt een bepaalde functionaliteit nodig. Uit capaciteitsoverwegingen heb je besloten om die functionaliteit te verdelen over twee systemen. Omdat je daarnaast oog voor beschikbaarheidseisen hebt, zijn deze systemen zodanig gedimensioneerd dat ze elkaars taken kunnen overnemen indien er een mocht uitvallen. En je beschikt over beheertooling waarmee je een falend systeem weer aan de praat kunt krijgen (de startkabels). Met deze opstelling kom je een heel eind.
De veronderstelling daarbij is dat op enig moment slechts één systeem tegelijk de geest zal geven. Is dat een impliciete of expliciete veronderstelling? Het kan je wel degelijk overkomen dat het uitwijksysteem eveneens niets meer doet. Als je die mogelijkheid impliciet hebt uitgesloten (“Mij kan niets meer gebeuren, ik heb een backup-systeem!”), dan sta je raar te kijken als het tóch gebeurt. Je kunt er maar beter vooraf over nadenken en dan besluiten dat je vooraf geen maatregelen neemt voor deze uitzonderlijke situatie, bijvoorbeeld omdat die maatregelen erg kostbaar zouden zijn (een derde systeem?). Of je besluit dat het systeem zó belangrijk is dat extra maatregelen toch te verantwoorden zijn. Misschien werk je bij de NASA en hangen er mensenlevens van af.
Verkeer je echter niet in die riante positie, dan zul je min of meer moeten improviseren als de dubbele pech toeslaat. Dan moet je misschien de hulp van een leverancier inroepen (de Wegenwacht), of je moet investeren in middelen waarmee je de problemen alsnog zelf kunt verhelpen (de jumpstarter).
Nadat de ellende linksom of rechtsom is verholpen, is het van belang om te evalueren wat er aan de hand was en daar conclusies aan te verbinden. Je moet je de vraag stellen of het waarschijnlijk is dat de foutsituatie zich vaker zal voordoen. Als het antwoord daarop ja luidt, dan zul je maatregelen moeten treffen: groot onderhoud of zelfs vervanging van een of beide systemen. In het voorbeeld van de auto’s betekent dit dat één of beide accu’s moeten worden vervangen.
Momenteel doen beide auto’s het, ondanks de winterse omstandigheden. We zouden ervoor kunnen kiezen om het nog even aan te kijken. Maar iets knaagt in mij: never waste a good crisis.
En in de grote boze buitenwereld …
... eist Google van app-ontwikkelaars dat zij zich aan het privacybeleid van Google Play houden én dat zij zelf een privacybeleid hebben.
Een hulpdienst optrommelen, was de eerste gedachte. Dat zou zeventig euro kosten, zei de app. En dan heb je eenmalig één auto aan de praat. Een Chinees spreekwoord schoot door mijn hoofd: “Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven.” Ik moest zo’n kastje hebben, een jumpstarter. Nu was het zondagmiddag vier uur, maar de dichtstbijzijnde bouwmarkt was nog een uur open én verkocht die dingen. Ik fietste erheen en scoorde het laatste exemplaar. Dankzij de aardige kassajuffrouw kreeg ik ook nog eens twintig procent korting, ondanks dat ik de daarvoor vereiste actiebon niet op zak had.
Het werkte. We waren weer automobiel, zelfs dubbel uitgevoerd. Die winter zouden we nog vaker gebruikmaken van onze jumpstarter, vooral omdat de ene auto doorgaans slechts korte stukken aflegt en de andere zelden wordt gebruikt. Daarbij bleek trouwens dat die tweede toch niet zo happig was op de jumpstarter – hij werd liever door de andere auto gevoed.
Je hebt een bepaalde functionaliteit nodig. Uit capaciteitsoverwegingen heb je besloten om die functionaliteit te verdelen over twee systemen. Omdat je daarnaast oog voor beschikbaarheidseisen hebt, zijn deze systemen zodanig gedimensioneerd dat ze elkaars taken kunnen overnemen indien er een mocht uitvallen. En je beschikt over beheertooling waarmee je een falend systeem weer aan de praat kunt krijgen (de startkabels). Met deze opstelling kom je een heel eind.
De veronderstelling daarbij is dat op enig moment slechts één systeem tegelijk de geest zal geven. Is dat een impliciete of expliciete veronderstelling? Het kan je wel degelijk overkomen dat het uitwijksysteem eveneens niets meer doet. Als je die mogelijkheid impliciet hebt uitgesloten (“Mij kan niets meer gebeuren, ik heb een backup-systeem!”), dan sta je raar te kijken als het tóch gebeurt. Je kunt er maar beter vooraf over nadenken en dan besluiten dat je vooraf geen maatregelen neemt voor deze uitzonderlijke situatie, bijvoorbeeld omdat die maatregelen erg kostbaar zouden zijn (een derde systeem?). Of je besluit dat het systeem zó belangrijk is dat extra maatregelen toch te verantwoorden zijn. Misschien werk je bij de NASA en hangen er mensenlevens van af.
Verkeer je echter niet in die riante positie, dan zul je min of meer moeten improviseren als de dubbele pech toeslaat. Dan moet je misschien de hulp van een leverancier inroepen (de Wegenwacht), of je moet investeren in middelen waarmee je de problemen alsnog zelf kunt verhelpen (de jumpstarter).
Nadat de ellende linksom of rechtsom is verholpen, is het van belang om te evalueren wat er aan de hand was en daar conclusies aan te verbinden. Je moet je de vraag stellen of het waarschijnlijk is dat de foutsituatie zich vaker zal voordoen. Als het antwoord daarop ja luidt, dan zul je maatregelen moeten treffen: groot onderhoud of zelfs vervanging van een of beide systemen. In het voorbeeld van de auto’s betekent dit dat één of beide accu’s moeten worden vervangen.
Momenteel doen beide auto’s het, ondanks de winterse omstandigheden. We zouden ervoor kunnen kiezen om het nog even aan te kijken. Maar iets knaagt in mij: never waste a good crisis.
En in de grote boze buitenwereld …
... eist Google van app-ontwikkelaars dat zij zich aan het privacybeleid van Google Play houden én dat zij zelf een privacybeleid hebben.
... gaat Nederland zijn positie als wereldkampioen tappen verstevigen.
http://www.volkskrant.nl/politiek/geheime-diensten-kunnen-straks-ruimer-tappen-een-kamermeerderheid-is-voor~a4459748
... voeren de banken naam-nummercontrole in.
... voeren de banken naam-nummercontrole in.
http://www.volkskrant.nl/economie/banken-gaan-namen-bij-iban-nummers-checken-om-misverstanden-te-voorkomen~a4459840
... verscheen maar weer eens een verhaal over permissies in Android. Omdat het zo belangrijk is dat iedereen begrijpt wat die permissies betekenen.
... verscheen maar weer eens een verhaal over permissies in Android. Omdat het zo belangrijk is dat iedereen begrijpt wat die permissies betekenen.
https://blog.kaspersky.com/android-permissions-guide/14014/
... zijn tientallen iPhone-apps niet goed beveiligd.
... zijn tientallen iPhone-apps niet goed beveiligd.
https://hotforsecurity.bitdefender.com/blog/76-popular-iphone-apps-found-wide-open-to-data-interception-attacks-17656.html
... heeft een moderne kruisvaarder een leger van telefoon-bots gebouwd om Windows support scammers het leven zuur te maken.
... heeft een moderne kruisvaarder een leger van telefoon-bots gebouwd om Windows support scammers het leven zuur te maken.
https://www.businessinsider.nl/telecom-guy-uses-bots-to-foil-microsoft-support-scammers-2017-2/
... loopt er een andere kruistocht tegen hosting-bedrijven die dark websites met kinderporno herbergen.
... loopt er een andere kruistocht tegen hosting-bedrijven die dark websites met kinderporno herbergen.
https://www.grahamcluley.com/anonymous-hacker-took-10000-dark-web-child-abuse-sites/
... moeten vluchtelingen en visumaanvragers uit zeven moslimlanden wellicht hun wachtwoorden van social media-accounts gaan afstaan aan de Amerikaanse immigratiedienst.
... moeten vluchtelingen en visumaanvragers uit zeven moslimlanden wellicht hun wachtwoorden van social media-accounts gaan afstaan aan de Amerikaanse immigratiedienst.
https://arstechnica.com/tech-policy/2017/02/us-visitors-may-have-to-reveal-social-media-passwords-to-enter-country/
... is het handig als ouders weten welke gevaren hun kinderen lopen in de online wereld. Zoals sexting.
... is het handig als ouders weten welke gevaren hun kinderen lopen in de online wereld. Zoals sexting.
http://www.bureaujeugdenmedia.nl/ouders-moeten-weten-sexting/
... heeft F-Secure een spannend reclamefilmpje gemaakt (dat ik hier opneem omdat het ons iets leert).
... heeft F-Secure een spannend reclamefilmpje gemaakt (dat ik hier opneem omdat het ons iets leert).
https://www.youtube.com/watch?v=0_ZfuMlNJk8
... deed Rusland pogingen om Nederland te hacken.
... deed Rusland pogingen om Nederland te hacken.
http://www.volkskrant.nl/media/russische-hackers-probeerden-binnen-te-dringen-bij-ministerie-algemene-zaken~a4457869/?hash=402fea81e4a983b27e2aa1d50593fbab30db22ac
... zijn ze daar in Noorwegen wél in geslaagd.
... zijn ze daar in Noorwegen wél in geslaagd.
Hallo daar, als nieuwkomer in de handel in crypto-valuta heb ik veel geld verloren toen ik in mijn eentje door de markt probeerde te navigeren. In mijn zoektocht naar een echte en vertrouwde handelaar kwam ik Carlos Ellison tegen die mij begeleidde en hielp zoveel winst te maken tot een bedrag van €40.000. Ik deed mijn eerste investering met € 1.000 en behaalde in minder dan 8 dagen een ROI van € 9.400. U kunt contact opnemen met deze deskundige handelaar via e-mail carlose78910@gmail.com of via Telegram: +12166263236 en klaar zijn om uw eigen getuigenis te delen
BeantwoordenVerwijderen