Afbeelding via Pixabay |
“Boodschap
nr. 2? Doet dat a.u.b. thuis, want ons toilet raakt snel verstopt.”
Op
weg naar huis van een korte vakantie deden we een cafetaria vlakbij huis aan,
want we hadden geen eten in huis. En daar, op het verder keurige toilet, hing
dus dat briefje. De tekst was ook in het Engels vertaald en daarbij veel
chiquer geworden (“If you need to defecate…”). De tekst deed mij denken aan
Belgische wegen. In plaats van het soms abominabele wegdek te herstellen,
zetten ze er een bord bij: slecht wegdek.
Zo’n
bord plaatsen is natuurlijk veel goedkoper dan het fixen van het probleem.
Althans, op het eerste gezicht. Misschien mijden hongerige gasten in het
vervolg deze cafetaria, omdat ze na een lange wandeling in de omgeving toch
ergens met hun nr. 2 heen moeten voordat ze hun friet verorberen. Dat betekent
omzetverlies. En in België slijten auto’s harder. Bovendien kan ik me
voorstellen dat een slecht wegdek voor meer ongelukken zorgt: je verliest de
macht over het stuur als je door een kuil rijdt, of je probeert die kuil juist
te ontwijken en komt daardoor in botsing met een andere auto. Dat zorgt
allemaal voor extra kosten, en misschien zelfs voor menselijk leed.
En
als onze zuiderburen nu eens die wel erg uitbundige verlichting van ’s lands
wegen zouden halveren, zouden ze dan geen geld overhouden om diezelfde wegen te
herstellen? Dat ligt wat ingewikkelder. Mijn natuurkundedocent van lang geleden
legde eens uit waarom de Belgen zoveel straatlantaarns hebben. Dat kwam door de
aanleg van kerncentrales. Toen die er waren, had het land overcapaciteit. Je
moet ergens heen met die elektriciteit, en daarom werden al die lantaarns
geplant. Ook toen was er al sprake van netcongestie; de opgewekte stroom moest meteen
opgemaakt worden. Ik heb trouwens geen idee of dat argument decennia later nog
steeds van kracht is, maar ik vond het altijd een boeiende – want onverwachte –
connectie.
Als
je een probleem hebt, dan wil je dat liefst oplossen. Bijvoorbeeld door de
oorzaak ervan weg te nemen. Als dat niet kan, omdat je er geen invloed op hebt,
kun je maatregelen treffen om de negatieve gevolgen ervan te compenseren. En
als ook dat niet kan, bijvoorbeeld omdat je er geen geld voor hebt, dan… Tja,
dan kun je altijd nog waarschuwingsborden plaatsen.
Een
voorbeeld waarbij het lastig is om de oorzaak weg te nemen, is
cybercriminaliteit. Zeker, met enige regelmaat worden die boeven – net als hun
analoge collega’s – opgepakt, maar het zijn er domweg teveel en bovendien
opereren ze vaak vanuit het veilige buitenland, waar de Nederlandse sterke arm
er nauwelijks grip op heeft (al zijn er zeldzame gevallen bekend waarin de Russische
justitie haar medewerking verleende aan buitenlandse verzoeken om bijstand,
bijvoorbeeld die zaak waarin een meterslang in het Russisch vertaald dossier in
Moskou werd afgeleverd).
Omdat
het wegnemen van de oorzaak dus knap lastig is, hebben we allerlei maatregelen
om kwaadaardige acties te detecteren en onschadelijk te maken. Denk daarbij aan
virusscanners, mailfilters en mensen die de boel in de gaten houden. Maar omdat
dat allemaal niet voldoende is, moeten we iedereen vragen om alert te zijn.
Phishing is daarbij het nr. 1 aandachtspunt, omdat één verkeerde muisklik een
hele organisatie in het verderf kan storten. Dat klinkt dramatisch, maar zo is
het wel. En er zijn meer onderwerpen waarvan alle gebruikers iets af moeten
weten om een gezonde bedrijfsvoering te waarborgen.
Gelukkig
is er honger naar informatie hierover. Ook de komende tijd ben ik bij diverse
organisatieonderdelen te gast, die me gevraagd hebben om hun medewerkers te
trakteren op een presentatie. Ik vraag dan altijd aan de organisatoren wat er
bij hen leeft, waarover zij iets willen horen. Zo’n gesprek levert soms
verrassende inzichten in het succes van awareness-inspanningen op. Zoals eerder
deze week, toen ik met een collega sprak over een presentatie in hun team. De
teamleden zijn trouwe lezers van de Security (b)log. Desondanks vergeet ook
daar wel eens een hoogst enkele keer iemand om zijn werkplek te vergrendelen
als hij even wegloopt. En dan roepen zijn collega’s: “Oe, als Patrick dit
ziet…!” Fijn om te zien dat de boodschap goed overkomt.
En in de grote boze buitenwereld …
- waart er momenteel een op crypto-investeerders gerichte phishingcampagne rond.
- kan hallucinerende kunstmatige intelligentie zeer schadelijk zijn.
- lijken de Britten de tijdslijn voor quantumveilige cryptografie naar achteren te hebben geschoven.
- gaat Noord-Korea AI-ondersteund hacken.
- gaan ook anderen AI misbruiken.
- kunnen hackers prima uit de voeten met oude kwetsbaarheden.
- vertrouwen we onze collega’s, tot het tegendeel bewezen is.
- krijgt de Amerikaanse pers ook in de gaten dat Europa werkt aan digitale soevereiniteit.
- moeten sportieve militairen van Strava af.
- mogen Europese data voorlopig nog naar de VS.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten