Afbeelding via Pixabay |
Afgelopen
dinsdag was ik in het auditorium van het Van der Valk-hotel in Venlo. Ja, dat
was even slikken; zo’n collegezaal is een tikkeltje intimiderend, maar na vier presentaties
aan groepen collega’s over de risico’s van je online bestaan zat hij me als gegoten.
Een
belangrijk onderdeel van die risico’s heeft te maken met je privacy. Want
terwijl jij lekker gratis allerlei apps zit te gebruiken, doen de meeste apps
daarnaast ook nog iets voor zichzelf: ze verzamelen data over jou. En die
informatie verkopen ze door aan advertentiebedrijven, die deze informatie weer
gebruiken om profielen te maken. Daar hangt niet per se meteen jouw naam aan
vast: mobiele toestellen werken met een advertentie-ID, die gekoppeld is aan je
toestel. Is je privacy daardoor goed beschermd? Mwah.
Zoals
wel vaker in de informatiebeveiliging draait het hierbij om wie je bent, of
soms ook wat je bent. Neem bijvoorbeeld phishing. Dat kan op twee manieren: de
crimineel gebruikt een sleepnet en ziet dan wel wat hij vangt, of hij gebruikt
een speer om precies dat ene visje te verschalken dat hij wil hebben.
Bijvoorbeeld omdat hij weet dat die persoon bij het geld van het bedrijf kan en
daardoor een mooi doelwit is om een mailtje ‘van de directeur’ te ontvangen,
waarin staat dat hij onmiddellijk een mooi bedrag naar een bepaalde
bankrekening moet overmaken. Deze vorm van phishing heet spearphishing; je
begrijpt nu waarom.
Terug
naar de reclamewereld. Er worden dus profielen gemaakt voor reclamedoeleinden,
maar wie zegt dat die profielen alleen voor dat doel kunnen worden gebruikt?
Stel, je beschikt over zo’n verzameling profielen. Je zou dan een kaart kunnen maken waarop je alle
toestellen in een bepaald gebied ziet. Je weet niet van wie ze zijn, je ziet
alleen de advertentie-ID’s. Vervolgens zou je een van die ID’s eruit kunnen
lichten en de vraag als het ware omdraaien: waar is dit toestel overal geweest?
Dat levert misschien een beeld op van plaatsen waar het toestel vaak is. En dat
biedt dan weer de mogelijkheid om te achterhalen waar iemand werkt én waar hij
woont.
Voor
de meesten van ons is dat geen bedreiging – daar zijn we niet interessant
genoeg voor. Maar je zult maar een crimineel zijn en dus de politie achter je
aan hebben. Door het gebruik van informatie, die eigenlijk is bedoeld voor het
plaatsen van advertenties, kunnen ze misschien dicht bij je in de buurt komen.
Helaas werkt het ook de andere kant op: je zult maar opsporingsambtenaar zijn
en met het soort criminelen te maken hebben dat óók over dergelijke informatie
kan beschikken. Weliswaar heb je daar ook gespecialiseerde software voor nodig.
Nette bedrijven, die zoiets zouden kunnen maken, zouden een dergelijk product
waarschijnlijk alleen leveren aan opsporingsdiensten. Helaas wordt de
georganiseerde criminaliteit ook steeds slimmer en bovendien hebben ze geld zat
om iets dergelijks te laten bouwen. Dat kan een serieuze dreiging zijn. In het
kader van personeelszorg heeft de FIOD dan ook gevraagd om een blog over dit
onderwerp. Maar natuurlijk kan het ook voor andere collega’s en voor mensen
daarbuiten relevant zijn.
Je
kunt hier vrij gemakkelijk iets aan doen. De advertentie-ID van je toestel kan
namelijk worden uitgezet. Daardoor word je onzichtbaar op de kaart, en komt je
toestel niet in beeld als iemand de vraag mocht stellen: welke toestellen zijn
rond acht uur ‘s ochtends en vijf uur ‘s middags rond dit kantoorpand aanwezig?
Advertentiebedrijven als Google en Meta zullen je erop wijzen dat je dan
‘minder relevante’ reclame te zien krijgt. So what! Die reclame voor kinderwagens
schuif ik dan wel net zo gemakkelijk terzijde als reclame voor
hardloopschoenen. En oh ja, als je tijdens je werk ook je privételefoon op zak
hebt, dan wil je de advertentie-ID ook op dat toestel om zeep helpen. Hier
staat compact beschreven hoe je dat doet in iOS/IpadOS en in Android. En in dit filmpje legt
John Oliver (de Brits-Amerikaanse Arjen Lubach) nog eens uit hoe het
verhandelen van jouw gegevens in z’n werk gaat. Het hele filmpje is
interessant; spoel door naar 10:10 als je alleen het stuk over telefoonlocatie
wilt zien.
Bovenstaande
tips zijn natuurlijk alleen bedoeld voor mensen aan de goede kant van de wet.
Voor criminelen is het juist aan te raden om de tips niet op te volgen, want dat
zou allerlei nare consequenties kunnen hebben.
En in de grote boze buitenwereld …
- loopt Amerika voorop met het reguleren van AI.
- investeert Nederland in een eigen AI-taalmodel.
- lees je hier alles wat je nodig hebt voor een businesscase voor IAM-programma’s.
- is de CISO van SolarWinds aangeklaagd wegens fraude.
- hebben tientallen regeringen plechtig beloofd om nooit toe te geven aan ransomware-eisen.
- lees je hier de complete verklaring. Ook Nederland doet mee.
- is betalen wel vaak de gemakkelijkste oplossing bij een ransomware-aanval.
- helpen overheidssancties (een beetje) tegen ransomware.
- is een bedrijf als Boeing ongetwijfeld een vette vis voor ransomwarecriminelen.
- is de overstap naar post-quantum cryptografie voor veel organisaties helemaal niet zo moeilijk.
- heeft de rechter een Amersfoorter veroordeeld voor het maken en verspreiden van een deepfakevideo.
- wordt een botnet soms door anderen dan de politie om zeep geholpen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten