![]() |
Afbeelding via Pixabay |
American chocolate chip cookies vind ik erg lekker. Grote stukjes
chocola in een knapperig koekje gaan er bij mij in als, eh, zoete koek (maar
wel met mate natuurlijk). Een heel ander verhaal wordt het als je de eerste
drie woorden weglaat: dan blijven cookies over en die associeer ik eerder met
lastige vliegen dan met een lekkernij.
De advertentie- en marketingbranche – en vooral haar opdrachtgevers –
hebben ook recht op een goed belegde boterham. Want wij gebruiken met z’n allen
allerlei ‘gratis’ diensten op het internet, maar de leveranciers van die
diensten kunnen natuurlijk ook niet leven van lucht. Ze verdienen geld door hun
diensten vergezeld te doen gaan van reclame. Dat moeten we ze dus ook gunnen. Om
die reclame te organiseren worden cookies gebruikt. Zo’n cookie is een bestand
dat op jouw computer of mobiel apparaat wordt gezet en dat informatie vastlegt
over het contact met jou; met andere woorden, de relatie tussen jouw gedrag en
jouw apparaat wordt vastgelegd.
Helaas worden er ook minder frisse praktijken toegepast om nóg meer geld
te verdienen. Om hier meer over te weten te komen had ik een gesprek met
collega Hans van Buuren, solution
architect interaction en gespecialiseerd in dit onderwerp. De rode draad
door ons gesprek was profilering. Het is voor adverteerders van groot belang
dat ze begrijpen waar onze interesses en behoeftes liggen. Van een aanbieding
op luiers word ik al jaren niet meer warm, maar als ik toevallig aan een nieuwe
telefoon toe ben en je stuurt me een geweldige aanbieding, dan heb je mijn
aandacht. Met andere woorden: ongerichte reclame levert veel minder omzet op
dan een goed getimede advertentie aan het juiste adres.
Maar juist het profileren is wat ons vaak een wrange smaak in de mond
geeft. ‘Ze’ weten erg veel van ons en die cookies zijn hardnekkig. De meesten
van ons klikken bij een cookie-wall (de ‘muur’ die jou scheidt van de
informatie die je wilt zien) sowieso snel op “ja doe maar” om verder te kunnen.
Als je bij zo’n cookie-wall aangeeft dat je niet zomaar akkoord gaat, dan horen
alle soorten cookies standaard uit te staan en kun je ze desgewenst stuk voor
stuk aanzetten. Bovendien moet je de mogelijkheid hebben om achteraf op je
besluit terug te komen. Je geeft geen eeuwigdurende toestemming aan zo’n
website.
Tot zover is er nog niet zoveel aan de hand: je bezoekt webwinkel A, ze
weten welke producten je hebt bekeken en spammen je de komende tijd met reclame
voor soortgelijke producten. Maar vaak blijft het niet bij zo’n 1-op-1 relatie.
Er is namelijk een levendige handel in profielen. Webwinkel A verkoopt dan
informatie over jou aan andere partijen. Zodoende ontstaat een veel breder
beeld van hetgeen jij online allemaal doet. Daarvoor worden ook zogenaamde third-party cookies gebruikt: die worden
niet beheerd door webwinkel A, maar door een derde partij: advertentiebedrijven
als Facebook en Google. Deze wat kruimelige cookies worden soms ergens
verstopt, waardoor ze achterblijven als jij je cookies weggooit. Maar ze staan
in een kwaad daglicht en daarom hebben al diverse browsers de third-party
cookies in de ban gedaan, en zelfs Google stopt er dit jaar mee. Snijden ze
zich daarmee in het eigen vlees? Nee hoor, ze hebben gewoon iets nieuws bedacht
waardoor ze én hun eigen positie op de advertentiemarkt verstevigen, én geen
last meer hebben van die vervelende privacywetgeving.
Niet alleen cookies zeggen iets over jou, maar ook de dingen die je op
social media zet. Social media lezen dan ook alles wat jij schrijft en leggen
allerlei verbanden. Dat gebeurt allemaal geautomatiseerd en wordt onder andere
gebruikt om je met nieuwe informatie te voeden die in jouw straatje past. Op
die manier kun je verslaafd raken aan zo’n medium – ze bevestigen jouw gedrag
en worden daardoor je beste vriend. Dat kan vervolgens ook tot tunnelvisie
leiden. Dat zie je bijvoorbeeld bij complotdenkers, die steeds maar meer soortgelijke
informatie krijgen voorgeschoteld en dan vast komen te zitten in een bepaald
beeld.
Ik vroeg Hans of marketeers mensen zonder scrupules zijn. De gemiddelde
marketeer is niet zo hard, maar ze realiseren zich ook lang niet altijd dat het
aanbod “ik kan jou zestigduizend cookies verkopen” eigenlijk betekent dat er
evenzoveel mensen over de toonbank gaan. Uiteindelijk gaat de opbrengst van de
reclame toch boven de privacy van het individu. Nog een tip van Hans: met een
adblocker in je browser houd je opdringerige advertenties buiten de deur.
Eens in de zoveel tijd gaan we over de grens boodschappen doen. In de
Duitse supermarkt kopen we dan American chocolate chip cookies, made in the
Netherlands. Maar dat weet verder niemand. Ook Google niet.
En in de grote boze buitenwereld …
- verblijdt Google ons met een privacy-gids voor Chrome.
- worstelen juristen met de term social media.
- praten de EU en de VS weer over de doorgifte van persoonsgegevens.
- horen ook (of liever: juist) ministers zich aan beveiligingsrichtlijnen te houden.
- geldt datzelfde ook voor burgemeesters.
- willen diverse politieke partijen dat het ministers verboden wordt om privé-mailaccounts te gebruiken.
- heeft de Duitse politie ‘s werelds grootste cybercrime-platform uit de lucht gehaald.
- zijn diverse woningcorporaties slachtoffer van ransomware-aanvallen geworden.
- werden twee Belgische luchthavens beboet wegens het temperaturen van reizigers.
- trappen nog steeds heel veel mensen in bankhelpdeskfraude.
- moet je slimme apparatuur vóór verkoop altijd resetten.
- wil de minister een proportionele toegang tot versleutelde gegevens voor opsporingsdiensten. Ik ben benieuwd hoe zo’n crypto-algoritme gaat begrijpen in welke situaties het ‘zwak’ moet worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten